Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Op 3 poten na koprevisie B21A: help?¿?
#1
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem n.a.v. koprevisie, waar ik niet meer uitkom.
B21A motor op LPG
BW35 automaat

Even wat voorgeschiedenis (reden van revisie):
Onze prachtige oranje 244 lekte olie bij het leven, vooral tijdens snelwegritten...
15w40 halfsyntheet --> 60km lang 100km/u betekende 0,5l olie bijvullen.
Op advies van Dries Bakkenes er toen 20w50 mineraal in gegooid, dat zou de lekkage i.i.g minder maken, maar hij kon niet beloven dat het dan was opgelost. Dat klopte: niet opgelost, want:
20w50 mineraal --> 60km lang 100km/u betekende 0,33l olie bijvullen.
Alles tot 80km/u was geen probleem. 500km in 2 dagen op N-wegen en hij verloor geen druppel. Maar de rest van je autobezit alles op N-wegen is niet werkbaar... Ik hoef geen 130, maar 100 zou ook al fijn zijn.

Verder is de straat redelijk besmeurd door de lekkages, dus ik besloot er wat aan te doen.

1) alle pakkingen en keerringen vervangen (behalve achterste krukaskeerring, die vervang ik als ik het vlieg-/turbinewiel ga vervangen, want de starterkrans is beschadigd);
2) kop schoon gespoten met hogedruk stoomreiniger, kop gevlakt (5/100e), kleppen gereinigd en ingeslepen, kleppen gesteld op 0.30-0.40 (elke klep is door 2 personen met voelermaat gecheckt), 4 nieuwe klepsteelrubbers (met dat veerringetje) op de grootste klep (ben ff kwijt of dat in/uitlaat is, maar hij zit op de goede);
3) andere bobine geprobeerd, andere bobinekabel geplaatst (oude was onder de rubberen huls deels gekit?¿), overige bougiekabels doorgemeten, nieuwe bougies: alle cilinders goede blauwe vonk;
4) hij krijgt benzine of LPG (en niet tegelijkertijd), en het handmatige benzinekraantje staat gewoon standaard dicht. Van starthulp gaat ie alleen maar beroerder lopen;
5) nieuw luchtfilter;
6) rotor en verdelerkap zijn mooi schoon, contactjes lichtjes met korrel 600 opgeschuurd. Volgorde bougies is 100% correct: 1-3-4-2. Draairichting rotor is rechtsom/klok mee.
7) Krukas en nokkenas staan 100% op tijd/merkteken;
8) ontsteking staat op tijd (Haynes/Olving zeggen niets over LPG, dus we hebben 7, 10, 12 en 15 graden voorontsteking geprobeerd d.m.v. de stroboscoop, en het drukslangetje los)
9) elektronische ontsteking (weet geen merk, maar voor de koprevisie werkte alles perfect)
10) nieuwe (juiste dikte) bekabeling tussen dynamo, startmotor & accu. Oude was huis/tuin/keukendraad met blauw/bruine aderen en...kroonsteentjes. Alles nu netjes gesoldeerd met krimpkousje erover;

Probleem:
- blok loopt met moeite op 3 poten. Boven de 2000 toeren blijft deze wel lopen, maar ik kan er niet mee rijden (automaat kan je bij stilstand niet op toeren houden)
- kop tikt behoorlijk;

Mogelijke oorzaak waar we zelf aan zitten te denken:
A) bij punt 2 is 1 ding misgegaan: de zwarte rubberen hoedjes (volgens mij alleen tegen het tikken) hebben we niet in de kop gezet.
Reden: In 3 vd 4 tekeningen in de Haynes & Olving, staan deze niet ingetekend. Verder was de kop voor revisie hier ook niet mee uitgevoerd.
De 4e tekening waar de rubberen ringetjes op stonden ingetekend, zag ik helaas vandaag pas...
Maar dan nog: hoe kunnen 8 rubbertjes tegen het tikken ervoor zorgen dat er 1 cilinder niet meewil... Het is alleen een rubbertje tussen de klepsteel en het stelplaatje. Die heeft toch geen drukverlies of iets dergelijks te houden?

B) .... zeg het maar.... Ik ben echt door de opties heen....
Ik zal nog wel wat foto's v/d revisie plaatsen, maar eerst wil ik weer lekker rijden...

Wie helpt me uit de brand?

