Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen kachel, nog meer lotgenoten?
Jammer Rob, we zijn elkaar nÃt misgelopen. Ik had Sinterklaas 's ochtends al verwelkomt ;D

De winterbanden zitten erom, lijkt nog best mooi met de sierdoppen/ringen er weer op. Verder alle vloeistoffen even gepeild en met de isolatiemat bezig geweest, maar die moet ik thuis nog even bijsnijden. Heb me dus anderhalf uur prima vermaakt.

Aardige vent ook. Had zelf drie jaar lang met heel veel plezier in een 244 diesel gereden en hij was momenteel bezig met een motorswap voor die blauwe 264. Genoeg ervaring met Volvo's dus. Hij begon ook al heel moeilijk te kijken toen ik over de kachelmotor begon :-\
Maar daar ontkom ik helaas niet aan, heb momenteel contact met Scandcar over de motor. Ga hem waarschijnlijk niet bij FPC bestellen, omdat ik via Scandcar een complete kan krijgen. Kost wel wat meer, maar scheelt weer werk natuurlijk. Heb jij al een nieuwe kachelmotor?

Dus voor de kerst wil ik de nieuwe kachel monteren en de rubbers op de reactiestangen vervangen (momenteel kadoeng bij optrekken/afremmen). Hopelijk kan ik samen met Ben de cruise control ook nog aan de praat krijgen, dan kan ik relaxed naar Smaland rijden 8)
Oh ja, en nog een nieuwe accu. Dan is mijn kerstgratificatie er weer doorheen :Smile
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Citaat:en de rubbers op de reactiestangen vervangen

Wat ik gedaan heb:
ik heb een setje reactiestangen van de sloop gehaald, en op mijn gemak de oude rubbers daar uitgeperst.
Laten stralen, likkie verf erop en op mijn gemakkie nieuwe rubbers erin gefrot.

Dan is het vervangen alleen een kwestie van de oude stangen omwisselen voor de nieuwe.
(auto omhoog, 4 bouten los, 4 bouten vast, auto omlaag, en 5 min later sta je weer buiten)

FYI: ik heb de oude stangen dus nog, die kun je zo overnemen als je wilt EN ik heb nog twee setjes reactiestang rubbers van FCP.
(Voor de sleuteldag heb ik ooit een hele set rubbers besteld bij FCP, en ik dacht dat de reactierubbers er niet in zaten.
mail naar FCP en 3 dagen later in huis, alleen had ik niet goed gekeken en had ik ze dus al ;D)
Alleen waren ze te laat binnen voor de sleuteldag en heb ik alsnog (dure) rubbers van Scandcar gekocht.
Dus nu 2 setjes over.

Laat maar weten of het interessant is, of kom een keer langs dan kun je de stangen / rubbers zien. (dikke 5 rijden vanaf DeHaanWesterhof)

Citaat:Oh ja, en nog een nieuwe accu.
Wordt het nu echt tijd? Kllikk

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Peter Timmer schreef:Ik weet niet of je daar wel aan wilt/moet beginnen met die kachelmotor.
Dit is nl alleen de motor, de ventilator moet je dan van je oude motor afhalen (indien mogelijk) en op deze motor monteren. De vraag is of je ventilator dan nog wel in balans is.
Bij Scandcar ed verkopen ze complete motoren/ventilatoren.
Misschien wel wat duurder, maar volgens mij ook simpeler en bedrijfszekerder.

Heb bij Scandcar geinformeerd, maar ze verkopen dezelfde motor als bij FCP dus zonder ventilator. Wel voor een bedrag van 99 euro excl. btw en verzendkosten. Ben nog aan het informeren bij Elferink, maar ik ben bang dat het moeilijk wordt om een complete motor te vinden. Dus ga ik zoals het nu lijkt voor de FCP motor.

Rob schreef:Citaat
en de rubbers op de reactiestangen vervangen

Wat ik gedaan heb:
ik heb een setje reactiestangen van de sloop gehaald, en op mijn gemak de oude rubbers daar uitgeperst.
Laten stralen, likkie verf erop en op mijn gemakkie nieuwe rubbers erin gefrot.

Dan is het vervangen alleen een kwestie van de oude stangen omwisselen voor de nieuwe.
(auto omhoog, 4 bouten los, 4 bouten vast, auto omlaag, en 5 min later sta je weer buiten)

FYI: ik heb de oude stangen dus nog, die kun je zo overnemen als je wilt EN ik heb nog twee setjes reactiestang rubbers van FCP.
(Voor de sleuteldag heb ik ooit een hele set rubbers besteld bij FCP, en ik dacht dat de reactierubbers er niet in zaten.
mail naar FCP en 3 dagen later in huis, alleen had ik niet goed gekeken en had ik ze dus al Grijns)
Alleen waren ze te laat binnen voor de sleuteldag en heb ik alsnog (dure) rubbers van Scandcar gekocht.
Dus nu 2 setjes over.

