Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
F+T project iemand?
#1
Hoi allemaal.

Het piekeren gaat door. Volvo 940 kopen en tunen; Volvo 240 kopen en een B230FK blok en M90 bak erin (waarschijnlijk niet haalbaar voor mij), of,.... een Volvo 240 met B230F blok en een turbo erop zetten. Of een mooie 240 en eraf blijven en de V40 verder tunen (maar ja, voorwielaandrijving Sad )


Hoe dan ook, een 240 vind ik gewoon veeeeel mooier.
Bij komende moeilijkheid, ik wil wel minstens airco (liefst abs en electrieke ramen etc).

Ik weet dat de compressie (eigenlijk) omlaag zal moeten etc, maar op turbobricks zijn er toch een stel die dit succesvol gedaan hebben. Ik vroeg me af of er in Nederland iemand dit avontuur aangegaan was?
Antwoord
#2
Ik heb wel eens een N/A motor omgebouwd naar turbo, nog geen volvo blok, maar de theorie lijkt mij hetzelfde.
Hoop binnekort het mogen te gaan doen, met de volvo 360 van een vriend van mij. (B200E blok)

Volgens mij is het prima te doen, want die volvo blokken een hele hoop hebben.

alhoewel een 2dehands B230FT blokkie ook niet de wereld hoeft te kosten ! en omhangen is ook geen extreme klus dan.
Allemaal goed te doen.
Antwoord
#3
als je een nieuwere 240 vind met B230FX blok 136 of 131 pk dan is dat heel goed te doen. die blokken hebben namelijk aar 9.3:1 compressie tov de 9.8:1 van de B230F.
Met een B230F gaat het ook goed, op turbobricks was iemand die zijn dagelijkse 245 heeft voorzien van een goede turbo met uitgefreest spruitstuk, leuke nokkenas, chips, goede uitlaat, nog wat dingen, blok is nooit open geweest, 300+ pk op de achterwielen...
verbruikt nog steeds 1 op 10 als je rustig rijd Big Grin
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Jw240 schreef:als je een nieuwere 240 vind met B230FX blok 136 of 131 pk dan is dat heel goed te doen. die blokken hebben namelijk aar 9.3:1 compressie tov de 9.8:1 van de B230F.
Met een B230F gaat het ook goed, op turbobricks was iemand die zijn dagelijkse 245 heeft voorzien van een goede turbo met uitgefreest spruitstuk, leuke nokkenas, chips, goede uitlaat, nog wat dingen, blok is nooit open geweest, 300+ pk op de achterwielen...
verbruikt nog steeds 1 op 10 als je rustig rijd Big Grin

Precies, die F+T met 319PKoid had ik ook gevonden. Vandaar deze post.

Het is alleen erg lastig een 240 te vinden die aan de specs voldoet:
B230F(X)
Airco absolute must.
Electrische ramen etc (wens, geen must)
Niet wit, niet zilver-grijs en niet signaalrood (vindt mijn vrouw niet mooi)
Niet te gek duur (want dan kan ik ook een 940 kopen, maar ja, die is weer niet zo mooi als een 240)

En alleen het blok vervangen? is dat relatief gemakkelijk?

Want ik heb wel weer een mooie 240 met airco gevonden, maar het 2L blok,...
Antwoord
#5
het blok vervangen is niet al te moeilijk, voorzover ik weet. De B2330FB blokken (een B230F met ipv een 530 kop de beter stromende 531 kop met grotere, beter gevormde verbrandingskamer en VX nokkenas) zijn ook veel in 940's geleverd met 131 pk. Die blokken kosten niet zo veel, met goed zoeken zijn ze voor 200 euro of minder te vinden.
alle aanbouw delen (dynamo, sturbekrachtiging, airco) passen gewoon.
Om een +T te doen is het sowieso handig om het carter goed schoon te maken na het boren van het gat in het carter. Met ingebouwde motor is dat ook een pita, dan kun je net zo goed het originele blok eruit halen en het klaargemaakte +T blok erin zetten (gat voor olie geboord, turbo-olie-aanvoer aangesloten, geverfd, schoon, nieuwe seals, niewe steunen etc).

