Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Dec 2017
30 December 2018, 14:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 December 2018, 14:52 door Gurd.)
Ik heb wat roestige plekken onder de auto en vraag me af of dit een AFK afkeur gaat zijn.
Volgens mij doen de afbeeldingen het niet als ik ze invoeg, dus hieronder de links.
https://ibb.co/bK1kr31
https://ibb.co/VL98CwW
https://ibb.co/PNSVBgs
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Hoi, altijd lastig om te beoordelen vanaf een foto, maar mijn ervaring is als volgt:
als je al gaten ziet dan is het onder de delen daar omheen vaak ook al heel krokant of zo goed als verrot.
De meeste keurmeesters zullen dan met de schroevendraaier er omheen gaan steken om te kijken hoe de staat is. Ik word daar nooit blij van...
Op basis daarvan hanteert de keurmeester het maximale percentage roest op dragende delen (dat was voorheen 25%, check (
https://handboek.rdw.nl/-/media/handboek...schade.pdf).
Je kan alleen maar goed lassen op schoon staal, dus er zullen grotere delen uitgeslepen moeten worden dan je tot nu toe ziet.
Dan krijg je bij de lasser twee opties:
wil je hem lassen voor de APK of lange termijn?
Succes!
Groeten, Boaz
Volvo 244 DL B21A BW55 1975
Volvo V40 1.9D 2004
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Dec 2017
Ik wil hem klaarmaken puur voor de APK. Het heeft toch geen zin om mega veel geld in een auto te steken waar al redelijk wat roest aan zit.
is een 240 uit 1986.
Thanks!
Groet,
Johan
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op zich is roest pas roest als materiaal over de volle dikte verdwenen is, een gat dus. Een beetje bruin geeft niks. Dat dwarsbalkje is zo te zien al eerder aan gelast, en er zit een strip op de halve lengte van de dorpel gelast, en slecht ook, en dan is eigenlijk de hele oppervlak aan laswerk rijp voor afkeur. Goed, dat kan je nog wel wegsmeren.
Maar het lijkt me dat ongeveer eenderde van de ooit 'gerepareerde' aanhechting bodemplaat-dorpel alsnog in kruimels op de grond valt, als je daar met het toegestane 'hamertje met bolle kop' op tikt, en die telt voor 6E. Lastig. Die ga je niet meer redden met wat teer erop.
Zo'n flens is veel laswerk, omdat je beide plaatdelen moet 'aanhelen', en weer aan elkaar moet lassen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969