Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Ik heb over de veren al een draadje gestart, maar de vraag is wat complexer geworden ....
Het gaat (nog steeds) om mijn 740 GLE '86 met een 70L LPG tank boven de achteras.
Er zitten orginele veren onder en hulpveren.
Volgens een bevriende garage houder deint ie veel te veel, en dus schokdempers.
De wagen blijft niet na stuiteren, maar wil inderdaad wel makkelijk in en uit ...
Als ik de auto belaad, gaat ie aardig omlaag (4 man + bagage).
Bij het nemen van een drempeltje ofzo wil ie inderdaad aardig in gaan.
Met de caravan er achter moet ik ongeveer stapvoets over elk obstakel heen, omdat ik anders met de dissel van de caravan aan de grond zit.
Wat zet ik er nu onder?
Zal de auto minder door zakken met nieuwe dempers?
Vangen nieuwe dempers dus ook de beweging op als je na een drempel "weer land" ?
Er zijn gas en olie dempers, van verschillende merken .....
In acht genomen dat ik een arme sloeber ben, en dus rustig mijn portemonnee om kan keren (toch leeg), wat kan ik nou het beste aanschaffen om dit probleem de wereld uit te helpen?
Welke demper, is de een stugger dan de ander?
Ook stuggere veren, of dat zo laten?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ophoogblokken. En je caravan goed vol maar tot een minimaal kogelgewicht (zeg 25 kilo) beladen. Benzinetank zo leeg mogelijk. Lichter reservewiel meenemen.
Schokdempers met gas tillen hem wel iets op maar da's veel te duur. En te stug, net als HD veren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Minimaal kogelgewicht zou ik niet aanraden. Zodra je op snelheid komt gaat de caravan achteroverhangen door de rijwind en gaat ie slingeren. Ophoogblokken is wel aan te raden, verhoogd de veerweg.
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
12 October 2011, 16:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 October 2011, 16:48 door volvosvenska.)
Marc1970 schreef:Ophoogblokken. En je caravan goed vol maar tot een minimaal kogelgewicht (zeg 25 kilo) beladen. Benzinetank zo leeg mogelijk. Lichter reservewiel meenemen.
Schokdempers met gas tillen hem wel iets op maar da's veel te duur. En te stug, net als HD veren.
Als volvo/caravan rijder raad ik 25 kilo kogeldruk zeer af! Veel te weinig!! Zie ook post Black Moose
Ophoogblokken, "zwaardere veren" of niveauregeling (is alleen geen arme sloeber oplossing!)
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ik hield altijd de max.kogeldruk aan met de caravan (75kg) lijkt veel maar wel zo veilig!!
HD-veren zijn ook niet te duur
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Onze Alpenkreuzer rijdt prima met een lichte voorkant. Die is aerodynamisch inderdaad anders als een caravan.
Nog een goedkope tip: koop een zo'n mooie oranje met bruine Alpenkneuzer! Scheelt brandstof, tol en gewicht.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Marc1970 schreef:Onze Alpenkreuzer rijdt prima met een lichte voorkant. Die is aerodynamisch inderdaad anders als een caravan.
Nog een goedkope tip: koop een zo'n mooie oranje met bruine Alpenkneuzer! Scheelt brandstof, tol en gewicht.
We hebben het hierover een caravan niet over een klapdoos :-). Klein verschil qua gewicht/wind/kogeldruk :-)
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Schitterend dit! Ik heb een Alpen Prutser gehad!
Die was overigens alleen aan de onderzijde waterdicht, en de bedden waren te kort zodat ik met mijn hoofd in het doek lag,met een zeiknat kussen tot gevolg ....
Maar inderdaad, die dingen wegen niets-kilo-vijftig.
Mijn caravan zet 1200 kilo op de schaal.
En als die over een drempel komt, geeft ie toch een aanzienlijke duw op de kogel ......
Ik zet de kogeldruk op 60 KG.
Ik vermoed dat mijn garagist gelijk heeft als ie zegt dat ik nieuwe dempers hebben moet.
Een beetje stugge vering vind ik wel prettig, dus maar stugge dempers zoeken .....
Welk merk is acceptabel?
Ik heb gas dempers gezien van 65 eu per stuk, maar of dat wat is .....
En dan die blokken, komt de auto dan omhoog, en met dezelfde veer karakteristiek, of word ie stugger?
Ik vind het maar lastig allemaal!
EÃn ding weet ik wel, als ik over de drentse hoofdvaart ga, en ik bij een drempel met de dissel steun aan de grond zit .... is het niet goed!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
""en dan die blokken, komt de auto dan omhoog, en met dezelfde veer karakteristiek, of word ie stugger?"
Exact hetzelfde alleen een aantal cms hoger.
Ik had onder mijn 740 standaard dempers en veren en dat werkte goed met een caravan.
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Ik heb onder mijn 240 sedan de originele iets dikkere Volvo veren geplaatst, uit mijn hoofd 13 mm dik ipv 12 mm. Met gastank en caravan erachter, een BIOD, en 75 kg kogeldruk staat de combinatie keurig horizontaal en rijdt de combinatie prima.