15 November 2011, 13:17
...ik wel dus, zit ongeveer 25L bij de verse Euro95.. resultaat, zodadelijk 55L aftappen en in de Panda kieperen... deze motor snapt het iig niet... wel jammer, scheelt in NL 23c p L...
E85.. iemand ervaring mee..?
|
15 November 2011, 13:17
...ik wel dus, zit ongeveer 25L bij de verse Euro95.. resultaat, zodadelijk 55L aftappen en in de Panda kieperen... deze motor snapt het iig niet... wel jammer, scheelt in NL 23c p L...
15 November 2011, 13:56
Wat gaat er mis, loopt-ie te arm?
15 November 2011, 13:59
Flip en JW240 hebben hun blok aangepast voor E85 (oa grotere injectoren volgens mij).
En hebber er ook ervaring mee denk ik. Maar jij hebt het dus ter test in de 144 gemikt? En nu overhevelen in de panda omdat het niet werkt in de volvo? (ik snapte je berichtje niet 100% vandaar de vragen.) Ik kan het ook hiet om de hoek tanken. Is inderdaad goedkoper/liter maar ik heb begrepen een stuk hoger verbruik (meer brandstof nodig). Misschien de carb rijker zetten.
15 November 2011, 18:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 November 2011, 18:57 door Boso.)
Heb nu al bij diverse auto's op E85 gereden. Wel allemaal injectie motoren (V740 16v, V740 B230F, V740 B230F, V360, Daihatsu charade). Met behulp van grotere injectoren, hogere brandstofdruk of een flexitune kitje uit Zweden.
OP savarturbo is veel info te vinden over de afstelling van een carburateur op E85. In de winter heb je bij starten tot wel 70-80% verrijking nodig. Bij rijden 40%. Daadwerkelijk meerverbruik ligt meestal rond de 30%. Kost hier 1,05-1,09 per liter. Winter is niet het meest geschikte seizoen om met E85 te experimenteren.
15 November 2011, 19:29
de pomp is ongeveer 5 km van huis. Halverwege begon ie in te houden, vermogen te verliezen. Beetje spelen met gas gaf direct protest dus gaandeweg steeds wat minder gas gegeven om hem enigzins rollend te houden. Tijdens het rollend houden, inmiddels in 2, klonk het als een continu detoneren, niet zo luid als pingelen, echter dat wilde ik ook niet uit proberen, zeg maar hetzelfde als wanneer de ontsteking verkeerd staat en zich laat horen bij deellast. Laatste km in 2 naar huis gehinkeld, steeds als ie r de brui aan wilde geven koppeling in, plaagstootje en weer een paar meter. Voor de deur wilde hij ook niet echt meer blijven lopen, klonk in de uitlaat ook niet meer zo donker als normaal.
Tank leeg, verse Belgische peut er in, want die's ook goedkoper, gestart, en hij was inmiddels alweer goed afgekoeld dus volgens het ochtend ritueel (wassen, scheren, ontbijdt, choke uit en starten..) Dat verloopt dan redelijk maar blijft zich verslikken. Choke is dan al nagenoeg uit, plaagstootjes om het toerental te laten stijgen zoals gewoonlijk, dan slaat ie dus af maar laat zich volgens routine gewoon weer starten.. eerst maar ens laten pruttelen tot de vlotterkamer is doorgespoeld. Zodra hij op eigen kracht blijft lopen heb ik de 2e can er in gekieperd, duurt ff en gaande weg begint ie gelijkmatiger en donkerder te lopen. paar keer gasgegeven en het euvel was over.. Ãn hij liep sowiezo beter dan daarvoor want er zat nog een tank in van Tinq, goedkopere liters maar wat een bocht.. Ondertussen sta je nog wat te fruebelen en checken, oa ook het oliepeil van de Stromberg. Wat opviel, en toen was ie noge bezig met "spoelen", toen ik de plunjer terugstopte, en dus het zuigertje naar beneden drukte, liep ie opeens beter.. maar da's dan wel onbelast. Daardoor druk je hem naar beneden, sluit de naald wat meer af.. Reden voor het proberen, en behalve dat het goedkoper is, toen ik in US was met meerdere "barrels" uit het carburateurtijdperk gereden waar ook gewoon E-nogwat in gaat.. onderhoudt mag geen naam hebben, het pingelt van jewelste, loopt soms op 6 of 7 poten, maar sneuvelen ho maar.. verder, gisteravond 1st ff rondgegogelt, E85 zou RON 107 moeten zijn..