Alvast bedankt,
groeten
Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#2
zet er eens gewoon nieuw contactpuntjes in en een condensator kost niks maar kan veel leed besparen
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#3
Die hoedjes worden op ten duur hard en vallen ooit uit elkaar (hebben dan geen functie meer). Zonder hoedjes moet de auto dus niet slechter lopen.
Jouw omschrijving roept bij mij verkeerde distributie op, maar je omschrijft dat die zeker 100% goed staat. Heb je het ontstekingshuis er ook uit gehaald of is deze blijven zitten?
Antwoord
#4
gebroken klepveer?...
Halve maantjes niet goed gemonteerd en eruit gevallen?...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#5
Ook alles goed aangehaald?
Misschien kan een compressie test je wat meer info geven?
Antwoord
#6
Iedereen bedankt voor de tips! Hij loopt inmiddels weer, dus ik zal even toelichten wat er exact aan de hand was.

@boedr: heb elektronische ontsteking, dus nieuwe contactpuntjes hebben geen zin Wink Neem aan dat je dat wel wist en er overheen had gelezen Smile
@Edwin: halve maantjes (klepspietjes) zaten nog goed, klepveer gelukkig niet gebroken.
@Drk: Distri stond wel goed, heb alles nogmaals gedubbelcheckt.
@Dop: compressietest gaf meer duidelijkheid ja!

Distributie stond voordat hij uberhaupt op 3 poten liep inderdaad niet goed, ik had het merkteken vd v-snaar poelie aangehouden, die op het tandwiel had ik niet gezien.
Maar goed, toen deed 1 cilinder dus niet mee.

Vervolgens compressiemeter geleend van een maat:
Cilinder 1: 10,5 bar
Cilinder 2: 9,5 bar
Cilinder 3: 8,5 bar
Cilinder 4: 0,75 bar..

Toen heb ik kleppendesel er maar weer afgehaald, klepspeling opnieuw gemeten:
achterste klep had 0,0 speling. Geen idee hoe dat mogelijk was, want we hebben alles telkens met 2 man onafhankelijk gemeten). Ik begreep er echt niets van.
Dus bij alle kleppen nogmaals maar klepspeling gemeten: 6 v/d 8 kleppen konden toch wel een andere maat gebruiken.

Van 3 kleppen de stelplaatjes uitgewisseld, en 3 andere gehaald bij het revisiebedrijf. Nu staat alles weer tussen 0,35-0,40 (koude motor).
Even ontsteking goed afstellen en... vroem: hij liep weer!
Vrijwel geluidloos zonder de V-snaar!

Nog 2 issues:
1) Met de V-snaar erop, hoor soms een soort ruis. Nieuwe snaar gehaald, geen idee of het werkt maar voor die 8 euro is het te proberen. Straks even monteren. Anders denk ik aan de waterpomp, maar das een gok..
2) de parkeerrem (de P) vd automaatbak werkt niet meer. Kan hem dus ook alleen starten in N, en moet tijdens parkeren de handrem gebruiken ipv de P.
Dat zal waarschijnlijk met dit slangetje te maken hebben (loopt met bakoliepeilstok naar achteren bij de automaatbak, en is vanaf daar niet meer te zien), maar wie weet waar ik die moet aansluiten?
[Afbeelding: 2Qmo3.jpg]
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#7
Ohja, toen de nokkenas er toch af was, kon ik gelijk de rubberen hoedjes op de klepsteel monteren, dus geluk bij een ongeluk Wink
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#8
Vandaag nieuwe V-snaar erop gezet, maar nog steeds een soort ruis. Ik heb de indruk dat de snaarpoelies vd waterpomp/fan, krukas en dynamo niet goed zijn uitgelijnd. Iemand tips?

Mijn Caddy was ook ooit zo'n "snaarvreter" en het was verdomd lastig dit op te heffen.
Ik zit zelf te denken om een stalen rij er langs te leggen om verschil het inzichtelijk te krijgen. En als om (er geen andere mogelijkheid is) met pasringetjes te werken, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Raar geluid uit nokkenas (???) na koprevisie Devin de dude 2 535 8 May 2024, 17:39
Laatste bericht: Devin de dude
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 9.018 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.345 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.862 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 23.457 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 5.000 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 12.437 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 13.206 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 17.181 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 6.894 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: