Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen kachel, nog meer lotgenoten?
Hallo Lui,

Ik moet zeggen dat het loshalen heel erg meevalt. Mijn kachelmoter heeft het begeven en omdat ik eerst wil kijken wat er stuk is heb ik nog geen nieuwe gekocht. Ik rij dus nu twee dagen zonder verwarming....niet aan te raden.Ik rij een 240 uit 1992 met een 230 f motor zonder originele airco.

Bij mij waren de koolborstels op. Dat betekend soms wel (met een vies luchtje), en soms niet draaien.
Even snel de demontage:

Middenconsole. Zit iongeveer met 8 boutjes en schroefjes vast.

slangen loshalen bij de kachel. Ik probeer alrijd zo lui mogelijk te zijn dus ik heb niets afgetapt. Kwestie van snel los en bv een dopverlengstuk in de slang duwen. Met een handoek erbij blijft alles redelijk droog.

Rechter beugel kachelmotor-schutbord helemaal weghalen, links alleen aan kachelmotor loshalen.

Waarschijnlijk kan het gehaal dan via bijrijder weggehaald worden. ik heb heb naderhand een airco geplaatst en kon dat dus niet doen. Gehele dashboard rechts losgehaald zodat ik daar 2-3 centimeter kon optillen. Kan het verwarmingsblok er net onderdoor gekanteld worden.

Voor een auto met volvo airco weet ik het niet. Ik weet wel dat de blokken deelbaar zijn en met metalen clips bij elkaar gehouden worden.

Misschien is het een optie om ter plekke het verwarmingsblok, dwz onder het dashboard, te splitsen. Ik heb niet zo'n goede rug dus....

Ik woon trouwens in Hoofddorp en heb een eigen werkplaats in Aalsmeer. Dus als je echt vastloopt.

groetjes en succes,

Oscar
Antwoord
Ossie schreef:Misschien is het een optie om ter plekke het verwarmingsblok, dwz onder het dashboard, te splitsen. Ik heb niet zo'n goede rug dus....

Niet aan te raden, de clips zitten echt rondom en de unit is te groot om achterlangs te werken/kijken. Uiteindelijk moet je dan met een halfopen kachel, weggesprongen clips alsnog de boel verwijderen.

Het kachelplastic maar vooral de kleppen worden op leeftijd breukgevoelig...
[img][/img]
Antwoord
Even een vraag onder het motto "kachelmotorvervanging voor dummies" ;D

Zorgt de kachelmotor er alleen voor dat de warme lucht sneller verspreid wordt (aanjager), of zorgt deze motor ook voor de warmte zelf?
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
nope,
verdeelt de warme lucht, met koude motor ook geen warme lucht,
als je kachelmotor het niet doet, kun je nog wel warme lucht in je auto krijgen, duurt alleen wat langer, en als je ruiten beslage zijn is het redelijk irritant.
je hebt btw ook "losse" aanjagers, die je bovenop je dashboard zet, natuurlijk tijdelijke oplossing, maar werkt wel
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Bedankt PP, dacht ik ook al. Ik krijg nu dus ook warme lucht, alleen erg langzaam dus. Hopelijk kan ik mijn kachelmotor weer snel aan de praat krijgen door de fout in de bedrading op te sporen.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
En hier nog een slachtoffer van een haperende kachel in mijn 240 GL Estate uit 89 Wink

De mijne doet het nog een beetje op stand drie (draaiknop) maar er komt dan een soort van schoeierige lucht uit. Heb het hele topic gelezen en zie door de bomen het bos nu niet meer. Ook iets gelezen over schuif- of drukknoppen. Ik heb iig schuifknoppen voor de temperatuur en ook geen airco.

Kachel dus bestellen bij FCP en mbv Kay Auke via de rechterkant helemaal eruit halen?

Kijk er nu al tegenop... haha
Antwoord
Die van mij doet het nog steeds, al maakt hij wel een gierend geluid wat steeds erger wordt.
Ik hoop dat hij het tot het voorjaar volhoud, want om met dit weer buiten de kachelmotor te gaan vervangen lijkt mij geen pretje. Als ik de beschrijving zo eens bekijk valt het allemaal wel mee, en zal het vast niet erger zijn als het vervangen van de bovenkant van het dashboard en de scharnieren van de voorportieren.... hoop ik Wink
Antwoord
basdeb schreef:meer. Ook iets gelezen over schuif- of drukknoppen. Ik heb iig schuifknoppen voor de temperatuur en ook geen airco.

Kachel dus bestellen bij FCP en mbv Kay Auke via de rechterkant helemaal eruit halen?

Schuifknoppen is normale kachel. Drukknoppen is de aircokachel.

De beste manier om de kachelmotor te vervangen blijft het compleet verwijderen.

Het openzagen van de kachel is alleen voor aircokachels.
[img][/img]
Antwoord
Gisteren dit klusje ook gedaan, want de vorige eigenaar had het al gedaan, maar met als resultaat dat er kortsluiting ontstond ivm het gebruik van plakband om draden te verbinden, lekkage bij de kachelkraan en ook nog een overleden kachelmotor.

Hele unit geregeld van een sloper voor E20 en de boel in 2 uur omgezet via de passagierskant, incl. nieuwe bedrading gedeeltelijk aanleggen.

Enige nadeel is een gebruikte ventilator ipv een nieuwe.
Antwoord
He Ticcie,
zou er dan wel nieuwe koolborstels inzetten.
Kosten geen vermogen( Big Grin) ,maar ben je wel zeker van goede contacten op het anker.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.079 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.352 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.600 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  tellerbak/ instrumentenpaneel vervangen Lubse 3 3.040 12 April 2021, 12:41
Laatste bericht: Lubse
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 84.015 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.658 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Contactslot vervangen Boet 2 2.928 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  CEM C70 vervangen PuurVrijheid 1 2.586 17 September 2020, 22:25
Laatste bericht: Marc1970
  niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!! pepijnwk 8 7.497 19 June 2020, 11:31
Laatste bericht: pepijnwk
  lampje vervangen in teller: hoe? BartJu 4 3.700 18 April 2020, 13:38
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)