23 May 2007, 15:48
Heb even advies nodig:
Onze 244GL B21A van 1980 heeft de neiging om vooral bij koude start eerst even op 3 poten te lopen. Na ong een halve minuut pakt de 4e het ook op en dan looptie relatief als een spreekwoordelijk zonnetje. Afgelopen maandag deed zij dat lang genoeg om even uit te vinden welke cylinder het was, het was de tweede.
Bougies eruit gedraaid, drie hele mooie kaarsjes, beetje grijs wit voor de rest schoon. Originele Volvo bougies. 1 kaarsje (ook 2e cylinder...) was een beetje bruinig, niet vies ofzo, maar wat bruinige aanslag. 4 nieuwe (1000km meegedraaide) bougies erin (NGK) en tot mijn verassing liep de motor stationair een stuk egaler/zonniger en trok ook beter dan met de oude bougies. Starten op 3 poten deed hij/zij de rest van de dag niet weer.
Maarrr.... nu weer wel. Koude start is eerst 3 poten, daarna 4 en verder geen problemen. trekt nog steeds beter dan op de oude bougies.
Vraag is nu even waar dit geintje vandaan komt.
Rotor en verdelerkap zijn pas (800km geleden) vervangen, ontsteking is electrisch en 1,5 jaar oud, evenzo de bougiekabels en de bobinekabel. Auto loopt op gas. Olie is verversd en mooi schoon. Sludge etc niet aanwezig. Bougies nu dus ook vervangen en op juiste electrode afstand. Ehm... wat kan nog meer nuttig zijn.... Ik heb even geen idee meer. Kan het dat de warmte graad van de bougies omhoog moet??
Ideeen meer dan welkom. Feit is dat hij dit niet hoort te doen, oorzaak tot nu toe duister. Wie biedt?!
Bijvoorbaat Dankjewel voor een ieder die hierover nadenkt!
Harm / de Kater
Onze 244GL B21A van 1980 heeft de neiging om vooral bij koude start eerst even op 3 poten te lopen. Na ong een halve minuut pakt de 4e het ook op en dan looptie relatief als een spreekwoordelijk zonnetje. Afgelopen maandag deed zij dat lang genoeg om even uit te vinden welke cylinder het was, het was de tweede.
Bougies eruit gedraaid, drie hele mooie kaarsjes, beetje grijs wit voor de rest schoon. Originele Volvo bougies. 1 kaarsje (ook 2e cylinder...) was een beetje bruinig, niet vies ofzo, maar wat bruinige aanslag. 4 nieuwe (1000km meegedraaide) bougies erin (NGK) en tot mijn verassing liep de motor stationair een stuk egaler/zonniger en trok ook beter dan met de oude bougies. Starten op 3 poten deed hij/zij de rest van de dag niet weer.
Maarrr.... nu weer wel. Koude start is eerst 3 poten, daarna 4 en verder geen problemen. trekt nog steeds beter dan op de oude bougies.
Vraag is nu even waar dit geintje vandaan komt.
Rotor en verdelerkap zijn pas (800km geleden) vervangen, ontsteking is electrisch en 1,5 jaar oud, evenzo de bougiekabels en de bobinekabel. Auto loopt op gas. Olie is verversd en mooi schoon. Sludge etc niet aanwezig. Bougies nu dus ook vervangen en op juiste electrode afstand. Ehm... wat kan nog meer nuttig zijn.... Ik heb even geen idee meer. Kan het dat de warmte graad van de bougies omhoog moet??
Ideeen meer dan welkom. Feit is dat hij dit niet hoort te doen, oorzaak tot nu toe duister. Wie biedt?!
Bijvoorbaat Dankjewel voor een ieder die hierover nadenkt!

Harm / de Kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam
245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
