Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tellers, meters en controlelampjes krijgen geen stroom
Heren,

Hedenmiddag weigerden de tellers van mijn Super Polar ('92) dienst. Even later lichtte het acculampje (of het dynamolampje, hoe zeggen we dat?) op.

Het lampje had ik een paar dagen geleden ook al gezien, maar die ging na en tijdje weer uit. Nu dus niet. Ik denk dan (als leek, let wel): de accu laadt niet meer op omdat hij kapot is of omdat de dynamo kapot is. In de Amerikaanse handleiding die ik ooit van internet heb geplukt, staat: als het lampje oplicht met draaiende motor, controleer dan zo snel mogelijk de spanning van de alternator drive belt (v-snaar, neem ik aan). Hoe controleer ik dat?
Overigens startte de auto na een rit van 30 kilometer nog wel zonder problemen.

Die tellers: heeft het een met het ander te maken? Volgens dezelfde handleiding zitten de tellers en de controlelampjes op dezelfde zekering en de controlelampjes doen het nog wel, anders had ik die van de accu ook niet gezien.

Kan iemand mij van advies dienen in deze? Alvast bedankt!

EDIT 18/10: er zijn inmiddels nieuwe inzichten. We weten dat het niet de dynamo is maar dat de hele tellerunit geen stroom krijgt (acculampje brandt wel tijdens het rijden, controlelampje van de verlichting (dat ze aan staan dus, niet dat ze kapot zijn) ook. Het lampje van de handrem brandt heel zwak. Ik heb de topictitel even aangepast, voor de duidelijkheid.
Antwoord
O ja: moeten de controlelampjes allemaal aangaan als ik de sleutel omdraai maar nog niet start? Ik dacht dat dat altijd wel gebeurde maar ik weet het niet zeker. Nu doen ze dat in ieder geval niet.
Antwoord
geestschrijver schreef:O ja: moeten de controlelampjes allemaal aangaan als ik de sleutel omdraai maar nog niet start? Ik dacht dat dat altijd wel gebeurde maar ik weet het niet zeker. Nu doen ze dat in ieder geval niet.

Volgens mij moet alles gaan branden als een kerstboom als je het contact aanzet en doven als een :?: als je motor loopt.
Misschien een massa probleem :?:

[size=9px]Oh ja, m'n vriendin wisselt de batterijen in de zaklamp als ze leeg zijn, spreekt wel voor mij als electro expert :? [/size]
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
Bedankt Deus (mag ik Deus zeggen?), wil je even aan je vriendin vragen wat ik bij een massaprobleem moet doen?
Antwoord
geestschrijver schreef:Bedankt Deus (mag ik Deus zeggen?), wil je even aan je vriendin vragen wat ik bij een massaprobleem moet doen?

Niet te veel eten en meer bewegen zegt ze.... 8)
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
En moet hij het dan morgen weer doen?
Antwoord
geestschrijver schreef:Het lampje had ik een paar dagen geleden ook al gezien, maar die ging na en tijdje weer uit. Nu dus niet. Ik denk dan (als leek, let wel): de accu laadt niet meer op omdat hij kapot is of omdat de dynamo kapot is. In de Amerikaanse handleiding die ik ooit van internet heb geplukt, staat: als het lampje oplicht met draaiende motor, controleer dan zo snel mogelijk de spanning van de alternator drive belt (v-snaar, neem ik aan). Hoe controleer ik dat?
Overigens startte de auto na een rit van 30 kilometer nog wel zonder problemen.

Als iets mindere leek een tip: controleer bij draaiende motor de laadspanning van de accu en je weet of in ieder geval de accu nog in orde is (met een mutimeter). Dan kun je dat vast uitsluiten.

Dat de auto nog gewoon start betekend dat je accu nog wel vermogen heeft om te starten, ook al laadt de accu niet meer bij. Als de accu dus kapot zou zijn kan het opeens afgelopen zijn met starten.

Succes.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
Dank je, Robbert, ik heb al zo'n beetje overal in de straat aangebeld maar niemand heeft een multimeter... (ik dus ook niet)

Als de dynamo de accu niet meer bijlaadt, start hij dan nog na 30 kilometer te hebben gereden? Mijn gevoel zegt dat de accu dan allang leeg moet zijn, maar wellicht onderschat ik het ding...
Antwoord
Ik zou maar eens beginnen met zekeringen kontroleren. Het lampje van je dynamo krijgt tijdens het rijden spanning vanaf je dynamo en niet vanaf je zekeringen Idea
vraagje: gaat het dynamolampje al aan bij contact aan of na het starten?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Het lampje gaat zelfs niet direct branden als ik start, pas als ik een dot gas geef. Overigens doet het lampje van de verlichting het wel, of krijgt die de stroom ook weer ergens anders vandaan? De zekeringen heb ik gecontroleerd, ik heb 'm ook omgewisseld met een andere. Zelfde resultaat.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 brandstofpompen krijgen geen spanning Volvo240 4 550 28 September 2024, 06:31
Laatste bericht: Volvo240
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 4.284 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 3.292 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Geen Benzine, geen vonk luci-ferro 6 4.982 24 March 2020, 03:03
Laatste bericht: luci-ferro
  Verschil koplamp 240 wisser/geen wisser Biopowerenschede 3 3.480 7 July 2019, 02:03
Laatste bericht: MacVolvo
  Geen spanning radio snaakkie 1 3.928 2 August 2016, 21:50
Laatste bericht: lenlux
  volvo 740 geen dimlicht vliegje 52 2 3.422 28 February 2016, 13:50
Laatste bericht: vliegje 52
  dashboard controlelampjes branden niet jos245 16 13.205 13 November 2015, 19:32
Laatste bericht: boedr
  Geen knipperlichten Stinky 5 4.740 11 July 2015, 14:39
Laatste bericht: Stinky
  Sigaretten aansteker en radio geen stroom skidje 3 3.923 13 April 2015, 10:23
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)