15 October 2006, 16:35
Heren,
Hedenmiddag weigerden de tellers van mijn Super Polar ('92) dienst. Even later lichtte het acculampje (of het dynamolampje, hoe zeggen we dat?) op.
Het lampje had ik een paar dagen geleden ook al gezien, maar die ging na en tijdje weer uit. Nu dus niet. Ik denk dan (als leek, let wel): de accu laadt niet meer op omdat hij kapot is of omdat de dynamo kapot is. In de Amerikaanse handleiding die ik ooit van internet heb geplukt, staat: als het lampje oplicht met draaiende motor, controleer dan zo snel mogelijk de spanning van de alternator drive belt (v-snaar, neem ik aan). Hoe controleer ik dat?
Overigens startte de auto na een rit van 30 kilometer nog wel zonder problemen.
Die tellers: heeft het een met het ander te maken? Volgens dezelfde handleiding zitten de tellers en de controlelampjes op dezelfde zekering en de controlelampjes doen het nog wel, anders had ik die van de accu ook niet gezien.
Kan iemand mij van advies dienen in deze? Alvast bedankt!
EDIT 18/10: er zijn inmiddels nieuwe inzichten. We weten dat het niet de dynamo is maar dat de hele tellerunit geen stroom krijgt (acculampje brandt wel tijdens het rijden, controlelampje van de verlichting (dat ze aan staan dus, niet dat ze kapot zijn) ook. Het lampje van de handrem brandt heel zwak. Ik heb de topictitel even aangepast, voor de duidelijkheid.
Hedenmiddag weigerden de tellers van mijn Super Polar ('92) dienst. Even later lichtte het acculampje (of het dynamolampje, hoe zeggen we dat?) op.
Het lampje had ik een paar dagen geleden ook al gezien, maar die ging na en tijdje weer uit. Nu dus niet. Ik denk dan (als leek, let wel): de accu laadt niet meer op omdat hij kapot is of omdat de dynamo kapot is. In de Amerikaanse handleiding die ik ooit van internet heb geplukt, staat: als het lampje oplicht met draaiende motor, controleer dan zo snel mogelijk de spanning van de alternator drive belt (v-snaar, neem ik aan). Hoe controleer ik dat?
Overigens startte de auto na een rit van 30 kilometer nog wel zonder problemen.
Die tellers: heeft het een met het ander te maken? Volgens dezelfde handleiding zitten de tellers en de controlelampjes op dezelfde zekering en de controlelampjes doen het nog wel, anders had ik die van de accu ook niet gezien.
Kan iemand mij van advies dienen in deze? Alvast bedankt!
EDIT 18/10: er zijn inmiddels nieuwe inzichten. We weten dat het niet de dynamo is maar dat de hele tellerunit geen stroom krijgt (acculampje brandt wel tijdens het rijden, controlelampje van de verlichting (dat ze aan staan dus, niet dat ze kapot zijn) ook. Het lampje van de handrem brandt heel zwak. Ik heb de topictitel even aangepast, voor de duidelijkheid.