Laat maar weten of het interessant is, of kom een keer langs dan kun je de stangen / rubbers zien. (dikke 5 rijden vanaf DeHaanWesterhof)

Heb zeker belangstelling. Wil je me mailen waar je precies zit, dan kom ik deze week nog even kijken 8)

[
Rob schreef:Citaat
Oh ja, en nog een nieuwe accu.
Wordt het nu echt tijd? Kllikk

Ik werk altijd met een langetermijnplanning ;D. Niemand in de buurt schijnt ze op voorraad te hebben, dus zal ik er ÃÃn moeten bestellen, waarschijnlijk via Euromaster.
Voor de trip naar Zweden wil ik eigenlijk de grootste klussen af hebben. Dan heb ik dus nog vier weken :-\ Zal wel een beetje krap worden, vooral met de motorkachel. Moet dus maar snel bestellen bij FCP :Smile

1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Erik265 schreef:(waaronder winterbanden van Bert monteren)

Zitten ze er onder Erik.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
Bert N schreef:Zitten ze er onder Erik.

;D Yes ;D

Heb de sierdoppen/ringen overgezet en het staat nog best mooi! Ze rijden ook prima, geen trillingen ofzo. Dik tevreden dus. Nogmaals dank (ook namens de kinderen Wink )
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
@Erik: you've got mail!

Over die kachelmotor: absurd wat dat ding bij FCP kost: $43 (= €27) [Afbeelding: a010.gif]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Erik265 schreef:
Bert N schreef:Zitten ze er onder Erik.

;D Yes ;D

Heb de sierdoppen/ringen overgezet en het staat nog best mooi! Ze rijden ook prima, geen trillingen ofzo. Dik tevreden dus. Nogmaals dank (ook namens de kinderen Wink )

Foto's of kom maar langs de kinderen kunnen het wel met elkaar vinden ;D
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
Rob schreef:@Erik: you've got mail!

Over die kachelmotor: absurd wat dat ding bij FCP kost: $43 (= €27) [Afbeelding: a010.gif]

Bij Volvo140klassiekers betaal je voor een gereviseerde motor mÃt schakelaar en weerstand 155 euro excl.

Bij Elferink heb je ook alleen een losse motor zonder ventilator.

Dat wordt dus FCP ;D
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
De kachelmotor is binnen 8)

Maar gisteren heb ik bij de zekering getest of de draad naar de kachelmotor wel stroom krijgt en toen ik mijn tester tegen de kabel hield begon de kachelmotor te blazen :o Hij krijgt dus niet genoeg massa. Heb daarna de middenconsole losgehaald om te kijken of er misschien een kabel los zat, maar zo gemakkelijk kom ik er niet vanaf ;D
Geen losse draden dus. De draden van de kachelmotor lopen naar de schakelaar en daartussen zit een afsplitsing naar de draden die naar de schakelaar van de airco lopen. Op de rode draad naar de kachelmotor stond geen stroom.

Maar de motor zelf draait dus nog en ligt het aan wat anders. Volgende week ga ik de rubbers van de reactiestangen vervangen, dan loop ik samen met de monteur de bekabeling wel bij langs. Hopelijk kunnen we dan het 'lek' vinden. Is iig minder werk dan de motor vervangen ;D
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord

t'mag ook wel eens meezitten toch!
die motor slijt je vast nog wel aan iemand van het forum.

maak effe een paar afdrukken van de green-book schema's
scheelt jou en je monteur vast een hoop zoeken en redeneren.

succes,we horen graag hoe het afloopt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.079 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.352 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.600 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  tellerbak/ instrumentenpaneel vervangen Lubse 3 3.040 12 April 2021, 12:41
Laatste bericht: Lubse
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 84.015 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.658 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Contactslot vervangen Boet 2 2.928 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  CEM C70 vervangen PuurVrijheid 1 2.586 17 September 2020, 22:25
Laatste bericht: Marc1970
  niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!! pepijnwk 8 7.497 19 June 2020, 11:31
Laatste bericht: pepijnwk
  lampje vervangen in teller: hoe? BartJu 4 3.700 18 April 2020, 13:38
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)