Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2007
Hai,
mijn 240 (estate dl (1992) 2.0 benzine) rijdt als een zonnetje (en wat rijdt ie fijn hÃ), maar zodra d'r getrokken moet worden gaan m'n mondhoeken iets naar beneden: met 't pedaal op de vloer trekt ie een caravan van 1100 kg met moeite naar 80. En dan kan ie wel harder, maar het accelereren gaat dan heeeel langzaam. Ik zag dat de distributieriem vervangen moet worden (aan de sticker en kilometerstand). Kan het daarmee te maken hebben? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben zo'n ventje dat heel graag in Volvo's rijdt, maar er de ballen verstand van heeft.
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
ander blok erin met meer pk's,
kat. eruit,
turbo er opschroeven,
of gewoon een sterkere Volvo 240 nemen ;D ;D
zijn maar suggesties, doe ermee wat je wilt,
maar denk niet dat je een 2 liter van 16 jaar oud met inrij-historie( woord v/d week) sneller vooruit kan branden met ruim 1100 kilo erachter :'(
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Mijn 2.0 had het er ook moeilijk mee, maar het is nu definitief opgelost: ik heb de caravan verkocht.
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2007
lutra schreef:Geduld...geduld..mijn 2.0 heeft er ook moeite mee. Stationair zonder gas trek ik de caravan overal doorheen en hellingen van 17% op, maar op snelheid in 4 en 5 is de trekkracht wel weg. Echter op snelheid moet je wel een kruissneldheid van 95 in zijn 5 aan kunnen houden. Je moet de auto alleen niet vergelijken met de huidige auto's. Als je testen uit de tijd van de 240 bekijkt zie je zelfs dat bestuurders van andere auto's de 5e versnelling niet eens konden gebruiken met een caravan achter de auto. Maar tegen de huidige auto's is de 240 geen partij meer voor wat betreft caravans trekken. Volgende keer kies ik dan ook een 2.3, heeft net ietsje meer. Vergeet overigens ook de KM stand niet, een auto raakt wel wat vermogen kwijt als ie 3 ton of meer achter de kiezen heeft.
Ahhh, dank je, als het niet abnormaal is heb ik er zeker vrede mee, want die 95 red ie uiteindelijk wel hoor. Maar we hebben steeds een leaseauto als trekker voor de caravan gebruikt, en die leasebak gaat eruit. Aangezien we nog wel eens in Engeland zitten met van die gezellige heuveltjes van tig procent en de 240 ervoor moet, loopt het angstzweet spontaan over m'n rug. Als de 240 in z'n twee of 1 de helling op moet vind ik het best, want rijden in die Zweed vind ik nog steeds vakantie (als ik de doorgezakte bestuurderstoel nog eens herstellen ga). Bedankt voor je feedback! Ik zal dus geduld hebben ;D
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Tja, ik kan het alleen maar beamen, ik heb zelf een 240dl en tis echt geen sportwagen, zolang het allemaal normaal is kan hij goed mee maar voor lasten te trekken is hij niet meer van deze tijd. Aanpassen zou ik zeggen of toch kiezen voor een 2.3 of iets moderner.
Gr, Koen
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
geestschrijver schreef:Mijn 2.0 had het er ook moeilijk mee, maar het is nu definitief opgelost: ik heb de caravan verkocht.
;D ;D ;D ;D ;D kijk dat zocht ik nou net
btw die jaren 60 caravans zijn toch maar 3-400 kg ?
[img][/img]
Berichten: 845
Topics: 21
Lid sinds: May 2005
In Nederland had ik geen problemen met mijn 240. Ik kon zelfs de airco op rechte stukken aanlaten. Maar Nederland is vrij vlak en ik wil toch weleens wat verder dan Nederland. Dat is ook de reden geweest om mijn Super Polar te verkopen.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Het enige wat je kunt doen is een goeie beurt geven. Complete ontsteking, filters, gasklep/carterventilatie/stationair regelaar schoonmaken en afstellen.
De 2 liter is geen klinkertrekker nee maar met terugschakelen moet je de snelheid wel kunnen vasthouden.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Caravan de gracht in. ;D
Groeten van Frans
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Ik heb er eigenlijk geen enkel probleem mee. Ik heb een paarden trailer getrokken van 1600 kg.
Even terug schakelen naar 4 ipv 5 of naar 3 ipv 4 en de trekkracht neemt toe. Dat is voor deze oudere wagens heel normaal.
In bergen waar echt getrokken moet worden kom je dan vaak niet hoger dan 3e versnelling. In die 3e versnelling kan je ook 90 rijden aldus de Volvo instructie.
Ik rij nu met een B200f motor maar mijn vorige Volvo met B200k trok het ook.