Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met caravan niet vooruit te branden: 240 DL
#11
In 3 kan je makkelijk tot 110, dan ben je pas aan de 4300 tpm (3.31 achteras, M47), de motor zit dan nog niet aan z'n maximum vermogen . Wil je meer vermogen, moet je toeren maken. Uiteindelijk scheelt de B200F maar 2 pk met de B230F.
De vijfde versnelling gebruikt ik persoonlijk pas bij continu 120-130 rijden, meer als een soort overdrive dan een versnelling. Rij 80 in z'n vijf is totaal niet van toepassing op de 240.

Edit: ergens las ik dat de injectiecomputer ingrijpt bij 6200 tpm (LH 2.4). Dan ga je ongeveer 160 in de derde versnelling.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Marc1970 schreef:In 3 kan je makkelijk tot 110, dan ben je pas aan de 4300 tpm (3.31 achteras, M47), de motor zit dan nog niet aan z'n maximum vermogen . Wil je meer vermogen, moet je toeren maken. Uiteindelijk scheelt de B200F maar 2 pk met de B230F.
De vijfde versnelling gebruikt ik persoonlijk pas bij continu 120-130 rijden, meer als een soort overdrive dan een versnelling. Rij 80 in z'n vijf is totaal niet van toepassing op de 240.

Helemaal mee eens. hij heeft dan ook voldoende trekkracht en verbruikt minder benzine dan wanneer je in een hogere versnelling rijdt.
Antwoord
#13
Marc1970 schreef:In 3 kan je makkelijk tot 110, dan ben je pas aan de 4300 tpm (3.31 achteras, M47), de motor zit dan nog niet aan z'n maximum vermogen . Wil je meer vermogen, moet je toeren maken. Uiteindelijk scheelt de B200F maar 2 pk met de B230F.
De vijfde versnelling gebruikt ik persoonlijk pas bij continu 120-130 rijden, meer als een soort overdrive dan een versnelling. Rij 80 in z'n vijf is totaal niet van toepassing op de 240.

Edit: ergens las ik dat de injectiecomputer ingrijpt bij 6200 tpm (LH 2.4). Dan ga je ongeveer 160 in de derde versnelling.

ja ergens bij die 6200 zit de begrenzer. totaal overbodig btw want de standaard M nokkenas verstikt de boel al flink boven de 4000 rpm.

De versnellingen zijn wat korter van de B200 modellen. tot 160 in de 3 (op de teller) zul je niet halen met een B200F achteras. die loopt bij 205-210 km/h in de 5 aan zn limiet (6200-ish rpm).

Net nog gereden in een B200F 240 met A-nokkenas en lichte chipping, rijd toch erg goed! Alleen de B230F zoals ik em heb is gewoon sterker.

Misschien zijn er sommige onderdelen niet meer helemaal goed waardoor de wagen zijn trekkracht niet meer goed haalt? bougies, bougiekabels, verdelerkap, bobine, sensoren, klepspeling, lambdasonde, temperatuursensor, luchtfilter goed, gasklep+pcv schoon, ventilator niet vast, uitlaat (katalysator) goed, geen foutcodes, brandstoffilter goed, injectoren schoon, geen vacuumlekken?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#14
Is het niet een kwestie van de ontsteking.
Misschien staat de ontsteking wel te laat.
Misschien ooit gedaan om het pingelen tegen te gaan.
Tenslotte ontsteking verlaten kost vermogen maar je rijd wel op ron 95
Antwoord
#15
Ik heb ook met een B200F met redelijk grote caravan gereden door Duitsland en Tsjechië. Ging prima! Op toeren houden dat ding! De vijfde versnelling nooit gebruikt, of misschien even de berg af.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#16
Allemaal goeie tips, bedankt! Ik zal eerst die lagere versnelllingtips toepassen en de auto een beurt laten geven voor we gaan toeren in een land met wat heuvels. Geloof dat ik Wales en Yorkshire nog maar even laat liggen ;D
Antwoord
#17
Ik heb een 245 gehad, die altijd goed liep met caravan, tot op een gegeven moment de trekkracht compleet weg was.
E.E.A. overlegd met Thom de Jong (volvospecialist) die me na onderzoek vertelde dat de einddemper helemaal
verstopt zat (binnenwerk had losgelaten).
Na een nieuwe gemonteerd te hebben was alles weer als vanouds.

Erik.
Antwoord
#18
ff flink doorblazen en de 'Engelenharen' hangen als een lange sliert aan je uitlaat, heb ik ook gehad met de caravan trekken.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kofferdeksel gaat niet meer open! Duvellover1 1 1.019 15 August 2023, 23:30
Laatste bericht: Marc1970
  Lage oliedruk, kan dat kwaad of niet? Thijs69 6 3.064 8 November 2022, 22:10
Laatste bericht: Marc1970
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 16.928 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
  Loopt niet stationair bij koude start / choke gerbenvdlindeu 5 5.179 9 January 2019, 17:21
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 740 2.3 start soms niet Daniel2000 2 3.743 9 September 2018, 15:19
Laatste bericht: Daniel2000
  Tankklepje sluit niet volledig (81 244 GL) Yezzz 2 3.384 5 May 2017, 19:09
Laatste bericht: Marc1970
  Naafdoppen - blijven niet zitten ? Jeru 4 5.879 17 October 2015, 20:24
Laatste bericht: jos245
  imageshack werkt niet meer (gratis) edwin 5 6.622 13 February 2015, 23:22
Laatste bericht: edwin
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 8.248 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  deur niet meer open van buiten af Janjules 5 12.437 1 November 2014, 00:16
Laatste bericht: dashdot

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)