1 December 2008, 09:09
Goed bezig Rob! Deze kennis kan ik straks wel eens gebruiken denk ik ;D
|
Vervangen kachel, nog meer lotgenoten?
|
|
1 December 2008, 22:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2011, 22:44 door Rob.)
Ik had nog wat aanvullingen beloofd op de handleiding van KayAuke.
Volvo 244 GLE - Kachel uitbouwen (Btw, nu ik hem weer doorlees, merk ik dat ik een aantal zaken niet goed gelezen heb, waardoor het werk nog makkelijker was geweest). De quotes hieronder komen uit zijn verhaal. Citaat:â€Â¢ Verwijder het dashboard kastje Tip 1: het kastje zit met 8! schroeven vast,waarvan 2 in de onderste hoeken, die met een normale schroeven- draaier niet te benaderen zijn. Zorg voor een haakse schroevendraaier, of neem een los bitje en draai de schroef dan los met een tang Bestuurders kant Citaat:â€Â¢ verwijder de luchtslang onder het dashboard van de heater. Tip 2: Aangezien het vrij krap is aan de bestuurderkant onder het dashboard, is het raadzamer om meteen de slangen los te koppelen van de kachel-unit, en dus de slangen aan het schutbord te laten zitten. (De slangen kunnen "vastgekoekt" zijn aan de buisjes, maar voorzichtig wrikken met een schroevendraaier of puntige tang doet wonderen) Slangklemmen kunnen met het "draai"-gedeelte naar achteren gericht zijn, waardoor het onmogelijk is ze met een schroevendraaier los te krijgen. Tip 2b: Op de slangklem past ook dop 7; dat werkt een stuk makkelijker; zeker mer een kleine ratel met buigzame as. Citaat:â€Â¢ de 2 boutjes van de ophangbeugel bovenin eruitdraaien [onder bovenzijde dashboard, Tip 3: Deze bouten (dop 10) zijn heel lastig te bereiken en zitten ook erg vast. Het is handiger om de 2 torx-schroeven (Torx 15 ) waarmee de unit vastzit aan de beugel los te halen en dus de beugel aan het schutbord te laten zitten in plaats van de beugel aan de unit te laten zitten. Tip 3b: Om het gaspedaal zit een soort van "beschermkap". Deze zit met 3 torx-schroeven vast. Als je deze kap verwijdert, heb je veel meer ruimte om aan de linkerkant te sleutelen. Ik heb de kap er ook afgelaten; de functie is me niet helemaal duidelijk. Citaat: Tip 4: Redelijk cruciale stap. Ik had bovenstaande niet goed gelezen/begrepen, wat me een hoop ergenis/ongemak heeft opgeleverd. Het komt er hier op neer dat je de luchtmond voor de voeten verwijdert (zwarte roostertje, zit met 2 clips vast). Je ziet dan een beugeltje in de luchtmond zitten; dez moet eigenlijk los van de mond (als je de beugel aan het huis laat zitten, kom je later redelijk klem te zitten...) "draai de schoef los van de onderste luchtbuis [schroef zit achter vloerbedekking] en trek deze iets naar beneden zodat hij uit het heaterhuis is." Zodoende kun je ook bij de schroef van de beugel in de luchtmond... Passagier zijde Citaat:draai de schoef los van de onderste luchtbuis [schroef zit achter vloerbedekking] en trek deze iets naar beneden zodat hij uit het heaterhuis is. Tip 5: Noodzakelijk is dat de onderste luchtbuis los zit (zowel links als rechts). want anders moet je de unit omhoog liften en dat wil (bijna) niet. (veel vloeken en een paar glazen wijn later wel, maar sneller is om de luchtbuis te lossen...) Het is weing werk om ook de rest van de middenconsole te verwijderen (metalen frame) en de draden los te trekken van alle verschillende stekkers) waardoor er veel meer ruimte is om de unit te verwijderen en terug te plaatsen Als de unit eenmaal op de werkbank ligt (of waar dan ook), let op dat er nog vrij veel vloeistof in de slangen/kachelkraan/radiator zit. Openmaken met beleid, zodat niet alles in ÃÂÃÂn keer uitelkaar valt en je niet meer weet hoe het ook al weer zat... :-X Misc. tips - Label alle losse draden - Houd alle verschillende schroeven apart en noteer evt waar ze voor waren... - Zorg voor een voorraadje (5 L) nieuwe koelvloeistof
1 December 2008, 23:33
Mooi! Dank je wel! Ik hoop dat hij het nog even uithoudt...'t is meer een klus voor als het wat mooier weer is.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
2 December 2008, 00:55
Rob, je bent onbetaalbaar. :-X
De zorgvuldigheid waarmee je elke klus notuleert, blijft me verbazen :o :o :o
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
2 December 2008, 23:27
Dank, dank :-*
(jammergenoeg waren mijn batterijen na 5 foto's al op, anders had ik er iets moois van gemaakt) Voor degenen die de klus nog moeten klaren: in 1 van de greenbooks staat alles ook heel erg duidelijk in woord en beeld uitgelegd. Aanrader om er bij te hebben. GreenBooks @ K-jet Neem dan de "TP30282-2 Heater Unit Repairs and Maintenance 240, 260 1975" in de sectie: SECTION 8 - BODY Directe link naar de 10.8Mb pdf
3 December 2008, 02:04
Dit is heel mooi uitgelegd.
Kan op de site geen ruimte komen voor tips en trucs. Ben dit ook tegengekomen op andere sites zoals www.weetjewel.nl (mijn oude liefde) http://www.weetjewel.com/tip_en%20_trucs2.htm. Dat scheelt een hoop zoekwerk.
23 January 2009, 19:20
Dan nog ÃÂÃÂn tip: Heb zelf met behulp van twee griptangen en twee knijpers en kachelslangen afgeknepen
( knijper uit elkaar halen, houtje boven en houtje onder de slang en griptang eroverheen klemmen) om daarna de kachelunit eraf en erop te zetten. Scheelt een hoop aftapwerk en ik hield het binnen goed droog. Groet uut Drenth
23 January 2009, 19:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2011, 22:47 door Rob.)
.
Klopt, zo stelt Volvo het zelf ook voor in 1 van haar Greenbooks (TP30282-2_heater_unit). Is vele malen makkelijker.
23 January 2009, 22:11
ik kreeg 1 slang met geen mogelijkheid los, zat vastgebakken aan het buisje; stanleymes er doorheen en met een koperbuisje van 15mm en 2 slangklemmen weer gerepareerd.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ;D
23 January 2009, 22:28
Het lijkt wat minder op een kerstboom, als je de slang aan het einde van het buisje doorsnijdt, daarna het stuk op het buisje eraf snijden(Stanleymes plat op het buisje en in de lengte doorsnijden)
Daarna schoonmaken, nieuwe klem op de slang, buisje even met een beetje afwasmiddel insmeren en er weer op duwen. Moet je natuurlijk wel genoeg ruimte op je slang hebben. :
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
|
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|