(?) , iets meer vermogen leveren, minder energie leveren waardoor wel minder zuinig (echter hangt dat imho ook af van hoe je rijdt..) en heeft het spul een lager zuurstofgehalte.. Ok, het was een experiment wat je dus niet moet uitproberen als je haast hebt en het snel kunt oplossen.. vermogen verlies verwachtte wel zoiets, maar dit was een behoorlijk aggressieve reactie waar ik zo ff het fijne niet van weet.. En wat met die Panda..? Die is van nu en volgens de meneer in de Panda winkel kan het er probleemloos in, dus staat r een mengsel van 38L E85/16L Euro95 klaar om daar in op te stoken want dat regelt zichzelf wel af.. Als het werkt gaat ie idd op 100% E85 rijden á 23 c/L minder, het wat hogere verbruik, als dat bij zo'n modern ding ook nog van toepassing is, zal wellicht te verwaarlozen zijn en sowiezo niet opwegen tegen de lagere kosten...
16 November 2011, 11:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2011, 11:09 door Boso.)
Heb niet het hele verhaal gelezen maar heb je het mengsel aangepast om op E85 te rijden? Zonder goede afstelling(= lees aanzienlijk rijker) hoef je er echt niets dan problemen van te verwachten. Een te schrale afstelling op E85 kost je veel vermogen. Te rijk is zelden een (direct) probleem.
Zijn de leidingen geschikt voor E85, afdichtingen in de carb idem? Zijn de brandstoffilters schoon?
16 November 2011, 11:45
Boso schreef:Heb niet het hele verhaal gelezen maar heb je het mengsel aangepast om op E85 te rijden? Zonder goede afstelling(= lees aanzienlijk rijker) hoef je er echt niets dan problemen van te verwachten. Een te schrale afstelling op E85 kost je veel vermogen. Te rijk is zelden een (direct) probleem. nee alleen bij de benzine gekieperd. Afstellen heb ik geen spullen voor (en het excentriekje van de naald, passing voor de tool is sowiezo gebroken..), ook niet echt handig als je moet tanken en er moet weer benzine in. Filter is relatief nieuw (plastic dingetje..) leiding is slechts het stukje "rubber" van de auto naar de motor en verder naar de carb, ook niet bepaald oud. Enige afdichtingen in de carb die ik me kan voorstellen is het karton van de vlotterkamer en de O-ring rond de naaldzitting, ik verwacht niet dat daar iets E85 bestendigs voor te vinden is.. anywho, eea zit alweer in cans en deels in de Panda, en die haalt er z'n schouders (tjes) voor op.. de ideale wereld..
16 November 2011, 12:11
Zonder aanpassing zou ik er niet teveel bij gooien. Een auto met lambda feedback kan mogelijk zelf nog wel iets compenseren.
Als dat niet het geval is, bij simpelere aansturing (oude injectie, k-jet, carb etc) kun je eigenlijk niet veilig op E85 rijden( zonder het mengsel zelf aan te passen). Voor de duurzaamheid van de motor lijkt me het er zomaar bij gooien zonder enige controle erg onverstandig, in wat voor geval dan ook.
16 November 2011, 13:05
Zeker doen! Dan wel sproeiers aanpassen. Van half werk kun je toch ook niet meer dan een half resultaat verwachten
![]() Volgens mij heb ik wel eens iets gehoord van de B23 sproeier bezetting gebruiken op een B21 die op E85 moet lopen. Kun je vast zelf ook wel genoeg over vinden bij de eerder genoemde fora. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|