Topics: 11
Hallo,
Als ik linksvoor, boven het wiel, druk en loslaat hoor ik een kreunend geluid. De schokbreker lijkt goed want de auto staat direct stil. Merk met rijden ook niets behalve als ik over een drempel rij oid. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
Btw, het betreft een 240 super polar....
Groet,
RenÃ
Topics: 52
Zit er nog een kat tussen de veerpoot?
Topics: 11
Topics: 52
Maar even serieus. Niet een droog rubber of zo? Lijkt me niet heel ernstig als de auto verder goed rijd.
Topics: 3
Dat heb ik ook wel eens gehad, vooral als de auto een tijdje had stilgestaan. Ik ben toen op verschillende plekken gaan "voelen" achter het wiel. Ik liet iemand de auto op en neer bewegen en "voelde" toen aan de stuurstang het gekraak. Dat duidt dan dus op een versleten stuurkogel, dacht ik. Het was niet de stuurkogel bij het wiel maar de kogel aan de andere kant van de stuurstang die kraakte. Dus de kogel die in het stuurhuis zelf zit. Die stond droog. Ik heb de stofhoes daarvoor losgemaakt en met een oliespuit er wat olie op gespoten. Het gekraak was toen meteen weg. Misschien is dat bij jou ook het geval.
Topics: 46
Kees Roskam schreef:Dat heb ik ook wel eens gehad, vooral als de auto een tijdje had stilgestaan. Ik ben toen op verschillende plekken gaan "voelen" achter het wiel. Ik liet iemand de auto op en neer bewegen en "voelde" toen aan de stuurstang het gekraak. Dat duidt dan dus op een versleten stuurkogel, dacht ik. Het was niet de stuurkogel bij het wiel maar de kogel aan de andere kant van de stuurstang die kraakte. Dus de kogel die in het stuurhuis zelf zit. Die stond droog. Ik heb de stofhoes daarvoor losgemaakt en met een oliespuit er wat olie op gespoten. Het gekraak was toen meteen weg. Misschien is dat bij jou ook het geval.
Ik neem aan dat je de spoorstang daarna vervangen hebt? Ik heb hetzelfde gehad en de kogel stond niet alleen droog en kraakte verschrikkelijk maar had ook aardig wat speling.
Als ik het goed heb is zo'n kogel gesmeerd voor de hele levensduur en is olie uit den boze. Maar nogmaals, dit kan ik mis hebben.
Diagnose is simpel: maak de spoorstang los aan wielzijde en veer de auto in en kijk of het weg is.
Maar er zijn nog tal van andere mogelijke oorzaken die gekraak kunnen veroorzaken. Als ik het me goed herinner heb ik hier al wat draadjes over voorbij zien komen.
Even zoeken.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Topics: 3
Kwekkel schreef:Ik neem aan dat je de spoorstang daarna vervangen hebt? Ik heb hetzelfde gehad en de kogel stond niet alleen droog en kraakte verschrikkelijk maar had ook aardig wat speling.
Als ik het goed heb is zo'n kogel gesmeerd voor de hele levensduur en is olie uit den boze. Maar nogmaals, dit kan ik mis hebben.
Ik heb de spoorstang niet vervangen want er zat geen speling op. En de olie deed wonderen want het kraken verdween er gelukkig mee.