Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen kachel, nog meer lotgenoten?
Goed bezig Rob! Deze kennis kan ik straks wel eens gebruiken denk ik ;D
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Ik had nog wat aanvullingen beloofd op de handleiding van KayAuke.

Volvo 244 GLE - Kachel uitbouwen

(Btw, nu ik hem weer doorlees, merk ik dat ik een aantal zaken niet goed gelezen heb, waardoor het werk
nog makkelijker was geweest).

De quotes hieronder komen uit zijn verhaal.


Citaat:â€Â¢ Verwijder het dashboard kastje

Tip 1:
het kastje zit met 8! schroeven vast,waarvan 2 in de onderste hoeken, die met een normale schroeven-
draaier niet te benaderen zijn.
Zorg voor een haakse schroevendraaier, of neem een los bitje en draai de schroef dan los met een tang

Bestuurders kant

Citaat:â€Â¢ verwijder de luchtslang onder het dashboard van de heater.
â€Â¢ maak de water-slangen los aan het schutbord, water opvangen

Tip 2:
Aangezien het vrij krap is aan de bestuurderkant onder het dashboard, is het raadzamer om meteen de slangen
los te koppelen van de kachel-unit, en dus de slangen aan het schutbord te laten zitten.
(De slangen kunnen "vastgekoekt" zijn aan de buisjes, maar voorzichtig wrikken met een schroevendraaier of puntige tang doet wonderen)
Slangklemmen kunnen met het "draai"-gedeelte naar achteren gericht zijn, waardoor het onmogelijk is ze met een
schroevendraaier los te krijgen.

Tip 2b:
Op de slangklem past ook dop 7; dat werkt een stuk makkelijker; zeker mer een kleine ratel met buigzame as.

[Afbeelding: ratel_resize.jpg]



Citaat:â€Â¢ de 2 boutjes van de ophangbeugel bovenin eruitdraaien [onder bovenzijde dashboard,
het is handig om een flexibel verlengstuk voor je dopsleutel te hebben]

Tip 3:
Deze bouten (dop 10) zijn heel lastig te bereiken en zitten ook erg vast.
Het is handiger om de 2 torx-schroeven (Torx 15 ) waarmee de unit vastzit aan de beugel los te halen en dus de beugel aan
het schutbord te laten zitten in plaats van de beugel aan de unit te laten zitten.

Tip 3b:
Om het gaspedaal zit een soort van "beschermkap". Deze zit met 3 torx-schroeven vast.
Als je deze kap verwijdert, heb je veel meer ruimte om aan de linkerkant te sleutelen.
Ik heb de kap er ook afgelaten; de functie is me niet helemaal duidelijk.

[Afbeelding: kap_resize.jpg]


Citaat:
de onderste beugel losmaken en verwijder de luchtmond voor de voeten en draai de schroef los van het beugeltje in de luchtmond.
draai de schoef los van de onderste luchtbuis [schroef zit achter vloerbedekking] en trek deze iets naar beneden zodat hij uit het heaterhuis is.

Tip 4:
Redelijk cruciale stap. Ik had bovenstaande niet goed gelezen/begrepen, wat me een hoop ergenis/ongemak heeft opgeleverd.
Het komt er hier op neer dat je de luchtmond voor de voeten verwijdert (zwarte roostertje, zit met 2 clips vast).
Je ziet dan een beugeltje in de luchtmond zitten; dez moet eigenlijk los van de mond (als je de beugel aan het huis laat zitten,
kom je later redelijk klem te zitten...)
"draai de schoef los van de onderste luchtbuis [schroef zit achter vloerbedekking] en trek deze iets naar beneden zodat hij uit het heaterhuis is."
Zodoende kun je ook bij de schroef van de beugel in de luchtmond...

[Afbeelding: mond_resize.jpg]


Passagier zijde

Citaat:draai de schoef los van de onderste luchtbuis [schroef zit achter vloerbedekking] en trek deze iets naar beneden zodat hij uit het heaterhuis is.

