Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo
Dan moet je andere remklauwen hebben volgrns mij. De geventileerde schijf is iets dikker volgens mij

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Dat zou ik ook logischer vinden, alleen omdat er optisch weinig verschil zit in de klauwen van oude en nieuwe 240s vroeg ik het mij af.

Moeten we toch maar eens gaan nadenken over V70R schijven en Porsche remmen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Ik heb nog een setje klauwen liggen voor geventileerde schijven. Is plug en play te gebruiken. Ik ga ze niet meer gebruiken ivm brembo big brakes van een evo 9
Antwoord
Heb op de 242L ook nog de massieve schijven doen het prima op de openbare weg. Als de blokken op zijn ga ik ook op zoek naar een geventileerd setje, op de ring gaven ze niet echt goed gevoel.
Antwoord
nick740 schreef:Ik heb nog een setje klauwen liggen voor geventileerde schijven. Is plug en play te gebruiken. Ik ga ze niet meer gebruiken ivm brembo big brakes van een evo 9

Als niemand van dit aanbod gebruik maakt hoor ik graag.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Goed nieuws!

[Afbeelding: 1ac723bc1d8ae7bac36f6fa09a09915b.jpg]

Nu nog ontschorsen en de 120 euro Mrb betalen en dan lekker rijden!!!
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Even dit draadje updaten, want er zijn weer bouwplannen op tafel gekomen en we zitten inmiddels alweer in de bouwfase.

De motor in de 242 gaat vervangen worden voor een heel mooi en vers FK blokje. reden voor dit is de grote hoeveelheid olie die het blok verbruikt met als voornaamste reden versleten zuigerveren en een versleten Turbo.

Bij 4000rpm blaast de motor letterlijk olie uit de uitlaat en dat is al bijna 10.000km een Doorn in ons oog.

Het blok hebben wij destijds als reserve blok gekocht voor een klein bedrag, maar door een tik in ons donorblok besloten om dat onbekende blok toch maar in te bouwen.

Blok hebben wij voor de inbouw nooit horen lopen en dus was het altijd al een gok.

Ons eerste FK uit de 940 had een tik. Maar dit was achteraf te wijten aan een afgebroken bout in de cilinderkop aan de uitlaat kant, maar helemaal gerust zijn we daar niet op dat dat de enigste reden van tikken was.

Gaat dus om dit blok:
[Afbeelding: 309c6906be29baa51f08b23c2575ac82.jpg]

Het plan is dus om dit blok te gaan reviseren en als hij af is in de 242 te lepelen.

Vorige week zijn we begonnen om het blok uit elkaar te halen en te inspecteren.

[Afbeelding: e0f358ca45372a708974dd8a54fdcd1c.jpg]

Kop eraf:
[Afbeelding: afd76ba8ffc9b1f437393838f8d02678.jpg]

Eerste opzicht lijkt het nog netjes van binnen:
[Afbeelding: ee5ab41fd6ccfff57f124583aa96a492.jpg]

[Afbeelding: 79516ecb3eb7fe29aa59eab976ecd13a.jpg]

[Afbeelding: a83ed875f04289ac89a04a8ae649bfef.jpg]

[Afbeelding: 85adf1fe9bd3f27f3dc575e319f3de26.jpg]

Verf eraf gehaald:
[Afbeelding: d0d4112bd4f2cabcb4815fb9b1a55e0c.jpg]

Bijna klaar voor primer:
[Afbeelding: aad06c2ab4fbf43ee22ff5374a117f6b.jpg]

Ziet er allemaal netjes uit:
[Afbeelding: bced99f07afe35a3ac1cef98ffa4c09d.jpg]

Alles op een rij:
[Afbeelding: 5cc00055072ef180d29c0c750eb5f5d5.jpg]

Hoonsporen in alle cilinder nog zichtbaar:
[Afbeelding: bfd799dec7b7e8a2d4b239ef16b87144.jpg]

Zuigers zijn nog goed, geen lagers ingesleten alles ziet eruit alsof het altijd netjes olie gehad heeft, zijn we dus erg blij mee.

Krukas heeft ook geen slijtage sporen en hoeft niet geslepen te worden. Wat allemaal erg fijn is.

Vrijdag alles nagemeten en nieuwe lagers, zuigerveren, waterpomp, kopbouten en pakkingen etc besteld zodat we na het spuiten en de koprevisie(dat laten we doen) het ons ons dooie gemakkie kunnen opbouwen.

Tevens hebben we nog een setje nieuwe zuigers aangeschaft. Zijn originele FK/FT zuigers van Mahle. Gaan niet in dit blok, want de originele Zijn nog perfect, maar wellicht in een andere toepassing.

[Afbeelding: 7da226a543af717fc352b8317de20ffd.jpg]

[Afbeelding: 5f6ef4ad10c39dfd28600cb89e77f75f.jpg]



Binnenkort brengen we de kop weg. Nu nog even beslissen of we een andere nokkenas gaan plaatsen, want we willen met dit verse blokje op den duur 300pk gaan draaien.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Wel je cilinders even opschuren met een hoon borstel, anders zetten die nieuwe veren nooit.
Antwoord
[Afbeelding: 76354a6a86315ec209f5a04926e013ab.jpg]

Uiteraard aan gedacht Pieter!
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
🏼
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.452 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 592 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.516 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.102 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.260 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)