12 August 2013, 23:28
Hoi allemaal,
Ik heb een probleem n.a.v. koprevisie, waar ik niet meer uitkom.
B21A motor op LPG
BW35 automaat
Even wat voorgeschiedenis (reden van revisie):
Onze prachtige oranje 244 lekte olie bij het leven, vooral tijdens snelwegritten...
15w40 halfsyntheet --> 60km lang 100km/u betekende 0,5l olie bijvullen.
Op advies van Dries Bakkenes er toen 20w50 mineraal in gegooid, dat zou de lekkage i.i.g minder maken, maar hij kon niet beloven dat het dan was opgelost. Dat klopte: niet opgelost, want:
20w50 mineraal --> 60km lang 100km/u betekende 0,33l olie bijvullen.
Alles tot 80km/u was geen probleem. 500km in 2 dagen op N-wegen en hij verloor geen druppel. Maar de rest van je autobezit alles op N-wegen is niet werkbaar... Ik hoef geen 130, maar 100 zou ook al fijn zijn.
Verder is de straat redelijk besmeurd door de lekkages, dus ik besloot er wat aan te doen.
1) alle pakkingen en keerringen vervangen (behalve achterste krukaskeerring, die vervang ik als ik het vlieg-/turbinewiel ga vervangen, want de starterkrans is beschadigd);
2) kop schoon gespoten met hogedruk stoomreiniger, kop gevlakt (5/100e), kleppen gereinigd en ingeslepen, kleppen gesteld op 0.30-0.40 (elke klep is door 2 personen met voelermaat gecheckt), 4 nieuwe klepsteelrubbers (met dat veerringetje) op de grootste klep (ben ff kwijt of dat in/uitlaat is, maar hij zit op de goede);
3) andere bobine geprobeerd, andere bobinekabel geplaatst (oude was onder de rubberen huls deels gekit?¿), overige bougiekabels doorgemeten, nieuwe bougies: alle cilinders goede blauwe vonk;
4) hij krijgt benzine of LPG (en niet tegelijkertijd), en het handmatige benzinekraantje staat gewoon standaard dicht. Van starthulp gaat ie alleen maar beroerder lopen;
5) nieuw luchtfilter;
6) rotor en verdelerkap zijn mooi schoon, contactjes lichtjes met korrel 600 opgeschuurd. Volgorde bougies is 100% correct: 1-3-4-2. Draairichting rotor is rechtsom/klok mee.
7) Krukas en nokkenas staan 100% op tijd/merkteken;
8) ontsteking staat op tijd (Haynes/Olving zeggen niets over LPG, dus we hebben 7, 10, 12 en 15 graden voorontsteking geprobeerd d.m.v. de stroboscoop, en het drukslangetje los)
9) elektronische ontsteking (weet geen merk, maar voor de koprevisie werkte alles perfect)
10) nieuwe (juiste dikte) bekabeling tussen dynamo, startmotor & accu. Oude was huis/tuin/keukendraad met blauw/bruine aderen en...kroonsteentjes. Alles nu netjes gesoldeerd met krimpkousje erover;
Probleem:
- blok loopt met moeite op 3 poten. Boven de 2000 toeren blijft deze wel lopen, maar ik kan er niet mee rijden (automaat kan je bij stilstand niet op toeren houden)
- kop tikt behoorlijk;
Mogelijke oorzaak waar we zelf aan zitten te denken:
A) bij punt 2 is 1 ding misgegaan: de zwarte rubberen hoedjes (volgens mij alleen tegen het tikken) hebben we niet in de kop gezet.
Reden: In 3 vd 4 tekeningen in de Haynes & Olving, staan deze niet ingetekend. Verder was de kop voor revisie hier ook niet mee uitgevoerd.
De 4e tekening waar de rubberen ringetjes op stonden ingetekend, zag ik helaas vandaag pas...
Maar dan nog: hoe kunnen 8 rubbertjes tegen het tikken ervoor zorgen dat er 1 cilinder niet meewil... Het is alleen een rubbertje tussen de klepsteel en het stelplaatje. Die heeft toch geen drukverlies of iets dergelijks te houden?
B) .... zeg het maar.... Ik ben echt door de opties heen....
Ik zal nog wel wat foto's v/d revisie plaatsen, maar eerst wil ik weer lekker rijden...
Wie helpt me uit de brand?
