Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Aan de zuig van de pomp heb je geen lekkage, zolang hij draait. 8)
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Erik265 schreef:Citaat:Wel duurt het 's-ochtends na een koude start 2-3 seconden voor het controlelampje van de oliedruk uitgaat.
Dit heb ik ook. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb deze vraag ook gemaild naar degene die mijn motor heeft gereviseerd, ik wacht nog op reactie.
Ik las ergens op internet dat dit een bekend probleem is, omdat de slangen/buizen die naar de oliepomp lopen nogal lang en dik zijn waardoor de oliepomp hard moet werken om de olie aan te zuigen. Het zou er dus misschien op kunnen duiden dat de oliepomp niet meer goed werkt ???
Reactie van het revisiebedrijf:
Citaat:Hallo Erik,
het klopt wel dat de aanzuigbuis van de diesel vrij lang is. ongeveer 40 tot 50 cm. Het gebruik van een synthetische dunnere olie raad ik af omdat dit geen noemenswaardig effect heeft naar mijn mening. De olie kan dan alleen maar makkelijker weglopen uit de buis en de pomp. Wat mischien wel iets kan zijn is de oliedrukschakelaar, deze kan defect zijn. Ook kan het zijn dat als je start en je geeft geen gas bij, het langer duurt voordat de olie aangezogen is. Ik stel voor om, als je dat al niet doet, bij het starten een beetje gas bij te geven op het moment dat hij aanslaat. Je geeft dan even een korte stoot gas, tot een 2500 toeren ongeveer en laat gelijk het gas weer los. Kijk eens of dat verandering brengt.
Op dit moment is het nog geen probleem voor jou om een volsynthetische olie te gebruiken, maar ik zie hier het nut niet van in. gewoon een halfsyntheet 10w40 voldoet prima.
met vriendelijke groeten:
Thijs Hollander
Ik geef inderdaad geen gas bij starten, dus dat ga ik eerst proberen.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Zwarte Flirt schreef:Aan de zuig van de pomp heb je geen lekkage, zolang hij draait. 8)
bedoel je over de seal die ik liet zien? die seal zit alleen maar aan de perskant... aan de zuigkant geen seals die lekken....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
mischabakker schreef:Wel duurt het 's-ochtends na een koude start 2-3 seconden voor het controlelampje van de oliedruk uitgaat.
Heb je een originele Volvo-oliefilter er op zitten? Ik had ergens gelezen (geen idee meer waar

) dat bij niet originele filters het lampje idd een paar seconden blijft branden na de start. Kan niet zoveel kwaad, heeft er mee te maken dat bij een niet originele filter het een paar seconden duurt voor de olie overal verspreid is ofzo. De details weet ik alleen niet meer... :-\ Ik heb het ook sinds er bij een onderhoud een andere filter opgekomen is, en de tank lijkt er toch niet onder te lijden.