Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ik en mijn nieuwe oude 244 1980
#1
        Vandaag mijn Volvo 244 opgehaald die net was geïmporteerd uit Zweden door de verkoper. Dan moet je altijd wat argwanend zijn, maar liefde maakt blind. Rijdt super en heeft maar 224.000 km of zo gelopen. Enige mankement maar dat kan in de papieren lopen is de automaat bak die goed en fijn schakelt maar in de achteruit onwijs slipt. (en soms zelfs niet werkt). 

Ik begin maar eens om olie bij te gooien. Weet iemand welke olie daarvoor nodig is en hoeveel liter? En wet iemand een goed adres om te flushen mocht dat nodig zijn. (en een indicatie wat ik dan kwijt ben?) 

Foto volgt (even uitzoeken hoe dat werkt)
Antwoord
#2
Mooie wagen! Het plaatsen van foto is je inmididels gelukt zo te zien.

Kenteken is net 2 maanden oud, had een mooi kenteken geweest voor een bepaald type Peugeot. Maar die lach jij daarna gewoon vierkant uit.  Big Grin
APK loopt tot oudjaar zie ik. Hebben ze de Zweedse APK overgenomen? In NL zou je namelijk 2 jaar krijgen, dus in dit geval ergens maart 2024.

AUtomaat moet wrs ATF in exact type afhankelijk van model van de bak. ATF-F of ATF-DII/Dextron of zo. Ik meen dat ze niet per se goed doro elkaar gebruikt kunnen worden. Zoek dat dus even uit eer je begint. En dan nog hopen dat het goed is wat erin zit. 
Is het een bak met of zonder overdrive (meestal herkenbaar aan kleine knopje op zijkant pook). 

Flushen kan op meerdere locaties, bij meerdere bedrijven, zowel flush-specialisten als generiekere bedrijven. Mijn garagist gaf laatst aan de voorkeur te geven aan gewoon wisselen, rijden wisselen . rijden. en dat een aantal keren. Reden zou zijn dat het dan ook echt egebruikt, heet en belast wordt. Tja, wat is wijsheid he?

Als het aan de olie ligt, kan het dan wel zo zijn dat ie vooruit wel goed en soepel schakelt, maar alleen achteruit niet?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Volvo heeft een heel boek over de BW/AW55/AW70/71 etc, werkplaatshandboek nummer TP30578. De jouwe is waarschijnlijk een BW/AW55.

In het kopje 'Fault tracing' staat bij No reverse: Slip at start probably indicates B3 brake. De daar op volgende reparatie begint met Remove and disassemble transmission.

In de praktijk betekent dat dat je net zo goed een andere automaatbak kan gaan zoeken, reparatie is totaal on-economisch, en er zijn er zat. Misschien kan je zelfs een upgrade (een AW70/71) vinden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Je zou natuurlijk een litertje ATF kunnen investeren om te kijken of ie daarvan opknapt. De ATF voor de automaat t/m 1983 is type F wat ook wel type Ford genoemd wordt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Flushen zou ik persoonlijk niet doen met deze oude bakken, de kans bestaat dat je door de hoge druk waarmee de spoeling erin geramd wordt je veel oude aangekoekte resten in je systeem losweekt waardoor de fijne kanalen in je transmissie verstopt raken. Ik zou gaan voor in etappes verversen: aftappen (lukt meestal zo'n 2.5 liter) en dezelfde hoeveelheid nieuwe olie er in doen. Je hebt dan niet alles ververst, maar als je dit elk jaar doet is na na 3 a 4 jaar alles ververst en mooi rood van kleur zonder nevenschade. Ik doe dit ook met mijn 940 (ook daar niet flushen, maar ververst in etappes). Flushen kan wel bij moderne auto's.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#6
Spoelen kan ook op de volgende manier.
Je maakt een aansluiting op de radiator los en laat de motor draaien tot er niks meer uit komt. Dezelfde hoeveelheid giet je via de peilstok er weer in. Na 3x ben je dan al een heel eind en zie je wss mooie rode olie.
Weet je zeker dat je genoeg olie erin heb zitten?

Zeker niet repareren. Beter een AW 03-71L van een 700 model eind 80 zien te vinden en de cardan van een 240 automaat. De km-aandrijving past nog op die 71L (late 940 modellen hebben een stoffig achter de bak waarop de km aandrijving van je BW55 niet zal passen.

Succes.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 210.313 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Nieuwe groene 244 ‘79 244w 17 9.735 27 October 2020, 22:03
Laatste bericht: 244w
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 14.045 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Volvo 244 DL 1980 Mark244 23 23.349 26 April 2020, 20:56
Laatste bericht: Mark244
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 180.475 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Een oude liefde ... Nicolaas H 0 1.503 15 June 2019, 00:12
Laatste bericht: Nicolaas H
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 103.819 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 58.306 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.183 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 41.614 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)