Topics: 82
Van opzij gaat de hele aandrijflijn zo goed als recht naar achteren, van blok tot dif, onder een hoek van ca. 5 graden. Als de reactiearmrubbers gaar zijn hangt het dif iets te ver voorover, maar ik weet niet of dat onder het rijden problemen geeft. Met de handrem erop kan je het dif zien bewegen als je de auto heen en weer duwt.
Van onderaf gezien zit er een duidelijke knik in de cardanas na het tussenlager, want de as komt uit het midden aan bij het differentieel.
Als je handmatig geen speling voelt is het goed, je handen zijn erg gevoelige meetinstrumenten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 25
Bartju, ik zou eens de speling op het differentieel checken.
Als je de aandrijfas los hebt liggen is dat simpel te controleren door de flens die het differentieel in gaat te draaien als je een behoorlijke slag kan maken voordat de wielen draaien dan kan dat betekenen dat je cardan versleten is.
Het is bekend dat de vroege diffen minder sterk zijn als van de latere na '85,check ook of er olielekkage om het huis van het dif zit,dit kan betekenen dat je olieniveau in het dif te laag is gekomen en zo overmatige slijtage is opgetreden.
Topics: 47
Liefhebber, bedankt voor de tip.
Wat is een behoorlijke slag?
Ik schat dat ik de flens 5-10 graden kan draaien.
Het geluid dat er bij klinkt lijkt wel op het geluid dat ik ook rijdend hoor
(al is het natuurlijk moeilijk vergelijken 1300 kg staal voortbewegen op de motor, of met je hand de flens bewegen)
Olie moet ik nog checken. Even in Haynes napluizen hoe dat te doen....
Stel dat het dit is, wat zijn dan de opties? Andere as? Revisie diff? Denk niet dat ik er vrolijk van wordt...
Oh, eh, KvanAl, niet zo netjes van me eigenlijk, ik kaap zo je topic :-[. Hoe is de stand bij jouw 'klonk'?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Topics: 22
Olie check: Grote moer aan achterzijde verwijderen(zet er wel een bak onder :

en ondersteun de as extra met bokken).
Vinger erin steken :-* en voelen of er nog olie instaat. ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Topics: 47
Oke, gecheckt: Olie zit er nog in.
Tot iets onder vulopening. En dat is dan met zijn/haar kont omhoog (op bokjes).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Dan is daarmee nix mis, maar doop er eens een opgerold papiertje 0f een magneetje in en kijk eens goed of er staaldeeltjes in de olie zitten.
Topics: 25
Ik hoop niet voor je dat je dif versleten is ???
Er mag iets speling op zitten maar 10 graden met een klonk geluid is in mijn ogen niet goed........
Volg de tip van zwarte flirt en check de conditie van de olie in het dif en als daar metaaldeeltjes aan zitten dan ziet het er somber uit :'(
Valt wel mee hoor, een andere achteras is echt nog wel te vinden voor een bedrag van â¬50 tot â¬150 en vervangen viel me mee. :

:

Al is een brug en minimaal een helpende hand wel handig. Maar daar is een sleuteldag bijv. weer handig voor. ;D ;D
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4264.0
Houdt wel rekening met ongeveer 3 uur brugtijd. :
Topics: 82
Wat ook lekker kan klonken op hobbelige wegen zijn schokbrekers. En de reactiestangen, vooral bovenaan zitten ze zo tegen de carrosserie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 55
Dit laatste was ook bij ons het geval. De schokbregers klakten en klonken zoals je wilt bij het rijden over ook kleine oneffenheden. Na vervangen, achter is dit echt een eitje, was alles weer stil.