Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
nee bedoel de contactstekker met 10 pinnen (volvonummer 9203247 , 1212421)
(Edit: vind het nog steeds raar dat sinds het probleem is ontstaan de radio het ook niet meer doet, de rest doet het gewoon)
245L VAN
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 June 2016, 20:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 June 2016, 20:32 door Marc1970.)
Jammer tot zo ver. De radio krijgt spanning via zek. 1 (net als de sigarettenaansteker) en die weer vanaf pin X op de bakelite schijf achterop het contactslot. Dit is een gele draad.
Ik ga er toch vanuit dat die schijf niks mankeert, in elk geval stevig genoeg is. En hij geeft ook netjes spanning op de geelblauwe draad.
Als je de blauwe draad direct na de zekeringkast meet, zeg maar op de stekker, heb je dan 12v? Anders trek je een nieuwe blauwe draad. De isolatie van sommige bouwjaren valt vanzelf uit elkaar, heeft jouw Volvo daar ook last van?
Ergens in of rond deze blauwe draad gaat het mis, meer niet lijkt mij.
Oh ja de failure sensor zit in de circuits van de verlichting, niet in de ontsteking. Is een flinke ronde doos met tig draadjes. Blauwgele draad die daaruit komt gaat naar het bulb failure lampje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
De sigarettenaansteker die doet het gewoon. Is het de blauwe draad of de blauw/gele draad die spanning moet geven op stand II??
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 June 2016, 20:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 June 2016, 20:45 door Marc1970.)
Ja dat is wat verwarrend van Volvo. De 'ontstekingsdraad' is voor de zekeringkast geelblauw (dan is het natuurlijk ook nog de draad voor een heleboel andere dingen die het doen als het contact op II staat) daarna blauw. En hij komt van pin 15 op de bakelietschijf.
De radio zal dan wel ooit op een andere zekering geprikt zijn, ik denk dat de radio en de ontsteking nu hetzelfde probleem hebben. Alleen even vinden waar. Probeer eens uit te vogelen waar de radio zijn prik vandaan krijgt, goeie kans dat daar ook de trol zit die je ontsteking blokkeert.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Ja daar zat ik ook aan te denken dat het met elkaar te maken heeft. Welke bakelietschijf bedoel je?? ik ben even de draad kwijt haha
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Yeah! We kunnen overal de onderdeelnummers bijzoeken? Maar ik bedoelde het schijfje achter het contactslot, soort bakeliet lijkt het.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Is het de schijf waar de 5? Kabels in gaan die op de stekker zitten achter het contactslot?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is hem.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Sebastiaan! schreef:Is het de schijf waar de 5? Kabels in gaan die op de stekker zitten achter het contactslot?
Inderdaad. En als je deze met een korte schroevendraaier losdraait (zitten 2 schroeven in met vlgs mij sleuven voor plate schroevendraaier) heb je deze in 5 min vervangen.
Suc6...
Opm: In mijn geval was naast de radio ook de kachel uitgevallen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
ik heb deze
![[Afbeelding: 1012541.jpg]](http://media.skandix.de/pimg/1012541.jpg)
al vervangen. Maar dat gaf helaas geen verbetering
245L VAN