Berichten: 418
Topics: 83
Lid sinds: Oct 2009
17 November 2020, 15:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 November 2020, 15:20 door Madman.)
Hoi,
Kan iemand mij uitleggen hoe het gedrag van een 144 veranderd als het stuurhuis slecht is? Ik heb een 144 uit 1973 waarvan ik vind dat hij eigenlijk als een dweil rijdt, vooral als je boven de 100km/u komt. Ik gebruik de auto eigenlijk alleen maar bij ons in de buurt op boerenweggetjes waar ik blij mag zijn als ik 80 kan rijden.. Ik heb de afgelopen jaren het nodige gedaan om het gedrag beter te krijgen. oa:
IPD voor, PU bussen in de panhardstang en alle ophangpunten gecontroleerd of ze goed vastzitten.
Wielen laten uitlijnen, weer originele velgen met goede bande.
Schokbrekers laten testen op testbank, zou geen probleem moeten opleveren.
Maar kan dat gedrag ook veroorzaakt worden door een slecht stuurhuis? Of heeft iemand nog een andere suggestie?
Of is het gewoon een 140 serie gedrag?
Groet,
Mathieu.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
17 November 2020, 17:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 November 2020, 17:14 door Dopski.)
Stuurhuis of de bus van het hulpstuurstang.
En natuurlijk de 8 bussen van de triangels van de wielophamging.
Berichten: 308
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Slechte (roestige) fuseekogels.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
17 November 2020, 22:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 November 2020, 22:39 door Marc1970.)
De 140's die ik heb gehad reden vrij normaal, zelfs met versleten bussen, kogels en rubbers, doorgeroeste draagbalken en slecht afgestelde wielarmen. Enige keer dat ik een beetje rare rij-ervaring had was toen er 195 banden onder zaten, toen leken de banden alleen maar rechtuit te willen sturen.
Het stuurhuis heeft behalve rechtuit altijd speling, maar dat weet je vast al, enig moment dat ik iets merk van die speling is bij inparkeren. Zodra er zijwaartse druk op de wielen staat, is de speling onvoelbaar (anders zou het echt een enge auto zijn).
Het stuurhuis is afstelbaar, maar je mag m alleen aandraaien in de rechtuitstand.
Het pitman-herhaalarmpje aan de rechterkant zit op een vrij slappe rubber bus, dat hoort zo.
Heb je nog het originele scheepsstuur?
Ik doe natuurlijk nooit rare stuurbewegingen maken als ik harder dan 100 rijdt. Maar ze houden prima hun spoor, give or take 40 jaar automobiele ontwikkeling. Harde zijwind is hard werk, drukgolf van vrachtwagens, merk je ook, als je op een natte rotonde het stuur omgooit voelt dat als een arreslee besturen, maar altijd voorspelbaar en beheersbaar.
Je kan bijvoorbeeld prima hard over schuine hobbels rijden, of door langssporen in de weg, half in de berm, super auto.
Ik heb ook nog geen slecht stuurhuis gezien eigenlijk, eentje was iets te strak afgesteld maar hield daar niks aan over.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
(17 November 2020, 15:13)Madman schreef: Hoi,
Kan iemand mij uitleggen hoe het gedrag van een 144 veranderd als het stuurhuis slecht is? Ik heb een 144 uit 1973 waarvan ik vind dat hij eigenlijk als een dweil rijdt, vooral als je boven de 100km/u komt. Ik gebruik de auto eigenlijk alleen maar bij ons in de buurt op boerenweggetjes waar ik blij mag zijn als ik 80 kan rijden.. Ik heb de afgelopen jaren het nodige gedaan om het gedrag beter te krijgen. oa:
IPD voor, PU bussen in de panhardstang en alle ophangpunten gecontroleerd of ze goed vastzitten.
Wielen laten uitlijnen, weer originele velgen met goede bande.
Schokbrekers laten testen op testbank, zou geen probleem moeten opleveren.
Maar kan dat gedrag ook veroorzaakt worden door een slecht stuurhuis? Of heeft iemand nog een andere suggestie?
Of is het gewoon een 140 serie gedrag?
Groet,
Mathieu.
