Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plaatwerk dikte? 240 roestgaten
#11
[Afbeelding: 3bd27a122307f901d6b45f331ce62c65.jpg]
[Afbeelding: 0e2db0bd488e9e223ab629a540e51363.jpg]
[Afbeelding: bad7fd99d9b9f2e34e47d9a83aca0225.jpg]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Op deze foto’s zie je mijn dorpelreparatie vorig jaar. Ik heb bij Nordicar een hele dorpel gekocht. Omdat het loshalen van de B-stijl zo ingrijpend was heb ik dat stuk laten zitten en hem in tweeen geslepen. Met props vastgelast. Overgangen helemaal dichtgelast.

[Afbeelding: 74704a05778a5c88aadd3e14739a3b42.jpg]
[Afbeelding: a0d5f449e78702f5eda341d0152e4682.jpg]

Nu wat meer laswerk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#12
Die laatste foto lijkt niet alleen door roest te komen... Wat is er gebeurd?
De man die de vorokant bekijkt doet vermoeden dat hij ter plekke naar voren geduwd is tegen de andere autoi aan?
Ziet er vervelend uit, hopelijk verhaalbaar!?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#13
Ja, vrachtwagen achteruit erin gereden. Verzekering vergoedt gelukkig...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#14
Hmm vind ik het nog meevallen hoe dat dan is vervormd vrachtwagen plus lading dat wil wel.
Best stevig nog voor zon oude wagen.
En die dorpel heb je best netjes hersteld voor iemand die het zelf doet.
Er zijn legio garages die zeer hoogstaand prutswerk afleveren voor torenhoge bedragen helaas.
Maar succes met het herstel maar het komt vast weer goed.
Antwoord
#15
(14 January 2021, 13:19)PdeBruijne schreef: Ja, vrachtwagen achteruit erin gereden. Verzekering vergoedt gelukkig...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De scherpe vouw op die hoogte deed al zoiets vermoeden. Vervelend, maar wel fijn dat er een tegenpartij bekend is en de verzekering mee lijkt te werken.
Succes met het verdere herstel, maar gezien de eerdere foto's kot dat vast goed!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#16
Die dorpel heb jij heel netjes gemaakt. Foto's zijn altijd zeer welkom!

Ik ben inmiddels bezig geweest de bodem van de bestuurderskant dicht te lassen. Niet supermooi maar wel stevig, eerste x lassen ook.
De lasinstellingen zijn lastig te bepalen vind ik, je brand ook erg snel door het metaal heen. Ik denk dat ik de oplossing van Marc ga proberen, stukken dorpel maken van staalplaat, bij mij zijn de dorpels bovenop nog goed, het is puur over de hele lengte rot van onder...
Antwoord
#17
ALs je er door gaat doe je iets niet goed. Heeft meestal te maken met teveel warmte naar of te weinig warmte afvoer uit het smeltbad. Dat kan je doen door relatief hoge draadsnelheid (draad is koud) en lage stroom, maar dan brandt de las niet goed in. Ik las liever heter maar dan korter.
Met een veel te hoge draadsnelheid kan je ook het smeltbad door de bodem duwen. Niet te zuinig met lasgas, is ook koeling, 8 l/min werkt lekker.

Warmte afvoer krijg je door de plaat stevig op de onder/achterliggende plaat te duwen met griptangen, zodat beide platen goed contact maken. Nou is dat bij de bodem lastig, omdat de griptang er niet omheen komt en je niet aan twee kanten tegelijk kan kijken. Je kan hooguit de plaat tegen de bodem aan duwen met je voet en hopen dat het goed komt. Ik heb wel eens een krik onder de te lassen strook gezet, daar kan je dan tegen aan duwen. Een blok aluminium eronder werkt nog beter, dit neemt veel warmte op.

De diameter van de boorgaten die je dicht gaat lassen is ook een factor, 5-6 mm lijkt mooi en handig gauw vol maar eigenlijk kan je in een 7 of 8 mm gat langer materiaal en warmte toevoegen.

Stomp lassen (zonder overlap) is een stuk moeilijker, want minder warmte afvoer (tenzij je er een blok alu achter kan klemmen bijvoorbeeld). Maar tegelijkertijd ook makkelijker, je kan soms in één tik de las maken met minimaal slijptollen na afloop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#18
Mijn schade eindelijk gefixt! Niet zelf gedaan dit keer...Kompleet nieuwe rechter achterkant. [Afbeelding: 4f75aae41e6496fb03759ef8fef1d8a2.jpg]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#19
Ziet er weer strak uit! 
Wrs hoop gedoe, maar wel een mooi resultaat zo.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#20
Dankje, Ja ontzettend veel gezeur met verzekering van Belgische vrachtwagen. Ik had gelukkig een rechtsbijstandsverzekering. De hele schade is vergoed. Ik dacht dat ze zo’n oude bak gelijk total loss zouden verklaren. Het was een expert met gevoel voor ons erfgoed..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vervangen achterkant 265 welk plaatwerk nodig pepijnwk 4 3.855 12 August 2022, 16:48
Laatste bericht: pepijnwk
  kant en klaar reparatie plaatwerk 740 Kogelman 6 3.202 18 November 2020, 09:24
Laatste bericht: BartJu
  Plaatwerk dorpels vervangen dens245polar 11 15.869 14 February 2018, 11:58
Laatste bericht: Marc1970
Sad meer gat als plaatwerk E reinen 6 4.934 20 May 2017, 14:50
Laatste bericht: Jerry
  Verschillen in plaatwerk Mark244 1 1.998 18 October 2015, 20:29
Laatste bericht: jos245
  Plaatwerk vervangen en waar bestellen aRjen.T 10 8.123 28 June 2009, 22:07
Laatste bericht: a.huis
  Plaatwerk Robbert242DL 13 8.650 29 September 2008, 19:53
Laatste bericht: Dopski
  Plaatwerk bij achterbumber vervangen (245) mulderhj 2 2.283 9 December 2007, 21:21
Laatste bericht: Marc1970
  200 serie plaatwerk op 144 biadman 16 7.013 7 November 2007, 19:03
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)