Berichten: 40
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2014
Hallo,
Voor een "restomod" "daily driver" project wil ik een modern motorblok en automaat in een Volvo 1800 ES gaan leggen.
De volgende randvoorwaarden;
- Van een dwarsgeplaatste kan evt een in lijn gemaakt worden. Daar is tijd en budget voor.
- Bij voorkeur een 4 cylinder, absoluut geen 6 pitter.
- Must; Moet een Volvo blok zijn. Automaatbak die er aan gemaakt wordt bij voorkeur ook, geen must.
- Motor management wordt geregeld door een Emarald computer. De originele computer gaar eraf.
- Niet minder dan 1.800 cc.
- Gewenst vermogen tussen 175 en 200Pk.
- Niet ouder dan 8 jaar.
- Niet meer dan 50.000 km gelopen.
- Hoeft geen race blok te worden, dus niet te zenuwachtig maar wel pittig genoeg voor gebruik in verkeer.
- Verbruik maximaal 1l op 10km, zuiniger is welkom. (Aangezien er veel mee gereden gaat worden.)
- Moet passend te maken zijn in een 1800 ES zonder chassis of carosserie te wijzigen. (Om de 1/3, 2/3 regel van RDW te respecteren. Evt carterpan aanpassen is geen probleem.
- bij voorkeur rechtop te plaatsen, indien niet mogelijk mag hij schuin.
Wat is jullie suggestie?
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
B230FK met 15G turbo uit de 850
AW03-71L automaat van de eerste jaren rond 90 waaraan het staartstuk van de bw55 kan worden gemonteerd.
In een 1800es mooist om rechtop te zetten met aangepaste motorsteunen (thuis brouwsel of in Zweden even kijken)
Gewoon de carterpan van de B20 eronder en de oliepomp meen ik met verhoogde drukveer!
Dan ben je al een heel eind.
Maar of er een turbo naast past vraag ik me af. Moet wel een flinke deuk in het binnen scherm denk ik.
Aan de inlaatzijde zal het mogelijk met een standaard spruitstuk lukken. Maar dan wel een kleinere rembekrachtiger zoeken. Dat komt anders met elkaar in conflict.
Heb het zelf niet gedaan maar hier en daar wel het nodige over gelezen. Maar ik weet zeker dat er hier nog een paar reacties zullen volgen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 40
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2014
Dank je!
Niet onbelangrijk... Maar wel vergeten te zeggen... Ik wil perse geen Turbo. Teveel warmte en te weinig ruimte.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
18 November 2014, 17:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 November 2014, 17:48 door skidje.)
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Dan zal het een blok moeten worden met meer compressie dan de FK/Ft modellen met een 531 kop voorzien van een nokkenas vanuit Zweden van Folkracing of zoiets.
Natuurlijk wel met een flinke carburateurstel.
200 pk is niet onmogelijk maar of dat blok dan comfortabel rijdt in het stadsverkeer????
Misschien dat dit wel interessant leesvoer is. Staat nog veel meer op TB....
http://www.turbobricks.org/forums/showth...hp?t=34612
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
De 2,5 liter 20 kleppers uit de moderne Volvo's leveren standaard 170 pk zonder turbo.
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Hier staat een leuk stukje over een 5 cilinder ombouw:
http://www.garaget.org/?car=189263
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
B234 is het makkelijkste, kun je de 4 gang automaat van een 200/700/900 nemen. Voldoet niet aan je eis van jonger dan 8 jaar.... die ik ook totaal niet snap.
Als dat zo belangrijk is, zou ik een 5 cylinder nemen (20 klepper). Die kun je aan een 960 automaat koppelen (wel elektronische bak). Moet je dus aansturen, wat wel kan maar dat zal niet 1, 2, 3 perfect soepel gaan schakelen als je dat zelf gaat maken. Maar ook hiervoor geldt dat de motor niet te nieuw moet zijn, dan past t niet meer denk ik..
760 | Groen | Snel
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
flip_21 schreef:B234 is het makkelijkste, kun je de 4 gang automaat van een 200/700/900 nemen. Voldoet niet aan je eis van jonger dan 8 jaar.... die ik ook totaal niet snap.
Als dat zo belangrijk is, zou ik een 5 cylinder nemen (20 klepper). Die kun je aan een 960 automaat koppelen (wel elektronische bak). Moet je dus aansturen, wat wel kan maar dat zal niet 1, 2, 3 perfect soepel gaan schakelen als je dat zelf gaat maken. Maar ook hiervoor geldt dat de motor niet te nieuw moet zijn, dan past t niet meer denk ik..
Moest ook aan die 16klepper denken. Heeft volgens mij ook bijna 160 pk.
Er zwerft ook op het web ergens een ombouw met een 6-cil in een p1800. Daarbij viel me toen op dat het er nog ruim uitzag...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 40
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2014
flip_21 schreef:B234 is het makkelijkste, kun je de 4 gang automaat van een 200/700/900 nemen. Voldoet niet aan je eis van jonger dan 8 jaar.... die ik ook totaal niet snap.
Als dat zo belangrijk is, zou ik een 5 cylinder nemen (20 klepper). Die kun je aan een 960 automaat koppelen (wel elektronische bak). Moet je dus aansturen, wat wel kan maar dat zal niet 1, 2, 3 perfect soepel gaan schakelen als je dat zelf gaat maken. Maar ook hiervoor geldt dat de motor niet te nieuw moet zijn, dan past t niet meer denk ik..
De enige redenen om een relatief jong blok te willen is vanwege de doorontwikkeling, dat ze doorgaans zuiniger zijn en vaak per cc meer Pk's hebben. Of is dat verkeerd gedacht?
Berichten: 40
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2014
Yellow240 schreef:De 2,5 liter 20 kleppers uit de moderne Volvo's leveren standaard 170 pk zonder turbo.
Enig idee of en waar die betrouwbaar te koop zijn?