Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met caravan niet vooruit te branden: 240 DL
#1
Hai,

mijn 240 (estate dl (1992) 2.0 benzine) rijdt als een zonnetje (en wat rijdt ie fijn hÃ), maar zodra d'r getrokken moet worden gaan m'n mondhoeken iets naar beneden: met 't pedaal op de vloer trekt ie een caravan van 1100 kg met moeite naar 80. En dan kan ie wel harder, maar het accelereren gaat dan heeeel langzaam. Ik zag dat de distributieriem vervangen moet worden (aan de sticker en kilometerstand). Kan het daarmee te maken hebben? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben zo'n ventje dat heel graag in Volvo's rijdt, maar er de ballen verstand van heeft.
Antwoord
#2
ander blok erin met meer pk's,
kat. eruit,
turbo er opschroeven,
of gewoon een sterkere Volvo 240 nemen ;D ;D
zijn maar suggesties, doe ermee wat je wilt,
maar denk niet dat je een 2 liter van 16 jaar oud met inrij-historie( woord v/d week) sneller vooruit kan branden met ruim 1100 kilo erachter :'(
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#3
Mijn 2.0 had het er ook moeilijk mee, maar het is nu definitief opgelost: ik heb de caravan verkocht.
Antwoord
#4
lutra schreef:Geduld...geduld..mijn 2.0 heeft er ook moeite mee. Stationair zonder gas trek ik de caravan overal doorheen en hellingen van 17% op, maar op snelheid in 4 en 5 is de trekkracht wel weg. Echter op snelheid moet je wel een kruissneldheid van 95 in zijn 5 aan kunnen houden. Je moet de auto alleen niet vergelijken met de huidige auto's. Als je testen uit de tijd van de 240 bekijkt zie je zelfs dat bestuurders van andere auto's de 5e versnelling niet eens konden gebruiken met een caravan achter de auto. Maar tegen de huidige auto's is de 240 geen partij meer voor wat betreft caravans trekken. Volgende keer kies ik dan ook een 2.3, heeft net ietsje meer. Vergeet overigens ook de KM stand niet, een auto raakt wel wat vermogen kwijt als ie 3 ton of meer achter de kiezen heeft.

Ahhh, dank je, als het niet abnormaal is heb ik er zeker vrede mee, want die 95 red ie uiteindelijk wel hoor. Maar we hebben steeds een leaseauto als trekker voor de caravan gebruikt, en die leasebak gaat eruit. Aangezien we nog wel eens in Engeland zitten met van die gezellige heuveltjes van tig procent en de 240 ervoor moet, loopt het angstzweet spontaan over m'n rug. Als de 240 in z'n twee of 1 de helling op moet vind ik het best, want rijden in die Zweed vind ik nog steeds vakantie (als ik de doorgezakte bestuurderstoel nog eens herstellen ga). Bedankt voor je feedback! Ik zal dus geduld hebben ;D
Antwoord
#5
Tja, ik kan het alleen maar beamen, ik heb zelf een 240dl en tis echt geen sportwagen, zolang het allemaal normaal is kan hij goed mee maar voor lasten te trekken is hij niet meer van deze tijd. Aanpassen zou ik zeggen of toch kiezen voor een 2.3 of iets moderner.

Gr, Koen
Antwoord
#6
geestschrijver schreef:Mijn 2.0 had het er ook moeilijk mee, maar het is nu definitief opgelost: ik heb de caravan verkocht.

;D ;D ;D ;D ;D kijk dat zocht ik nou net Tongue

btw die jaren 60 caravans zijn toch maar 3-400 kg ?
[img][/img]
Antwoord
#7
In Nederland had ik geen problemen met mijn 240. Ik kon zelfs de airco op rechte stukken aanlaten. Maar Nederland is vrij vlak en ik wil toch weleens wat verder dan Nederland. Dat is ook de reden geweest om mijn Super Polar te verkopen.

V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
#8
Het enige wat je kunt doen is een goeie beurt geven. Complete ontsteking, filters, gasklep/carterventilatie/stationair regelaar schoonmaken en afstellen.

De 2 liter is geen klinkertrekker nee maar met terugschakelen moet je de snelheid wel kunnen vasthouden.


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#9
Caravan de gracht in. ;D
Groeten van Frans
Antwoord
#10
Ik heb er eigenlijk geen enkel probleem mee. Ik heb een paarden trailer getrokken van 1600 kg.
Even terug schakelen naar 4 ipv 5 of naar 3 ipv 4 en de trekkracht neemt toe. Dat is voor deze oudere wagens heel normaal.
In bergen waar echt getrokken moet worden kom je dan vaak niet hoger dan 3e versnelling. In die 3e versnelling kan je ook 90 rijden aldus de Volvo instructie.

Ik rij nu met een B200f motor maar mijn vorige Volvo met B200k trok het ook.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kofferdeksel gaat niet meer open! Duvellover1 1 1.019 15 August 2023, 23:30
Laatste bericht: Marc1970
  Lage oliedruk, kan dat kwaad of niet? Thijs69 6 3.061 8 November 2022, 22:10
Laatste bericht: Marc1970
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 16.928 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
  Loopt niet stationair bij koude start / choke gerbenvdlindeu 5 5.175 9 January 2019, 17:21
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 740 2.3 start soms niet Daniel2000 2 3.743 9 September 2018, 15:19
Laatste bericht: Daniel2000
  Tankklepje sluit niet volledig (81 244 GL) Yezzz 2 3.383 5 May 2017, 19:09
Laatste bericht: Marc1970
  Naafdoppen - blijven niet zitten ? Jeru 4 5.879 17 October 2015, 20:24
Laatste bericht: jos245
  imageshack werkt niet meer (gratis) edwin 5 6.621 13 February 2015, 23:22
Laatste bericht: edwin
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 8.247 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  deur niet meer open van buiten af Janjules 5 12.436 1 November 2014, 00:16
Laatste bericht: dashdot

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)