Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
openingen onderkant dorpel
Mijn 245 heeft openingen aan de onderkant van de dorpel. zie foto. Ik geloof dat er vier zijn. hoort dat zo?

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Jazeker hoort dat zo, deze gaten moet je mooi open zien te houden. Het maakt onderdeel uit vh ingenieuze "Volvo-blaast-zijn-eigen-dorpels-droog" - systeem. Door de rijwind blaast er lucht door de dorpels, eventueel vocht en vuiligheid kunnen dan door die afvoergaten eruit. Af en toe even met een dikke tiewrap in porken om eventueel blad, dennennaalden, viezigheid etc weg te drukken om zo deze openingen open te houden. Of -nog beter- de plastic doppen aan de binnenkant onder het vloerkleed eruit halen om zo de dorpels schoon te kunnen maken (stofzuiger met smalle zuigmond). Blijft vocht en vuiligheid daarin staan, gaat het na verloop van tijd roesten aan de dorpels. Je zult niet de eerste zijn die er dan een half bos uit haalt.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Dank. Goed te weten dat het zo hoort. Ik heb de dorpel vervangen en er deze zat inderdaad helemaal vol met bladeren. Een aantal openingen zijn helemaal weggeroest doordat de vloerplaat ook voor een groot deel is weggeroest. Deze moet ik ook nog vervangen. Dan zal ik deze tochtgaten moeten namaken van carrosserieplaat.
Antwoord
Die gaten kan je vrij simpel maken door de binnenplaat ter plekke een paar keer naar buiten te buigen en weer terug. Dan ontstaat er vanzelf rek. Of je geeft er een paar klappen op met de hamer, autoplaat is lekker rekbaar.

De dorpel is van voor naar achter één tunnel van twee plaatdelen, die boven en onder aan elkaar gepuntlast zijn (en een kleine driehoekje halverwege ergens). De bodemplaat is plat en daar weer van onder tegenaan gepuntlast, maar net niet op het laagste punt.
De opbouw die je nu hebt, is wat anders gelast en misschien niet helemaal zoals Volvo het bedacht heeft ooit. Niemand die daar nu nog iets om geeft, trouwens.

Die tochtgaten, die zijn belangrijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Je bedoelt dat de dorpel lager ligt dan de bodemplaat? Waarom is dat?
Antwoord
Geen idee maar ik gok om teveel puntlassen op één plaatdeel te voorkomen. En/of teveel lagen plaat op één plek. Het is een kleine ruimtelijke oplossing die roestproblemen voorkomt (is beter dan lassen).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Roest dorpel 240 APK afkeur? Gurd 3 3.601 30 December 2018, 23:45
Laatste bericht: Marc1970
  Lassen gat in dorpel oldiegoldie 6 6.974 19 April 2016, 15:53
Laatste bericht: Jerry
  dorpel leverancier gezocht martin t 0 1.190 30 March 2013, 22:46
Laatste bericht: martin t
  dorpel vervangen 164 p245 16 6.242 6 May 2011, 11:48
Laatste bericht: p245
  Dorpel Strip verwijderen lars1979 4 3.843 17 April 2010, 09:57
Laatste bericht: henqui
  Wielrand/dorpel slijperij a.huis 3 2.235 4 May 2007, 21:36
Laatste bericht: a.huis

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)