Wat ga je doen met de keuring? bij een vermogenstoename boven de 20% geloof ik moet je een zwaardere keuring hebben (weggedragtest a-la ~300 euro). Misschien even de sticker van een B230FK erop doen, dan denken ze misschien dat je een B230FK erin hebt en die is nog binnen de grenzen van de toename van 20% (komende van een b230F van 116 pk)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
Volgens mij moet je bij een vermogenstoename van 30% de auto laten keuren, maar dat zou ik zomaar kunnen vergeten (is al vaker gebeurd).

Maakt het uit of er nu een 2L of 2.3L in zit als het blok helemaal vervangen wordt? Ik bedoel; is het gemakkelijker een B230F te vervangen door een B230FK dan een B200F te vervangen door een B230FK?

Of maakt dat niets uit?

Thx again,

Janis
Antwoord
#7
Als iemand een leuke motor gaat bouwen en gesmede zuigers zoekt.. ik kan voor een heeleeee leuke prijs gesmede wiseco zuigers leveren !

pm for more info !

:wink:
Antwoord
#8
Dag Liefhebbers,

als nieuweling lees ik alle topics die te maken hebben met ombouwen aandachtig.
Ik heb een 230 FT blok gevonden met alles er op en er aan uit een 740. Dat gaat eind januari in het vooronder van mijn 240 gl uit 1990.
Al eerder heb ik prima tips gehad op dit forum hierover. Ik kies er voor om in ÃÂÃÂn grote klap de hele motor om te ruilen. Volgens mij loop ik dan de minste kans op teleurstellingen. Ik ben ook niet monteur genoeg om de motor uit elkaar te draaien, aan te passen en weer in elkaar te zetten.
De ontsteking omzetten, eventueel een andere lpg vergasser en andere (ontstekings?) computer moeten er in. Volgende week zaterdag ga ik de 230ft ophalen. Plaatjes volgen.
paceship 240 enterprise
Antwoord
#9
Hoi peer,

Mooi te lezen dat er toch mensen zijn die dit durven!

Wellicht meer mensen, maar zeker ik, stel het enorm op prijs als je inderdaad foto's plaatst en ons up2date houdt.

Groeten,

Janis
Antwoord
#10
Iemand enig idee of je een B230FT aan een automaat kan hangen waar eerder een B230F zat?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  RE: Kent iemand dit geluid? (GEVONDEN) Grey240Polar 1 2.013 27 November 2021, 08:58
Laatste bericht: Grey240Polar
  Iemand met motorswap ervaring?/B230FT aarzelt met gas geven/misschien opgelost TeunTimmermans 18 8.069 20 September 2020, 08:39
Laatste bericht: Grey240Polar
  Weet iemand de omschrijving/maat van dit schroefding? Stevves 11 8.175 21 September 2015, 22:53
Laatste bericht: Marc1970
  volvo 940 project xseto 2 3.039 26 May 2014, 15:02
Laatste bericht: Dopski
  iemand ervaring met ombouwen van een t6 naar rwd? MvH Auto's 6 6.086 29 November 2013, 19:55
Laatste bericht: DennisvdB
  iemand dit al eens meegemaakt? bakmans 16 11.639 26 August 2012, 13:39
Laatste bericht: bakmans
  Heeft iemand een tip om de injectiegaten dicht te maken van mijn nieuwe cilinderkop? geertkroon 2 2.783 13 June 2012, 11:14
Laatste bericht: Jambon
  E85.. iemand ervaring mee..? Jambon 11 7.557 16 November 2011, 13:40
Laatste bericht: Boso
  iemand ervaring met B230A plaatsen in een 142 patrick2wd 8 4.212 17 October 2011, 17:58
Laatste bericht: patrick2wd
  Mag ik een Jetronic 0280000949 van iemand even lenen? JR Hobbs 2 2.919 29 December 2010, 12:01
Laatste bericht: jondracek

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)