Topics: 6
Goedemorgen,
Ik ben opzoek naar plaatwerk voor mn 240, ik kan niet duidelijk op internet vinden welke dikte ik moet hebben.
1.8mm of 2mm, wat raden jullie aan?
En waar halen jullie je materiaal? ik heb Klokkerholm spul gezien op een paar webshops maar daar staat de materiaaldikte niet bij. Het ziet er op de foto's nogal dun uit.
En heeft iemand een goed adresje voor losse autoplaten waar je zelf mee kunt vormen en buigen? Ik vind het zeer lastig iets te vinden via de zoekmachines.
Het gaat om de bodemplaat linksvoor en de gehele binnen en buitendorpel aan de linkerkant.
Topics: 39
Er staat me iets van bij dat niet alle plaatdelen van de 240 dezelfde materiaaldikte hebben, maar het meeste is rond de 1-1,5mm als ik me goed herinner. Ik heb de achterste spatbordranden van Klokkerholm gehad, de pasvorm was bij mij niet echt geweldig maar heb het er uiteindelijk wel in gekregen. Daarvan was de plaatdikte ongeveer 1mm. Met Klokkerholm-dorpels en bodemdelen heb ik geen ervaring, maar ik verwacht dat die wat makkelijker te vervangen zijn. Het andere plaat wat ik gebruikt heb is uit sloopauto's geslepen. Zoals bijvoorbeeld delen van een dorpel, en ik heb er ook een dakplaat uit geslepen. Het is niet 100% vlak, maar ik heb daar wel wat delen van de dorpels en bodem mee kunnen repareren.
Het lijkt erop dat bij mijn dagelijkse 244 de reservewielbak al eens vervangen is, het plaatwerk is daar vrij dun en begon op sommige punten al door te roesten. Met de vorige APK heb ik hem al wat op moeten lappen. Gelukkig heb ik nog een originele zonder roest liggen mocht het echt nodig zijn.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
4 January 2021, 11:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 January 2021, 11:22 door Gurd.)
Ik weet niet of ik linkjes mag plaatsen maar anders wordt het maar weggehaald.
Dit is wat ik heb gevonden:
Helaas hebben ze geen buitendorpel linkerzijde.
Binnendorpel links:
https://nordicar.com/Volvo-Parts/Carross...ks-1201960
Bodemplaat linksvoor:
https://nordicar.com/Volvo-Parts/Carross...or-VP140LV
(4 January 2021, 11:12)Mark244 schreef: Er staat me iets van bij dat niet alle plaatdelen van de 240 dezelfde materiaaldikte hebben, maar het meeste is rond de 1-1,5mm als ik me goed herinner. Ik heb de achterste spatbordranden van Klokkerholm gehad, de pasvorm was bij mij niet echt geweldig maar heb het er uiteindelijk wel in gekregen. Daarvan was de plaatdikte ongeveer 1mm. Met Klokkerholm-dorpels en bodemdelen heb ik geen ervaring, maar ik verwacht dat die wat makkelijker te vervangen zijn. Het andere plaat wat ik gebruikt heb is uit sloopauto's geslepen. Zoals bijvoorbeeld delen van een dorpel, en ik heb er ook een dakplaat uit geslepen. Het is niet 100% vlak, maar ik heb daar wel wat delen van de dorpels en bodem mee kunnen repareren.
Het lijkt erop dat bij mijn dagelijkse 244 de reservewielbak al eens vervangen is, het plaatwerk is daar vrij dun en begon op sommige punten al door te roesten. Met de vorige APK heb ik hem al wat op moeten lappen. Gelukkig heb ik nog een originele zonder roest liggen mocht het echt nodig zijn.
Hmmm, ik wist niet dat er verschil was in plaatdikte. 1mm lijkt me wel erg dun idd.
En een andere vraag; moet er nog een bepaalde grondlaag op de nieuwe delen voordat ik ga lassen? of pas daarna ivm branden enzo?
Ik las ergens dat je aan de binnenkant een speciaal soort vet kunt smeren tegen roest?
Ik wil het gewoon een beetje goed aanpakken, niet dat het volgend jaar weer doorroest.
Topics: 162
1mm plaat van Zincor voor het zelf fabriceren.
Plaatwerk is .8-1mm.
Balken soms wel dikker.
Klokkerholm heeft wel veel reparatiedelen in het assortiment, maar moet vaak nog wel op maat/vorm gemaakt worden.
Webshops als nordicar en scandix hebben wel een aardig asortiment.
4 January 2021, 14:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 January 2021, 14:42 door Gurd.)
(4 January 2021, 13:45)Dopski schreef: 1mm plaat van Zincor voor het zelf fabriceren.
Plaatwerk is .8-1mm.
Balken soms wel dikker.
Klokkerholm heeft wel veel reparatiedelen in het assortiment, maar moet vaak nog wel op maat/vorm gemaakt worden.
Webshops als nordicar en scandix hebben wel een aardig asortiment.
Dank!
Zou 1mm dik genoeg zijn voor delen van de bodem en delen van de dorpels? of zou het beter zijn minimaal 1,5mm te doen?
Topics: 162
Als je al gaten hebt kan je het zelf nameten.
Plaatwerk van verschillende diktes vind ik niet fijn werken.
Topics: 82
5 January 2021, 18:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2021, 19:02 door Marc1970.)
Volvo 140 en 240 bodem, dorpels, dak, deuren, is allemaal even dik en om en nabij de 1 mm (als het niet exact 1,0 mm is, blijft lastig meten met al die lagen loodmenie, zink en verf) behalve dingen als wielarmen, kriksteunen, kokerbalken e.d. In elk geval werkt Zincor 1 mm perfect.
De sterkte komt van de vorm, niet van de dikte. Bovendien wil je niet in een massieve doos rijden maar in een plooibaar geheel wat netjes botsingsenergie absorbeert door te buigen. In de raam- en deurstijlen zitten wel s 3 lagen vlak op elkaar, want Volvo vond wel dat je op het dak moest kunnen landen.
Mijn DAF66 was 0,8 mm en ik gok dat de deurplaat van een 2CV maar 0,6 is.
Verder is de 240 een redelijk 'open' bouwwerk, je kan na het lassen 90% van de binnenkant nog bereiken en waar je niet bij kan giet je vol zinkverf en een spuitbus undercoating er achter aan.
Let op het profiel vd dorpel, deze is een gesloten tunnel en de bodem is er iets boven het laagste punt onder gelast. Zoek de originele ventilatie- en ontwateringsgaten onderin de dorpel, maak ze open (worden wel s dichtgeknepen door lieden) en maak deze na, ze werken geweldig.
Onderin de dorpel ligt een laagje polyester, niet erg brandbaar maar als er door de jaren heen veel teer e.d. in is gegaan wil het wel s branden daarbinnen. Hou een natte lap bij de hand, zonder zuurstof stopt t vrij snel.
Ik heb nog nooit een hele binnen of buitendorpel vervangen, altijd vierkant stukken er uit geslepen en nieuw erin gelast. Ook een gat ter lengte van een hele deur kan je nog steeds beter een stuk vouwen en erin inzetten dan de hele dorpel eraf halen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
6 January 2021, 10:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 January 2021, 10:04 door Gurd.)
Dank voor je antwoord.
Ik heb eigenlijk over de hele lengte van de dorpel onderin roest rot en opengaten. Mijn idee was om de bovenkant van de dorpel te laten zitten en ergens in het midden over de lengte door te slijpen en dan een nieuw stuk er in lassen.
Ik heb alleen geen zetbank dus ik vraag mij af hoe netjes ik het krijg met alleen een bankschroef en hamer. Ik twijfel nog om een hele nieuwe dorpel te bestellen en dan door te slijpen maar ook dat is weer wat zonde vind ik.
Kan ik de binnenkant ook behandelen met dinitrol en dan dichtlassen?
Ik heb inmiddels 1mm zinkorplaat besteld, ben benieuwd
Topics: 82
Ja een zetbank is wel te gek ja. Met een paar lijmklemmen balken ertegenaan klemmen en dan buigen, en de rest hameren, komt een heel eind. En dan doe je het in een paar lengtes.
De dorpel heeft op één of twee plekken een dwarsschotje/rib/spant, te zien aan twee flauwe putjes vd puntlas aan de buitenkant. Hier wat foto's waar je er één ziet zitten:
https://klassiekevolvo.jouwweb.nl/144-de-luxe
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969