Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat te doen, vering te slap vor caravan (schokdempers?)
#1
Ik heb over de veren al een draadje gestart, maar de vraag is wat complexer geworden ....

Het gaat (nog steeds) om mijn 740 GLE '86 met een 70L LPG tank boven de achteras.
Er zitten orginele veren onder en hulpveren.

Volgens een bevriende garage houder deint ie veel te veel, en dus schokdempers.
De wagen blijft niet na stuiteren, maar wil inderdaad wel makkelijk in en uit ...

Als ik de auto belaad, gaat ie aardig omlaag (4 man + bagage).
Bij het nemen van een drempeltje ofzo wil ie inderdaad aardig in gaan.

Met de caravan er achter moet ik ongeveer stapvoets over elk obstakel heen, omdat ik anders met de dissel van de caravan aan de grond zit.

Wat zet ik er nu onder?
Zal de auto minder door zakken met nieuwe dempers?
Vangen nieuwe dempers dus ook de beweging op als je na een drempel "weer land" ?
Er zijn gas en olie dempers, van verschillende merken .....

In acht genomen dat ik een arme sloeber ben, en dus rustig mijn portemonnee om kan keren (toch leeg), wat kan ik nou het beste aanschaffen om dit probleem de wereld uit te helpen?

Welke demper, is de een stugger dan de ander?
Ook stuggere veren, of dat zo laten?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#2
Ophoogblokken. En je caravan goed vol maar tot een minimaal kogelgewicht (zeg 25 kilo) beladen. Benzinetank zo leeg mogelijk. Lichter reservewiel meenemen.

Schokdempers met gas tillen hem wel iets op maar da's veel te duur. En te stug, net als HD veren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Minimaal kogelgewicht zou ik niet aanraden. Zodra je op snelheid komt gaat de caravan achteroverhangen door de rijwind en gaat ie slingeren. Ophoogblokken is wel aan te raden, verhoogd de veerweg.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#4
Marc1970 schreef:Ophoogblokken. En je caravan goed vol maar tot een minimaal kogelgewicht (zeg 25 kilo) beladen. Benzinetank zo leeg mogelijk. Lichter reservewiel meenemen.

Schokdempers met gas tillen hem wel iets op maar da's veel te duur. En te stug, net als HD veren.

Als volvo/caravan rijder raad ik 25 kilo kogeldruk zeer af! Veel te weinig!! Zie ook post Black Moose
Ophoogblokken, "zwaardere veren" of niveauregeling (is alleen geen arme sloeber oplossing!)
Antwoord
#5
Ik hield altijd de max.kogeldruk aan met de caravan (75kg) lijkt veel maar wel zo veilig!!
HD-veren zijn ook niet te duur
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#6
Onze Alpenkreuzer rijdt prima met een lichte voorkant. Die is aerodynamisch inderdaad anders als een caravan.

Nog een goedkope tip: koop een zo'n mooie oranje met bruine Alpenkneuzer! Scheelt brandstof, tol en gewicht.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Marc1970 schreef:Onze Alpenkreuzer rijdt prima met een lichte voorkant. Die is aerodynamisch inderdaad anders als een caravan.

Nog een goedkope tip: koop een zo'n mooie oranje met bruine Alpenkneuzer! Scheelt brandstof, tol en gewicht.

We hebben het hierover een caravan niet over een klapdoos :-). Klein verschil qua gewicht/wind/kogeldruk :-)
Antwoord
#8
Schitterend dit! Ik heb een Alpen Prutser gehad!
Die was overigens alleen aan de onderzijde waterdicht, en de bedden waren te kort zodat ik met mijn hoofd in het doek lag,met een zeiknat kussen tot gevolg ....

Maar inderdaad, die dingen wegen niets-kilo-vijftig.
Mijn caravan zet 1200 kilo op de schaal.
En als die over een drempel komt, geeft ie toch een aanzienlijke duw op de kogel ......
Ik zet de kogeldruk op 60 KG.

Ik vermoed dat mijn garagist gelijk heeft als ie zegt dat ik nieuwe dempers hebben moet.
Een beetje stugge vering vind ik wel prettig, dus maar stugge dempers zoeken .....
Welk merk is acceptabel?
Ik heb gas dempers gezien van 65 eu per stuk, maar of dat wat is .....

En dan die blokken, komt de auto dan omhoog, en met dezelfde veer karakteristiek, of word ie stugger?

Ik vind het maar lastig allemaal!

n ding weet ik wel, als ik over de drentse hoofdvaart ga, en ik bij een drempel met de dissel steun aan de grond zit .... is het niet goed!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#9
""en dan die blokken, komt de auto dan omhoog, en met dezelfde veer karakteristiek, of word ie stugger?"

Exact hetzelfde alleen een aantal cms hoger.
Ik had onder mijn 740 standaard dempers en veren en dat werkte goed met een caravan.
Antwoord
#10
Ik heb onder mijn 240 sedan de originele iets dikkere Volvo veren geplaatst, uit mijn hoofd 13 mm dik ipv 12 mm. Met gastank en caravan erachter, een BIOD, en 75 kg kogeldruk staat de combinatie keurig horizontaal en rijdt de combinatie prima.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Boge schokdempers, kent iemand deze? Stevves 10 12.586 18 June 2020, 22:29
Laatste bericht: Rob
  Schokdempers s40 Jackscheffers 1 2.694 15 October 2018, 17:01
Laatste bericht: Marc1970
  Schokdempers achter Volvo 164 244GL1978 1 2.784 26 September 2018, 17:57
Laatste bericht: Marc1970
  V70 XC 99' schokdempers achter. Pieterpost 3 4.032 2 January 2018, 22:00
Laatste bericht: Pieterpost
  S60 2012 zeer stugge vering Steven1964 2 5.253 1 February 2017, 17:08
Laatste bericht: Yellow240
  Spacers... doen? henqui 8 6.285 13 August 2015, 23:38
Laatste bericht: henqui
  Schokdempers ???? EdRaket66 3 3.783 10 May 2015, 22:22
Laatste bericht: EdRaket66
  Ervaringen met koni sport schokdempers Schipper 6 5.953 9 May 2015, 19:32
Laatste bericht: Schipper
  Schokdempers voor en na 86 anders? A_A 6 6.660 5 April 2015, 21:35
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 940 2.3 i.C. Keuze schokdempers? mr cabbage 11 11.683 1 June 2014, 20:12
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)