Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Ik heb 3 jaar geleden mijn waterpomp (laten) vervangen. Vorig jaar met de sleuteldag zag iemand al een blauw groen streepje gedroogd water bij de pomp lopen.
Ik vulde regelmatig water bij, maar mijn olie was altijd schoon. Geen witte pluim uit de uitlaat.....
Vanavond toen ik het olie filter wilde vervangen zag ik ineens water op de pomp liggen. Issie nu alweer kapot? :'(
Het was een imitatie pomp maar ik vind 20.000 km en drie jaar erg vlot.
Weet iemand wat ik kan checken of hij echt kapot is?
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
temp. omhoog??
koelvloeistof weg?
kan ook gewoon een kapote leiding zijn

of een O-ring
LEK je ook water/koelvloeistof??, met draaiende motor?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De aansluiting tussen pomp en kop bestaat uit een dikke O ring. Om dat waterdicht te krijgen moet de pomp tijdens het aandraaien behoorlijk hard omhoog gedrukt worden, zodat die ring tussen kop en pomp geplet wordt ongeveer.
Als het goed is komt die ring er dus tussenuit gepiept, zo niet hebben ze de pomp niet goed geinstalleerd. Maar dat kan opnieuw gedaan worden met een vers pakkingsetje van 5 euro en een 1,6 uur werk. Zie:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Wa...Change.htm
Zolang je de V snaren niet als pianosnaren hebt aangespannen is de kans dat de pomp zelf kapot is na 20.000 km klein te noemen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Ik denk ook dat die O-ring lekt. Wat ik hoor is dat dat een zwak punt is bij de waterpompen.
Volgens mij staat er aardig wat druk op, want bij mij zat heel de motorkap altijd onder de koelvloeistof.
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
ik zal eens een pakkingsetje halen en de helehandel de- monteren.
Ik heb het toen bij de garage laten doen: kleppen waren te strak gesteld (zonder speling), dus dit zullen ze ook wel verkeerd gedaan hebben.
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
michiel schreef:Ik heb het toen bij de garage laten doen: kleppen waren te strak gesteld (zonder speling), dus dit zullen ze ook wel verkeerd gedaan hebben.
Die man kan het bordje GARAGE maar beter meteen van de muur halen :o
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
Inderdaad,
Hoop dat het boordje garage van hout is, dan is die garge echt "brandhout" ;D ;D
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Ja lach er maar om. Krijg nu de spanbout van de dynamo niet los, die hebben ze gemold. Ik kan hem niet meer losdraaien.... :-X :-X
Ik heb al wel pakkingen gehaald, en bij het losdraaien van de kap over de distributieriem is die kap gescheurd, die bout zat vast gerot in de plastic kap. HEt schiet allemaal niet echt op zo....
Maar een waterpomp vervangen is echt simpel werk heb ik al wel gezien.
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
michiel schreef:Ja lach er maar om. Krijg nu de spanbout van de dynamo niet los, die hebben ze gemold. Ik kan hem niet meer losdraaien.... :-X :-X
Ik heb al wel pakkingen gehaald, en bij het losdraaien van de kap over de distributieriem is die kap gescheurd, die bout zat vast gerot in de plastic kap. HEt schiet allemaal niet echt op zo....
Maar een waterpomp vervangen is echt simpel werk heb ik al wel gezien.
zet er een grip-tang op. Lukt t je wel.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Nee hoor. Je waterslang zit dan teveel in de weg. Heb inmiddels de complete dynamo eruit gehaald. Dan zet ik het geheel in de werkbank en dan lukt het wel denk ik.
Nu nog op zoek naar een nieuwe garage voor de apk, want naar deze kl##tzakken ga ik dus echt niet meer.
Wie weet er een goede garage in Oisterwijk en omgeving?
Volvo 245 GLE 1979