Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Ik heb een jaartje geleden wat onderdelen gekocht van een gesloopte 240 waar wat 'goodies' aanzaten als IPD stabi's, Lesjofors verlagingssetje en schokdempers van onbekende herkomst.
Nu heeft mijn straalkastje het merk weten te determineren. Het is een 'Boge" dat weer flink samenwerkt met 'Sachs'. Het type kan ik echter op het www nergens vinden.
Kent iemand dit type? is het een beetje kwaliteit?
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Ja, dit lijkt mij een niveaumat, die zorgen voor een rechte achterkant bij belading. Ik heb zoiets op mijn 940 zitten (typenummer Sachs: 6 3012 10 180 0,, 9140553) .
Het zijn dure jongens als je ze moet vervangen omdat ze lek zijn.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Werken die niveaumats net als monroe levellers? Met lucht ondersteuning?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ze werken helemaal vanzelf, deluxe. Er horen iets lichtere veren bij.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Nivomats hebben beweging nodig om op druk te komen. Als je een auto met nivomats vol laad, dan zakt deze. Ga je rijden dan kom je weer op hoogte. Ze dragen de auto dus ook. Vandaar de iets lichtere veren.
Ik las laatst over iemand die vaak met de boot naar Zweden of Noorwegen gaat. Na een nacht op de boot stond zijn auto laag en kwam hij de boot niet af zonder de uitlaat te raken. Ze hebben een paar honderd meter nodig om op druk te komen.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Kijk! Weer wat wijzer. Dank heren. Vreemd dat deze shockers onder een 'sportieve 240' met verlaging uitkomen. Lees op de 850/v70 sites dat een combi van deze met verlaging niet erg aan te raden is door het levellingsysteem in de shockers. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de staat ervan is. Lekken doen ze niet, echter ik begrijp dat scheefhangen van de achterzijde (of laaghangen als ze beide kapot zijn) een betere indicatie is.
Mijn achterveren van de polar zijn sowieso 'moe' en niet meer zo krachtig dus wellicht een goeie combi. Later kan ik altijd proberen of de combi nivomats met verlaging te doen is (veren zijn zo gewisseld).
Maar dus hier niemand die deze combi onder zijn 240 9of 740/940) heeft hangen?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Het gaat volgens mij ook om inwendig lekken (maw drukverlies en dus lager worden na verloop van stilstand).
Zijn volgens mij nauwelijks nog te koop en waren/zijn erg duur (370 euro per stuk)
http://www.estateservices.nl/ophanging/s...chter.html
Ik heb ook een setje liggen en die komen onder mijn elektrische combi ivm gewichtstoename achter door accu's. Nog geen ervaring mee dus helaas.
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Zouden t ook de schokdempers voor de GLT en Turbo kunnen zijn? Die waren standaard gas ipv oliegevuld en blauw volgens mij...
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Stevves schreef:Later kan ik altijd proberen of de combi nivomats met verlaging te doen is (veren zijn zo gewisseld).
Gaat niet werken!!
Groeten van Frans
Berichten: 13
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2011
(22 October 2015, 07:53)v700r schreef: Stevves schreef:Later kan ik altijd proberen of de combi nivomats met verlaging te doen is (veren zijn zo gewisseld).
Gaat niet werken!!
Hoi, ik zie dat dit uit 2015 is. Heb je die nivomats misschien nog liggen?
Mvg, Richard