Berichten: 42
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2016
13 January 2021, 22:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 January 2021, 22:29 door PdeBruijne.)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op deze foto’s zie je mijn dorpelreparatie vorig jaar. Ik heb bij Nordicar een hele dorpel gekocht. Omdat het loshalen van de B-stijl zo ingrijpend was heb ik dat stuk laten zitten en hem in tweeen geslepen. Met props vastgelast. Overgangen helemaal dichtgelast.
Nu wat meer laswerk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Die laatste foto lijkt niet alleen door roest te komen... Wat is er gebeurd?
De man die de vorokant bekijkt doet vermoeden dat hij ter plekke naar voren geduwd is tegen de andere autoi aan?
Ziet er vervelend uit, hopelijk verhaalbaar!?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 42
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2016
Ja, vrachtwagen achteruit erin gereden. Verzekering vergoedt gelukkig...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 683
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2012
Hmm vind ik het nog meevallen hoe dat dan is vervormd vrachtwagen plus lading dat wil wel.
Best stevig nog voor zon oude wagen.
En die dorpel heb je best netjes hersteld voor iemand die het zelf doet.
Er zijn legio garages die zeer hoogstaand prutswerk afleveren voor torenhoge bedragen helaas.
Maar succes met het herstel maar het komt vast weer goed.
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
(14 January 2021, 13:19)PdeBruijne schreef: Ja, vrachtwagen achteruit erin gereden. Verzekering vergoedt gelukkig...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De scherpe vouw op die hoogte deed al zoiets vermoeden. Vervelend, maar wel fijn dat er een tegenpartij bekend is en de verzekering mee lijkt te werken.
Succes met het verdere herstel, maar gezien de eerdere foto's kot dat vast goed!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Dec 2017
Die dorpel heb jij heel netjes gemaakt. Foto's zijn altijd zeer welkom!
Ik ben inmiddels bezig geweest de bodem van de bestuurderskant dicht te lassen. Niet supermooi maar wel stevig, eerste x lassen ook.
De lasinstellingen zijn lastig te bepalen vind ik, je brand ook erg snel door het metaal heen. Ik denk dat ik de oplossing van Marc ga proberen, stukken dorpel maken van staalplaat, bij mij zijn de dorpels bovenop nog goed, het is puur over de hele lengte rot van onder...
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
3 March 2021, 13:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 March 2021, 13:31 door Marc1970.)
ALs je er door gaat doe je iets niet goed. Heeft meestal te maken met teveel warmte naar of te weinig warmte afvoer uit het smeltbad. Dat kan je doen door relatief hoge draadsnelheid (draad is koud) en lage stroom, maar dan brandt de las niet goed in. Ik las liever heter maar dan korter.
Met een veel te hoge draadsnelheid kan je ook het smeltbad door de bodem duwen. Niet te zuinig met lasgas, is ook koeling, 8 l/min werkt lekker.
Warmte afvoer krijg je door de plaat stevig op de onder/achterliggende plaat te duwen met griptangen, zodat beide platen goed contact maken. Nou is dat bij de bodem lastig, omdat de griptang er niet omheen komt en je niet aan twee kanten tegelijk kan kijken. Je kan hooguit de plaat tegen de bodem aan duwen met je voet en hopen dat het goed komt. Ik heb wel eens een krik onder de te lassen strook gezet, daar kan je dan tegen aan duwen. Een blok aluminium eronder werkt nog beter, dit neemt veel warmte op.
De diameter van de boorgaten die je dicht gaat lassen is ook een factor, 5-6 mm lijkt mooi en handig gauw vol maar eigenlijk kan je in een 7 of 8 mm gat langer materiaal en warmte toevoegen.
Stomp lassen (zonder overlap) is een stuk moeilijker, want minder warmte afvoer (tenzij je er een blok alu achter kan klemmen bijvoorbeeld). Maar tegelijkertijd ook makkelijker, je kan soms in één tik de las maken met minimaal slijptollen na afloop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 42
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2016
Mijn schade eindelijk gefixt! Niet zelf gedaan dit keer...Kompleet nieuwe rechter achterkant.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Ziet er weer strak uit!
Wrs hoop gedoe, maar wel een mooi resultaat zo.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 42
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2016
Dankje, Ja ontzettend veel gezeur met verzekering van Belgische vrachtwagen. Ik had gelukkig een rechtsbijstandsverzekering. De hele schade is vergoed. Ik dacht dat ze zo’n oude bak gelijk total loss zouden verklaren. Het was een expert met gevoel voor ons erfgoed..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
|