Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
18 June 2016, 21:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 June 2016, 21:59 door Sebastiaan!.)
Auto is een 245L VAN 1983 en standaard blok was een B21
Die is inmiddels gewisseld voor een B23 (B23 2,5L met dubbele Weber 45)
Ik zal eens nameten op de contactslot stekker.
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Junction block is het plastice zwarte doosje op t binnenscherm?? (daar krijgen alle pinnen 13,5-14V (gemeten met een multimeter))
245L VAN
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Precies. Alle rode draad van daaraf is 'live', als het goed is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Marc alvast bedankt voor de tips! ik ga morgen even meten bij de stekker op het contactslot.
245L VAN
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Marc,
Weer eens stapje verder. Op t contactslot krijg ik op Blauw/Geel 12,5v op sleutelstand II en Blauw 12,5V op sleutelstand III, dus dat moet goed zijn. In de zekeringkast krijg ik op Blauw/geel ook 12,5v met sleutel op stand II. Maar op de stekker op t schutbord maar 0,12V.
Gaat deze kabel van de zekeringkast nog via iets anders naar de stekker op het schutbord of is dit een direkte verbinding?? Ik word niet zo wijs van waar de kabel naar toe loopt, deze zit nog in de originele kabelboom van 1983 denk ik haha...
Wat is de juiste volgorde?
1: contactslot --> zekeringkast --> schutbordstekker
of
2: zekeringkast --> contactslot --> schutbordstekker
245L VAN
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat klinkt ineens bekend, de geelblauwe draad gaat naar de zekeringkast, en gaat vanaf de 'ongezekerde' kant (ter hoogte van zek. 11 als het goed is) verder als de blauwe draad door het schutbord en weer verder naar de voorschakelweerstand en de bobine. Die stekkertjes in de zekeringkast willen wel eens slap worden en/of door corrosie het contact verliezen.
De simpele oplossing is dan gewoon stekkertje los en weer vast maken, eventueel wat strakker knijpen en een likje vet erop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Oke nice!! Ik heb ze nog niet los gehad dus ik ga die draad eens lostrekken en weer vastzetten. Beetje WD-40 erop?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
WD40 de spuitbus met 10.000 toepassingen die nergens echt goed voor is? Liever wat vettigs, blijft beter zitten.
Dat rijdt zeker wel vlotjes, zo'n 2,5L met heel veel grote carburateurs?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 939
Topics: 18
Lid sinds: Apr 2010
Heb de stekkertjes losgemaakt en weer vast met beetje landbouwvet erop. Helaas geen verbetering.
Zit er geen koppeling tussen de zekeringkast en de stekker op het schutbord?? Ik vond een ronde stekker precies onder het instrumentpaneel met nummer 1235271 als ik dit intyp op Google krijg ik Volvo 1235271 ''Failure sensor'' hier gaat ook een blauw/geel kabel in? Maar is deze ''failure sensor'' alleen voor de verlichting of ook nog voor iets anders?
Als de motor loopt, dan is ie inderdaar wel vlot. Heel fijn met instant power. Gaat vrij gelijk op met mijn 945 classic (b230fk, FS265T nokkenas, hi-tuning 3 chips, 1,0bar turbodruk)
245L VAN
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Sebastiaan! schreef:Hallo,
nu heb ik het contactslot vervangen maar.........
Bedoel je het mechanisme waarin de sleutel gaat?
Ik zou die bakelieten schijf achter het contactslot eens wisselen met een ander oud exemplaar.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..