Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen: Volvo 340 van Wout
#1
Goedendag allemaal,

Zojuist heb ik een account aangemaakt op dit forum vanwege mijn Volvo 340 uit 1988.
Mijn naam is Wout, 33 jaar en woonachtig in Enschede.
Deze auto heb ik in januari 2023 aangeschaft als tweede auto voor vervoer in- en om mijn
woonplaats Enschede. Hiervoor heb ik zo'n 5 jaar een hele fijne S60 2.5T gehad, maar 
omdat mijn vrouw zakelijk ging rijden, moest deze weg en zochten we iets kleins voor erbij
 - maar waar je wel een glimlach van op je gezicht krijgt Smile 

En dus zodoende kwam deze 340 op het pad. Hij is kaal uitgevoerd en knalrood aan de buitenkant.
Hij heeft een 4 bak, dus op de brug zie je aan de onderkant een grote lege holte waar anders 
het vario-systeem zou zitten.
Het is nog een erg nette wagen, hij is 33 jaar bij de eerste eigenaar geweest. Deze is er blijkbaar
erg zuinig op geweest, dat is duidelijk te zien. Wat me opvalt is hoeveel aanspraak je hebt met 
deze wagen, onderweg krijg ik regelmatig een duimpje omhoog haha..

Na aanschaf van de auto ben ik me gaan oriënteren op een aantal verbeterpunten. Zowel
technisch (achterstallig onderhoud) als optisch en opties. Wat heb ik er o.a. aan gedaan:
Technisch
- 2023 volledige carburateur revisie laten doen bij Daf Klassiekers Bleiswijk + beurt
- 2023 vier nieuwe Vredestein allseasons eronder
- 2025 beurt met filters, vloeistoffen (ook bak en diff), krukaskeerring, nieuwe Varta accu
- 2025 vandaag wordt nog een nieuwe carburateur solenoid bezorgd, deze was kapot gegaan vorige week

Optisch
- 2023 velgen opnieuw in de lak gezet
- 2024 roestplekje laten lassen voor het linker achterwiel
- 2024 de hele onderkant gereinigd en in de TimeMax gezet, ziet er van onder als nieuw uit en nu dus ook beschermd tegen roest

Opties
- Naast de snelheidsmeter zat een klok maar deze was kapot, vervangen voor een toerenteller (plug&play)
- Daarvoor in de plaats een origineel klokje in de middenconsole gebouwd (die wel werkt Smile )
- Nieuwe Blaupunkt radio geïnstalleerd met 4 speakertjes en een kleine sub onder de stoel, voor de hits
- 2 originele rolgordels ingebouwd achter
- Ruitenwisser interval ingebouwd (ik had een lege stand op de ruitenwisser stengel, dus plug&play met het juiste relais)

Resterende punten
- Een paar stiksels in de bestuurdersstoel laten los
- Hier en daar wat kleine butsjes en krasjes aan de buitenkant, als je goed kijkt
- Druklager koppeling rammelt bij stationair draaien in neutraal
- Altijd wel iets kleins wat hoort bij een oude auto Smile

Met nog maar 158 duizend kilometer op de teller staat de auto er nu behoorlijk netjes bij, daar ben ik tevreden over.
Hoe dan ook, ik heb besloten om de auto te verkopen, daar heb ik de volgende redenen voor.
- Ik heb een nieuwe baan en zal hierdoor naar verwachting zo'n 25dkm per jaar gaan rijden, dat was ik niet van plan om met de 340 te doen
- Het is een 3- deurs, en onze dochter van 1,5 jaar wil ik toch wat makkelijker achterin kunnen zetten
- Je zou zeggen, hou hem dan voor de hobby.. maar die plek wordt al vervuld door mijn eerste auto die ik nooit heb weg gedaan (Peugeot 205 XS)

Een dezer dagen zal ik nog een topic in de te koop rubriek plaatsen. Maar het leek me wel zo netjes om eerst hier te posten.
De auto staat al op marktplaats, maar ik heb inmiddels niet het vertrouwen dat 'ie op deze manier bij een volgende liefhebber
op de oprit komt. Ik zal nog een forumprijs maken.
Oja, en natuurlijk een foto Smile
[Afbeelding: IMG-8477.jpg]

Met vriendelijke groet,
Wout Holsbeek
Antwoord
#2
Hoi, ik word ook altijd erg blij van 340's (en de 205 ook trouwens). Beperkte vraag naar deze autootjes ben ik bang, en zoals je ziet op MP is er een enorm reservoir van die dingen. Weinig unique selling points ook, tenzij je graag met je jagershoedje op achter het stuur zit.

Er is een club van gok ik, en anders de DAF club, met forum e.d.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ja, 340 is leuk en eigenzinnig, maar beetje miskend. 
Clarkson (die van TopGear) beschreef m in 'The 50 Worst Cars ever made'. Grootste argument: bejaarde rijders en de elastiekandrijving. Die bejaarden kozen voor een degelijke auto, de CVT was een ionier en zit tegenwoordig in zo'n beetje alle merken.

Niettemin, het stuwmeer is niet meer zo groot: tijdje terug waren er nog zo'n kleine 500 in NL met een geldige APK...

Er was inderdaad een volvo300club.nl, maar die is paar jaar geleden als register in de VKV opgegaan (net als de 700 club onlangs ook deed).
Er zijn dus wel liefhebbers, maar die hebben er meestal al een (of meer...).
Misschien kun je daar ook een advertentie plaatsen? (volvokv.nl/forum)

En het unique selling point van een CVT zit dus niet in de jouwe, wat ook weer een unique selling point is.
Deze ziet er trouwens wel nog gaaf uit, en zo'n mooi rood is wel zeldzaam intussen.
Succes met de verkoop, komt waarschijnlijk wel goed, maar je moet misschien beetje geduld hebben...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Hallo Bart, Marc,

Dank voor jullie reactie! Klopt het is een 'niche' zullen we maar zeggen, zoals ik al van een
aantal handelaren heb gehoord tijdens oriëntatie op inruil. Dan maar een beetje geduld! Smile

Klopt vwb het imago.. Onderweg en bijv. bij het tanken heb je wel aanspraak van mensen die
wat meer op leeftijd zijn, maar anderzijds toch ook van jongeren/studenten, zo valt mij op.
Zoals laatst 3 gasten die toeterend uit hun raam hingen vanuit hun knalrode 440  Big Grin 
Dat was wel een leuk moment.

Hoe dan ook, we gaan het zien! Fijne dag allen
Antwoord
#5
Maar er zou eigenlijk gewoon een volvo B230 in moeten met M47 of automaat. Dan is die helemaal af.. Smile
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
dan ga je dus richting 360, en nog verder. 
Hou er wel rekening mee dat in een 360 (en ook 340 wrs) de aandrijflijn  wat anders is ingericht, vooral wegens de originele vario/CVT. En dat de motorkap iets hoger moet voor een B2xx.  Mogelijk niet plug-n-play, maar niet onmogelijk, in 360 lukte het ook af fabriek.

Dan is het misschen ook geen straf om er meer mee te rijden?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 39 3.366 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 177 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 384 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 606 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 732 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 788 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 13.103 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.056 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 665 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 217.318 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)