Berichten: 253
Topics: 52
Lid sinds: Jun 2005
zomaar een vraag;
ik zou er heel wat voor over hebben om komend jaar als ik mijn blok een grote beurt ga geven de handbak te vervangen door een automaat (mits met OD) ik heb even gesnuffeld maar tot mijn verbazing nog niets kunnen vinden op dit forum...
iemand ervaring? rendementen uit het verleden ;-)
veel werk? quanta kosta?
zelfde aandrijfas? wat moet allemaal omgezet worden?
raadzaam om de automaat eerst te laten nakijken of is ie oerdegelijk?
hoor het graag.
als het teringveel werk is laat ik het lekker zitten.
anders lijkt me het een leuk projectje
B21ET met automaat? jihaaaa ;D ;D
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
In Amerika zijn er vrij veel 240 Turbo's geleverd met automaat,amerikanen kunnen niet schakelen 8)
Een ombouw is mogelijk mits je er eigenlijk een complete auto met automaat naast zet.....
Het enige waar ik aan twijfel is de achteras,passen doet het zeker alleen hadden de automaten meen ik langere eindoverbrengingen.
Ik heb een keer een 740 diesel omgebouwd van handbak naar automaat en dat was 2 hele dagen werk met 2 man.........
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 253
Topics: 52
Lid sinds: Jun 2005
volvo200liefhebber schreef:Ik heb een keer een 740 diesel omgebouwd van handbak naar automaat en dat was 2 hele dagen werk met 2 man.........
good lord :-X :-X
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Berichten: 70
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2006
komop valt wel mee, de lord staat aan jou kant.
het is goed te doen. reken op: 1 weekend 2 man (en drank?)
en dan moet ie er onder zitten.
van schakel naar autm is gemakkelijker dan andersom.
je koppelings-pendaal en zo komt te vervallen ipv er bij bouwen.
als je een automaat koopt let dan op dat de aandrijf-as er bij zit!!
als je het hele zooitje toch uit elkaar hebt vervang dan gelijk de kruk-as kering
volgens mij komt er ook een ander vliegwiel op waar de autm aan vast gebout word
koop een koplete sloop auto dan weet je zeker dat je geen kruk-as ringetje of iets doms mist
de rest van de auto verkoop je hier weer op het forum
245 GLE AW71 on gaz 1979<br />V70 classic 2.5 TDI 2000<br />960 2.4 TIC 1991<br /><br />De V40 is verkocht!
Berichten: 253
Topics: 52
Lid sinds: Jun 2005
en zou een bak, as, enz van een 740 ook passen achter mijn B21ET?
stuk makkelijker, lees goedkoper ;D, te krijgen...
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Berichten: 70
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2006
De bak wel = zelfde
of de lengte van de aandrijf as past weet ik niet (rolmaatje)
let op volgens mij hebben alle 740 bakken geen kilometer-kabel aansluiting op de bak,
en de 240 juist weer wel.
van af een bepaald bouwjaar zit km-kabel aansluiting bij de 240 op de achter-as dan hoef je nergens rekening mee te houden.
dus ff onder de auto hangen en kijken waar je km-kabel in gaat.
245 GLE AW71 on gaz 1979<br />V70 classic 2.5 TDI 2000<br />960 2.4 TIC 1991<br /><br />De V40 is verkocht!
Berichten: 253
Topics: 52
Lid sinds: Jun 2005
ik kan een complete set kopen voor weinig.
bak, koppelomvormer, leidingen, pook, pedaal, as, radiateur, vliegwiel/flexwiel.
enige wat ontbreekt is dashboard (daar zal wel iets op te zien zijn qua indicatielampjes...)
maar; het is een 3 bak zonder overdrive.
en rijden zonder OD is voor mij gÃÂÃÂn optie.
wellicht een domme vraag maar past de OD van mijn handbak op deze 3-AUT?
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Neen!
Toch worden losse OD's wel toegepast .
Ook het J-type wordt als los component gebruikt.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 253
Topics: 52
Lid sinds: Jun 2005
wat bedoel je met nee maar toch?
dat de OD van mijn handbak niet past maar dat een andere losse OD wel zou passen?
en heeft de as van de 3-AUT zonder OD een andere lengte dan de as van een 3AUT+OD?
huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
|