Rijd je die als enige auto, of is je dagelijks vervoer iets moderns?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 418
Topics: 83
Lid sinds: Oct 2009
Mijn vriendin heeft een Opel die we gebruiken voor de normaal gebruik, de 144 alleen als zij naar haar werk is. En dan alleen in wintertijd, zomers rij ik de Citroen DS.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
19 November 2020, 20:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 November 2020, 20:59 door BartJu.)
(18 November 2020, 22:04)Grey240Polar schreef: Rijd je die als enige auto, of is je dagelijks vervoer iets moderns?
(19 November 2020, 00:24)Madman schreef: Mijn vriendin heeft een Opel die we gebruiken voor de normaal gebruik, de 144 alleen als zij naar haar werk is. En dan alleen in wintertijd, zomers rij ik de Citroen DS.
Haha, leuk: een twee keuze vraag: a of b. En het antwoord is: c.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
20 November 2020, 11:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 November 2020, 11:24 door Grey240Polar.)
Ja inderdaad!
Kijk, als je een moderne auto gewend bent - en die zijn tegenwoordig allemaal "sportief" afgeveerd - dan kan ik me zomaar voorstellen dat zo'n oude "bak" boven de 100 km/u niet geheel stabiel aanvoelt. Maar ja, een DS met zijn bijzondere vering, hoe voelt dat?
Ik rijd een 245 met best stevige schokdempers. Ja, dat gaat deels ten koste van comfort, maar de auto voelt er veel stabieler mee aan, in bochten maar ook op snelheid. Kleine oneffenheden komen (onbeladen) duidelijk door, maar grotere zijn niet overdreven hard. En best wel contra-intuïtief: doordat de dempers veel meer controle op de beweging van de carrosserie hebben hoef je eigenlijk alleen voor de steilere drempels echt vaart te minderen.
Ik reed een tijdje geleden een weekje met een leen-245 gereden en heb mijn rijstijl toen weer even naar beneden moeten aanpassen.
Ook al meten je schokdempers goed, het lijkt mij dus meer dan de moeite waard om stuggere dempers te proberen. Bijv. Koni Sport.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Oh ja de inschuivende stuurkolom, is dat in 1973 ook nog een soort harkje met van die kleine rubber dopjes halverwege? Die dopjes willen wel s een lelijk eind uit hun houders schuiven wat het stuur er niet beter maakt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(20 November 2020, 11:18)Grey240Polar schreef: Ja inderdaad!
Kijk, als je een moderne auto gewend bent - en die zijn tegenwoordig allemaal "sportief" afgeveerd - dan kan ik me zomaar voorstellen dat zo'n oude "bak" boven de 100 km/u niet geheel stabiel aanvoelt. Maar ja, een DS met zijn bijzondere vering, hoe voelt dat?
...
Daarom moest ik ook zo lachen over het antwoord, uitgerekend een DS, vermaarde om zijn (haar?) eigenzinnige vering.
(20 November 2020, 11:18)Grey240Polar schreef: ...
Ik rijd een 245 met best stevige schokdempers. Ja, dat gaat deels ten koste van comfort, maar de auto voelt er veel stabieler mee aan, in bochten maar ook op snelheid. Kleine oneffenheden komen (onbeladen) duidelijk door, maar grotere zijn niet overdreven hard. En best wel contra-intuïtief: doordat de dempers veel meer controle op de beweging van de carrosserie hebben hoef je eigenlijk alleen voor de steilere drempels echt vaart te minderen.
Ik reed een tijdje geleden een weekje met een leen-245 gereden en heb mijn rijstijl toen weer even naar beneden moeten aanpassen.
Ook al meten je schokdempers goed, het lijkt mij dus meer dan de moeite waard om stuggere dempers te proberen. Bijv. Koni Sport.
Bij je stevige schokdempers verhaal heb ik een sort van deja-vu gevoel.
Wat mijzelf van zo'n 'proberen' weerhoudt: het zijn prijzige dingen. Dus proberen en het niks vinden, vind ik budgetair wat jammer.
Maar goed, terug on topic:
Hopelijk heeft de TS wel wat aan de tip van Marc1970 over de stuurkolom.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|