Alvast bedankt,
groeten
Boaz
Ik heb een probleem n.a.v. koprevisie, waar ik niet meer uitkom.
B21A motor op LPG
BW35 automaat
Even wat voorgeschiedenis (reden van revisie):
Onze prachtige oranje 244 lekte olie bij het leven, vooral tijdens snelwegritten...
15w40 halfsyntheet --> 60km lang 100km/u betekende 0,5l olie bijvullen.
Op advies van Dries Bakkenes er toen 20w50 mineraal in gegooid, dat zou de lekkage i.i.g minder maken, maar hij kon niet beloven dat het dan was opgelost. Dat klopte: niet opgelost, want:
20w50 mineraal --> 60km lang 100km/u betekende 0,33l olie bijvullen.
Alles tot 80km/u was geen probleem. 500km in 2 dagen op N-wegen en hij verloor geen druppel. Maar de rest van je autobezit alles op N-wegen is niet werkbaar... Ik hoef geen 130, maar 100 zou ook al fijn zijn.
Verder is de straat redelijk besmeurd door de lekkages, dus ik besloot er wat aan te doen.
1) alle pakkingen en keerringen vervangen (behalve achterste krukaskeerring, die vervang ik als ik het vlieg-/turbinewiel ga vervangen, want de starterkrans is beschadigd);
2) kop schoon gespoten met hogedruk stoomreiniger, kop gevlakt (5/100e), kleppen gereinigd en ingeslepen, kleppen gesteld op 0.30-0.40 (elke klep is door 2 personen met voelermaat gecheckt), 4 nieuwe klepsteelrubbers (met dat veerringetje) op de grootste klep (ben ff kwijt of dat in/uitlaat is, maar hij zit op de goede);
3) andere bobine geprobeerd, andere bobinekabel geplaatst (oude was onder de rubberen huls deels gekit?¿), overige bougiekabels doorgemeten, nieuwe bougies: alle cilinders goede blauwe vonk;
4) hij krijgt benzine of LPG (en niet tegelijkertijd), en het handmatige benzinekraantje staat gewoon standaard dicht. Van starthulp gaat ie alleen maar beroerder lopen;
5) nieuw luchtfilter;
6) rotor en verdelerkap zijn mooi schoon, contactjes lichtjes met korrel 600 opgeschuurd. Volgorde bougies is 100% correct: 1-3-4-2. Draairichting rotor is rechtsom/klok mee.
7) Krukas en nokkenas staan 100% op tijd/merkteken;
8) ontsteking staat op tijd (Haynes/Olving zeggen niets over LPG, dus we hebben 7, 10, 12 en 15 graden voorontsteking geprobeerd d.m.v. de stroboscoop, en het drukslangetje los)
9) elektronische ontsteking (weet geen merk, maar voor de koprevisie werkte alles perfect)
10) nieuwe (juiste dikte) bekabeling tussen dynamo, startmotor & accu. Oude was huis/tuin/keukendraad met blauw/bruine aderen en...kroonsteentjes. Alles nu netjes gesoldeerd met krimpkousje erover;
Probleem:
- blok loopt met moeite op 3 poten. Boven de 2000 toeren blijft deze wel lopen, maar ik kan er niet mee rijden (automaat kan je bij stilstand niet op toeren houden)
- kop tikt behoorlijk;
Mogelijke oorzaak waar we zelf aan zitten te denken:
A) bij punt 2 is 1 ding misgegaan: de zwarte rubberen hoedjes (volgens mij alleen tegen het tikken) hebben we niet in de kop gezet.
Reden: In 3 vd 4 tekeningen in de Haynes & Olving, staan deze niet ingetekend. Verder was de kop voor revisie hier ook niet mee uitgevoerd.
De 4e tekening waar de rubberen ringetjes op stonden ingetekend, zag ik helaas vandaag pas...
Maar dan nog: hoe kunnen 8 rubbertjes tegen het tikken ervoor zorgen dat er 1 cilinder niet meewil... Het is alleen een rubbertje tussen de klepsteel en het stelplaatje. Die heeft toch geen drukverlies of iets dergelijks te houden?
B) .... zeg het maar.... Ik ben echt door de opties heen....
Ik zal nog wel wat foto's v/d revisie plaatsen, maar eerst wil ik weer lekker rijden...
Wie helpt me uit de brand?
Alvast bedankt,
groeten
Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Caddy/OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg)