Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoog toerental bij warme motor
#41
Dat is volgens mij normaal dat bij het uitrollen er ongeveer 1000 toeren of iets minder wordt gedraaid en dat bij stilstand de meter naar 750 tpm zakt. Is bij mij niet anders.
Wat een frustrerend gedoe trouwens; sterkte!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#42
Hmm... als mijn stationair correct is, dan rol ik gewoon bij 750 rpm uit, ongeveer twee seconden na het loslaten van het gas.
Als mijn stationair te hoog is dan rol ik uit bij 1200, dalend naar 1000 en dan twee seconden na stilstand naar 950 (i.p.v. 750).

Zit er nog verschil in de ECU's?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#43
Heb de gehele tread doorgelezen en wat mij opvalt is dat omgevingstemperatuur een factor lijkt.
hierdoor bekruipt mij het idee dat het een vervuilt lucht filter is.
met olie ed vervuilde filters laten meer of minder door bij verschillende temperaturen.
Antwoord
#44
Temperatuur is in mijn geval niet van invloed, maar zou bij een erg precies afgestelde TPS wel invloed kunnen hebben.
Luchtfilter is bij mijn auto ook uitgesloten, dat is pas nieuw.

Mijn vorige 245 was in alle opzichten identiek aan de auto die ik nu heb. Op oude foto's vond ik dat daar een -936 ECU in zit terwijl de huidige een "white label" -561 heeft.
Ik twijfel of dat wel de correcte ECU is voor een B200F. Ik kan de -561 alleen in een lijst vinden met B230/B234 applicaties maar daarin komt de B200 (en de -936 ECU) niet voor.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#45
Ook gechecked op vacuumleg tussen LMM en gasklep?
Antwoord
#46
Het probleem is opgelost!
De oorzaak zat hem in een verkeerde ECU en/of het defect aan het gaan daarvan.

Tot nu zat er in mijn 245 een -561 ECU, maar die is voor de B230F, niet de B200F. Het werkt wel, maar dus niet ideaal.
Nu heb ik een -949. Deze had ik voor weinig op MP gevonden, maar bleek defect. De injectoren werden niet aangestuurd (de zgn. "control function 3" gaf geen klikkende injectoren, de IAC werkte wel).
Niet geheel onverwacht bleek de driver transistor doorgebrand en een zoektochtje op het typenr. ON823 gaf weinig gegevens, maar kwam wel uit bij een thread op Turbobricks met hetzelfde probleem. Een standaard TIP122 vervangt nu deze defecte transistor en de -949 ECU werkt weer naar behoren.
[Afbeelding: 204753632_l.jpg]

Tijdens een proefrit werd me al snel duidelijk dat het probleem met stationair is opgelost. Deze gaat nu consequent naar 750 rpm. Ook accelereren bij koude motor voelt wat vloeiender dan ik gewend was. Voor het overige merk ik weinig verschil.

Ik weet niet of de oorzaak hem in het feit zit dat de -561 niet voor de B200F bedoeld is of dat die defect aan het gaan is. Wie zal het zeggen? Ergens denk ik toch het eerste omdat de symptomen te beperkt zijn tot eigenlijk meer een niet helemaal correct werken dan een echt defect. Ook elke keer als de ECU gereset was geweest was het probleem even weg. Misschien is het de leerfunctie die i.c.m. een B200F overcompenseert voor iets dat i.c.m. de B230F gewoon correct is.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#47
Dat heb je netjes opgelost toch? De B200F komt bijna nergens voor in geen enkele lijst, volgens mij omdat ze maar in een paar (niet Engelstalige) landen geleverd zijn. De landen met gunstige 'tot 2 liter' wegenbelasting zoals Portugal, Italie, Frankrijk etc, en Nederland om dat zo'n beetje alle late productie 240's in NL verkocht werden en ze overal vandaan gehaald werden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#48
Hmm, ik was helemaal blij dat ik de oorzaak gevonden leek te hebben tot ik vandaag op een rit terug bij 80 km/u eens de koppeling intrapte. Het toerental bleef op 1000 hangen en ja hoor, bij het volgende stoplicht draaide de motor weer 950 rpm.
M.a.w. de ECU was dus niet de veroorzaker. Ik heb het bij een volgende rit niet meer gezien, dus wellicht is het symptoom op deze ECU minder, maar de echte oorzaak heb ik dus nog niet gevonden. Ik heb nu maar een DMM standaard bij het contact van de LMM geprikt. Eens kijken of dat iets oplevert...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#49
Weer bijna een paar maandjes verder...
Ik heb een soort van "workaround" gevonden om het hoge toerental te voorkomen.

Ik had de gewoonte om met alleen de koppeling te manoeuvreren, waardoor de IAC dus al het werk van mijn rechter voet over moest nemen.
Als ik dat met koude motor deed, dan was de kans erg groot dat het stationair toerental verhoogde naar 950 rpm en dat ook opgewarmd zo bleef.
Geef ik echter genoeg gas om de TPS te openen, dan draait het om, dan is de kans juist erg groot dat de motor eenmaal opgewarmd gewoon netjes 750 rpm draait.

Geen idee waarom het zo werkt. Wie het weet mag het zeggen...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#50
Tijd om deze eigenlijk al veel te lange thread omhoog te schoppen om daarna wellicht een nieuwe te starten.

Een paar weken geleden - toen het nog vrij zacht weer was - kreeg ik plots te maken met een oplichtend lambdasondelampje op het dashboard. Ook wel bekend als de Check Engine Light en ik kort hem voor het gemak maar even af als CEL.

De CEL ging, zonder enig merkbare symptomen, plotseling tijdens rijden in deellast (80 km/u) branden. Op een parkeerplaats heb ik vervolgens de foutcodes uiglezen: op positie 2 kreeg ik 2-3-1 en 2-2-1. Beiden hebben te maken met te arm of te rijk mengsel.
Een reset d.m.v. de resetfunctie deed de codes slechts een halve minuut verdwijnen. Een reset d.m.v. accu los deed de codes voor vele honderden km's verdwijnen.
Uiteindelijk ging de CEL weer aan in deellast (nu bij 100 km/u) en ben ik een tijdje zo door blijven rijden, want immers geen symptomen. Gewoon starten-lopen (ook afgelopen week met soms stevige vorst), mooie kleur bougies en normaal brandstofverbruik.

Dat CEL lampje prikte me wel in de ogen, dus heb ik voor de gein en als experiment de "verkeerde" -561 ECU weer teruggehangen. En wat schetst mijn verbazing...de motor lijkt hiermee net iets lekkerder te lopen...maar belangrijker nog...weer vele honderden km's verder gaat de CEL nog steeds niet aan.
Ik heb alleen niet gekeken of er inmiddels foutcodes zijn opgeslagen die de CEL niet laten aan gaan, maar dat kan ik straks doen.

Relevant voor deze thread is dat het soms hoge stationair gebeuren op deze -561 ECU wel veel prominenter aanwezig blijkt. Kan natuurlijk ook met de kou van afgelopen tijd te maken hebben, maar die wordt binnenkort weer verdreven. Ben benieuwd òf en wat dat voor een invloed heeft.

Wordt vervolgd...

Edit: hmm... wèl een 2-3-1, maar geen 2-2-1 en geen CEL. Volgens wat ik begrijp geeft ook een 2-3-1 een CEL. Mijn -561 ECU doet dat dus niet (en ja, bij het op contact zetten gaat de CEL wel branden, dus het lampje is goed en de ECU zet hem dan wel aan).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 316 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 511 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.051 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 410 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 951 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.485 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 750 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.143 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.311 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.502 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)