Tip 5:
Noodzakelijk is dat de onderste luchtbuis los zit (zowel links als rechts). want anders moet je de unit omhoog liften en dat wil (bijna) niet.
(veel vloeken en een paar glazen wijn later wel, maar sneller is om de luchtbuis te lossen...)

Het is weing werk om ook de rest van de middenconsole te verwijderen (metalen frame) en de draden los te trekken van alle verschillende stekkers)
waardoor er veel meer ruimte is om de unit te verwijderen en terug te plaatsen

Als de unit eenmaal op de werkbank ligt (of waar dan ook), let op dat er nog vrij veel vloeistof in de slangen/kachelkraan/radiator zit.
Openmaken met beleid, zodat niet alles in ÃÂÃÂn keer uitelkaar valt en je niet meer weet hoe het ook al weer zat... :-X

Misc. tips
- Label alle losse draden
- Houd alle verschillende schroeven apart en noteer evt waar ze voor waren...
- Zorg voor een voorraadje (5 L) nieuwe koelvloeistof
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Mooi! Dank je wel! Ik hoop dat hij het nog even uithoudt...'t is meer een klus voor als het wat mooier weer is.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Rob, je bent onbetaalbaar. :-X
De zorgvuldigheid waarmee je elke klus notuleert, blijft me verbazen :o :o :o
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Dank, dank :-*
(jammergenoeg waren mijn batterijen na 5 foto's al op, anders had ik er iets moois van gemaakt)

Voor degenen die de klus nog moeten klaren: in 1 van de greenbooks staat alles ook heel erg duidelijk in woord en beeld uitgelegd.
Aanrader om er bij te hebben.

GreenBooks @ K-jet

Neem dan de "TP30282-2 Heater Unit Repairs and Maintenance 240, 260 1975" in de sectie: SECTION 8 - BODY

Directe link naar de 10.8Mb pdf
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Dit is heel mooi uitgelegd.
Kan op de site geen ruimte komen voor tips en trucs.
Ben dit ook tegengekomen op andere sites zoals www.weetjewel.nl (mijn oude liefde)
http://www.weetjewel.com/tip_en%20_trucs2.htm.
Dat scheelt een hoop zoekwerk.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Dan nog ÃÂÃÂn tip: Heb zelf met behulp van twee griptangen en twee knijpers en kachelslangen afgeknepen
( knijper uit elkaar halen, houtje boven en houtje onder de slang en griptang eroverheen klemmen) om daarna de kachelunit eraf en erop te zetten. Scheelt een hoop aftapwerk en ik hield het binnen goed droog.

Groet uut Drenth
Antwoord
.
Klopt,

zo stelt Volvo het zelf ook voor in 1 van haar Greenbooks (TP30282-2_heater_unit).
Is vele malen makkelijker.

[Afbeelding: pliers.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
ik kreeg 1 slang met geen mogelijkheid los, zat vastgebakken aan het buisje; stanleymes er doorheen en met een koperbuisje van 15mm en 2 slangklemmen weer gerepareerd.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ;D
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Het lijkt wat minder op een kerstboom, als je de slang aan het einde van het buisje doorsnijdt, daarna het stuk op het buisje eraf snijden(Stanleymes plat op het buisje en in de lengte doorsnijden)
Daarna schoonmaken, nieuwe klem op de slang, buisje even met een beetje afwasmiddel insmeren en er weer op duwen.
Moet je natuurlijk wel genoeg ruimte op je slang hebben. :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 212 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.478 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.197 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.858 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  tellerbak/ instrumentenpaneel vervangen Lubse 3 3.456 12 April 2021, 12:41
Laatste bericht: Lubse
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 87.916 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.951 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Contactslot vervangen Boet 2 3.289 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  CEM C70 vervangen PuurVrijheid 1 2.760 17 September 2020, 22:25
Laatste bericht: Marc1970
  niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!! pepijnwk 8 8.020 19 June 2020, 11:31
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)