Topics: 11
Goedenavond,
Ik wil graag mijn B230F uit de auto verwijderen, kop en spruitstukken zijn er al af. Eigenlijk zit de motor slechts met de ophangrubbers en uiteraard automatische transmissie nog aan de auto verbonden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb geen mooie lift o.i.d. Moet ik een katrol aan het plafond van mijn garage bevestigen? Of kan ik hem ook laten zakken, wat me niet lijkt ivm de grote steunbalk en stuurhuis.
Dus, hoe maak ik de motor los van de transmissie en ophangrubbers, en hoe krijg ik hem er uit?
BVD
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Topics: 32
Ga je er een nieuwe motor in zetten?
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Topics: 74
Heb je of kun je een heftruck regelen? 8)
Topics: 38
Het simpelst is de motor met transmissie uitbouwen.
Met een gewone katrol zal het je niet lukken, je hebt minstens een takel nodig.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Nee, ik heb nog geen directe plannen ervoor, ik wil eigelijk eerst kijken naar de staat van de motor, en om te leren.

Ik kan voor een zacht prijsje wel aan een mooie electrische takel komen, die ik altijd al wil hebben hebben
Maar dan moet ik wel het gewicht van motor+transmissie weten, ivm het maximale takelbare gewicht... iemand een schatting?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Topics: 82
Ik heb net een M47 vervangen met met de houtjetouwtje methode, twee dagen werk en een heleboel gedoe. Ik heb het blok laten zitten omdat ik bang was dat ik ergens een sensor zou beschadigen.
Ik heb ook DAF 66 motorblokken verwisseld, losmaken en omhoogtakelen, auto eronderuit rijden, klaar. Dit woog ca. 100 kilo.
B230 zal dan 150 kilo wegen, de bak nog geen 50, dus met 200 kilo ben je er wel. Gemiddelde kettingtakel is 500 kg. Bijna het hele voorfront kan eruit, dus dan hoef je het blok niet zo hoog te takelen of te kantelen.
Die gasten die met Volvo's bangerracen hebben motorblokken te over, die vervangen ze van te voren door een massief Ford blok.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Prachtig! Dat is zeker goed nieuws, de electrische takel gaat tot 250kg. Maar dan moet ik dus de transmissie van de tussenas losmaken, groot karwei zonder luchtdruksleutel?
Topics: 82
Allemaal handwerk aan de kant van de versnellingsbak en cardanas:
drie bouten bij de rubberschijf (schijf blijft aan de bak)
een inbus voor de pook
vier bouten voor de pookhouder (twee weer terug voor de stevigheid)
vier bouten voor de dwarssteun
een moer voor het draagrubber
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 38
Hou je er wel rekening mee dat je plafond het gewicht moet kunnen hebben

hock:
Voor je eigen gemak kun je de motorkap eraf halen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986