Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Het probleem zit in de stroomvoorziening van je controlelampjes en meters, niet in je dynamo of accu. Ik hoop dat dit je een beetje geruststelt. Ik denk dat er ergens achter je dash een draad is losgeschoten of ergens een massa niet goed contact maakt.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Peter, bedankt. Toch begrijp ik iets niet: als ik de zekering eruit haal, dan doet het acculampje het inderdaad gewoon, maar het lampje van de verlichting niet. Hoe zit dat dan? En waarom gaat het acculampje eigenlijk branden? Normaal omdat de dynamo niet bijlaadt.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
het acculampje gaat branden op een spanningsverschil tussen je zekeringen en je dynamo. Het maakt voor dat lampje niet uit aan welke kant minder spanning staat.
dus:
*geen spanning vanaf dynamo--> lampje aan (motor loopt niet of dynamo defect)
*geen spanning vanaf zekering--> lampje aan (als de motor loopt)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Kijk, dat is duidelijk. Nu alleen nog de storing vinden, dus. Waar moet ik zoeken? Hoe moet ik zoeken? (Breng ik 'm maar even naar de garage?)
En dat het lampje van de verlichting wel brandt, dat klopt ook?
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Citaat: Waar moet ik zoeken?
Achter je dashboard of bij je zekeringkast
Citaat:Hoe moet ik zoeken?
In logische volgorde, met een multimeter (die je niet hebt) :wink:
Citaat:(Breng ik 'm maar even naar de garage?)
Kun je doen, kan ook morgenavond ff koers naar hardinxveld zetten.
Citaat:En dat het lampje van de verlichting wel brandt, dat klopt ook?
Dat zou ik ff op moeten zoeken in de schema's :oops: [/quote]
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
bericht verwijderen lukt, dan maar zo
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Peter, als je daar echt zin in/tijd voor hebt, maak ik graag van je aanbod gebruik. Kan ik meteen die dingen even meenemen. Ik stuur je even een pb'tje...
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
prima 8)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Helaas... niet opgelost. We kunnen (liever gezegd: Peter kan (maar ik heb heus wel meegedacht)) niet vinden waar de tellerunit de stroom vandaan haalt. Peter legt het even uit, morgen. Ik hoop dat iemand hier ons uit de brand kan helpen met de gouden tip...
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
We zijn tot de conclusie gekomen dat de tellerunit geen spanning krijgt toegevoerd, omdat niets op de klokkenwinkel meer werkt

. Zelfs het lampje van de handrem werkt niet en dat haalt zijn massa bij de handremschakelaar weg.
Dus voeding.........
Alle zekeringen zijn in orde, en ook de draden die van het zekeringkastje weggaan voeren spanning.
Ik ben bezig geweest met elektraschema's van het oude type.
Daarin kloppen de draadkleuren niet met Rob zijn auto :twisted:
Mijn vragen zijn.
*welke pin(nen) op de stekkers achterop de klokkenwinkel geven voeding?
*is er iemand in het bezit van schema's van de superpolar?
*zijn de klokkenwinkels van alle typen uitwisselbaar? Alle klokkenwinkels van alle bouwjaren hebben dezelfde stekkeraansluitingen op de achterkant(uitgezonderd de verschillen in telleraandrijving)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986