Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem met Amerikaanse koplampen
Ik heb een probleem met mijn (Amerikaanse) koplampen. Het is een beetje ingewikkeld, maar ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Allereerst de situatie zoals hij was sinds ik de auto heb:
Dimlichten werken goed, echter als ik het grootlicht inschakelde bleef aan de rechterzijde het dimlicht branden samen met het grootlicht. Volgens mij horen bij het inschakelen van het grootlicht (de twee binnenste koplampen) de dimlichten (de twee buitenste koplampen) uit te gaan. Mocht ik mis zijn, hoor ik dit graag.

Maar sinds een aantal dagen doet mijn rechterdimlicht het niet meer. Ik dacht dat er een lampje stuk was, maar na demontage blijkt dat er niet zomaar een lampje vervangen kan worden. Dit vormt ÃÂÃÂn geheel met de koplamp. Dus toch maar even gecheckt of de lamp het aan de linkerzijde wel doet en ja, hoor hij brandt daar vrolijk. Op de stekker aan de rechterzijde blijkt wel gewoon stroom te staan en na enige tijd experimenteren blijkt het rechter dimlicht alleen te werken als ik het grootlicht inschakel. Dus zoals de oude situatie. Alleen brandt de lamp niet meer bij dimlicht.

Ik wil graag weten wat ervoor zorgt dat als je het grootlicht inschakelt, het dimlicht uitschakelt. Is dit een bepaald relais wat evt. stuk kan zijn??? Of is er iets anders aan de hand?
En klopt het inderdaad dat je de gehele koplamp moet vervangen als er een lampje stuk is?
:roll:
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Erik265 schreef:En klopt het inderdaad dat je de gehele koplamp moet vervangen als er een lampje stuk is?

Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Kun je eventueel een close-up foto maken van de achterzijde van de koplamp en op het forum plaatsen?
Antwoord
jos schreef:
Erik265 schreef:En klopt het inderdaad dat je de gehele koplamp moet vervangen als er een lampje stuk is?

Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Kun je eventueel een close-up foto maken van de achterzijde van de koplamp en op het forum plaatsen?

Zal ik morgen wel even doen.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
De originele Amerikaanse sealed beamkoplampen ?

Kunnen alleen in z'n geheel worden vervangen !
Het woord zegt het al : sealed.
De komplete unit is gasgevuld.
Gaat ontzettend lang mee, maar als hij kapot is :? :? :?
Antwoord
De originele Amerikaanse sealed beamkoplampen ?

Die mogen hier in Nederland niet worden gevoerd!
http://www.everyoneweb.com/volvorider
Volvo 240 estate, classic limited edition 1046/1600 MY'93, amerikaanse uitvoering
Volvo 240 sedan, Super MY'91 G3
Antwoord
volvorider schreef:De originele Amerikaanse sealed beamkoplampen ?

Die mogen hier in Nederland niet worden gevoerd!

:-$ :-$ :-$ :wink:
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Ik zou het verlichtingsrelais eens nakijken...

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Zoals jij het beschrijft is de massa van de lampen onderbroken. Dit komt erg vaak voor bij autoverlichting. Wie het beeld niet van een auto die zijn richtingaanwijzer aanzet en alles gaat meeknipperen ?

De stroom loopt van het grootlicht naar de massa, van daar naar de gloeidraad van het dimlicht. Daar gaat ze via de +leiding van het dimlicht terug naar de andere koplamp en zal daar aan massa worden gelegd.

Maak dus even de massadraad goed schoon van de lampen. Zowieso een goed idee, je lampen branden dan wellicht een klein beetje feller.

Sealedbeam lampen mogen dacht ik wel gevoerd worden als er een aantekening op het kenteken staat. Bepaalde Ford Mustang typen hadden ze ook. Je kan vrij makkelijk vaststellen of de lamp geschikt is voor europa. In europa gaat de rechterkant van de bundel omhoog om de berm goed te kunnen overzien. Bij een Amerikaans type is de bundel recht afgeschermd en heb je dus een horizontale lijn in het lichtbeeld in plaats van een knik in het midden.

Feitelijk zijn de Amerikaanse lampen dus minder verblindend maar je ziet er zelf ook een haartje minder mee.

Ow ja, links voorin bij je verdeelstuk van de +pool en de accu zit een metalen kastje. Dat is het relais voor je grootlicht. Ik had die aangezien voor spanningsregelaar... :oops:
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bedankt voor de tip, ik zal eerst de massadraden schoonmaken.

Is het nu wel zo dat bij grootlicht de dimlichten uitgeschakeld worden of branden ze dan allevier?

Bij de RDW keuring zijn er tijdelijk andere koplampen opgezet en zo is hij ook goedgekeurd. Ik zal eens informeren of ik alsnog een aantekening in mijn kenteken kan krijgen. Ik vind dat de Amerikaanse koplampen bij mijn Volvo horen en anders moet ik voor elke APK de koplampen omwisselen.

Mocht er iemand zijn die Amerikaanse koplampen weet die wel goedgekeurd zijn (dus geen sealed beam)...
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Je zou eens kunnen kijken naar de koplampen van een Chevrolet Corsica, Ford Mustang of het coupe model van de Chevrolet Corsica. Deze hebben ook sealedbeam lampen, maar deze hebben een E-keur voor zover ik weet.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  probleem met remlichten en binnenverlichting DanielR 2 357 14 April 2025, 08:19
Laatste bericht: DanielR
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 1.647 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Probleem met grootlicht 240 1986 TenBrick 9 5.568 7 July 2021, 06:15
Laatste bericht: Grey240Polar
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 7.108 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 3.571 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Probleem met ontsteking Mark244 11 10.024 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  Probleem met het klokje CK070 4 6.051 6 March 2017, 18:13
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Achterruitverwarming probleem JaapV 1 3.304 11 November 2016, 16:00
Laatste bericht: Marc1970
  Verstelbare koplampen Nicolaas H 39 29.478 6 July 2016, 23:02
Laatste bericht: Nicolaas H
  afstelling koplampen 240/245 waap 6 5.896 19 December 2015, 07:32
Laatste bericht: Revolvo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)