Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
1 November 2019, 17:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 November 2019, 17:02 door Grey240Polar.)
(31 March 2019, 11:09)Grey240Polar schreef: De volgende wissel gaat er weer een Volvo filter op en ben ik benieuwd hoe snel de druk opbouwt na een nacht staan.
7 maanden en 15.000 km later was het inmiddels tijd voor de verversing. Zelfde olie, nu weer een Volvo filter.
De oliedruk bouwt net zo snel op als net na de vorige wissel met het Mahle/Knecht filter.
Nieuwsgierig als altijd heb ik het verbruikte filter open gezaagd en van binnen bekeken. Kwalitatief ziet dat Mahle filter er prima uit, maar t.o.v. het OEM filter is het filteroppervlak kleiner. De OEM meet uitgevouwen ongeveer 5 cm x 3,7 m (18.500 cm2) terwijl de Mahle OC 204 het moet doen met 4 cm x 2,5 m (10.000 cm2).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.844
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De vervanger voor Volvo OEM was/is de Mann W917, wordt die niet meer verkocht?
Hier iemand die Mann en Mahle vergelijkt:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums...hp?t=69663
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
3 November 2019, 09:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 November 2019, 08:52 door Grey240Polar.)
Tuurlijk wel, en mocht je eens niet aan één van die twee kunnen komen, dan is er meestal nog de Bosch P 3219 die ook door Mann gemaakt wordt.
Ik heb ze alledrie wel eens open gesloopt en onder de opdruk zijn ze allemaal 100% identiek.
Aardige vergelijking, kleine opmerking: de OEM heeft niet altijd de siliconen terugloopklep gehad. Dat was eerst een metalen schijf met daarop een zwarte neopreen pakking. Dat geheel werd door een schroefveer aangedrukt. Nu is het de witte siliconen klep die zonder veer en door zijn vorm op zijn plek blijft. Ik had meer vertrouwen in de oude constructie, maar die was ongetwijfeld duurder om te maken.
De reden dat ik de Mahle/Knecht OC 204 heb uitgeprobeerd had te maken met de trage opbouw van de oliedruk i.c.m. het vorige Volvo-filter dat op de B200F zat.
Kwalitatief zit dit filter prima in elkaar en het kleinere filteroppervlak lijkt mij eerlijk gezegd geen probleem als je gewoon volgens het boekje de olie en het filter ververst. Ik zou hem zonder meer weer durven gebruiken, maar prijstechnisch is er geen reden om niet voor het OEM filter te gaan (Mann/Bosch, voor het Volvo filter betaal je zo één à twee euro meer).
Edit: met "OEM" bedoel ik in deze context Mann W 917 en Bosch P 3219 en Volvo 3517857-3 want Mahle is kennelijk ook een OEM voor Volvo (maar dan voor nieuwere modellen).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47