13 February 2016, 13:01
@dopski ik heb werkelijk geen idee welke lucht ik zou moeten controleren.
Volvo 144 1967 b20a
Volvo 144 1967 b20a
Vlotte motor voor 144
|
13 February 2016, 13:01
@dopski ik heb werkelijk geen idee welke lucht ik zou moeten controleren.
Volvo 144 1967 b20a
13 February 2016, 13:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 February 2016, 13:14 door Marc1970.)
Wat dopski bedoelt is of je uitlaat niet hopeloos verstopt is (met muizennesten, los dempingmateriaal, roestklonten) en de uitlaatgassen er langs andere weg uitgeperst worden. LPG en in het algemeen een 4 takt motor heeft geen enkele tegendruk nodig. Hoe meer doorstroming hoe beter.
Dat is o.a. wat dubbele carburateurs doen. En grotere motoren. En turbo's. Hoe meer mengsel je van de inlaatkant van je motor naar de uitlaatkant kan duwen/trekken, hoe meer vermogen in het kort. De enige manier om meer power te maken, is meer benzine verbranden per tijdseenheid.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
13 February 2016, 13:10
De uitlaat is een jaar oud dus ik mag hopen dat deze nog goed is dubbele carburateurs zorgen dus niet voor een extreem brandstofverbruik?
Volvo 144 1967 b20a
13 February 2016, 13:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 February 2016, 14:11 door Marc1970.)
Dubbele carburateurs (waar komt dat idee vandaan?) kunnen best veel benzine of LPG verplaatsen, daar zijn ze voor bedoeld. Zuinig rijden ermee is lastig(er).
De enkele carburateur van de B20A is een redelijk geslaagd compromis tussen verbruik, gebruiksgemak en vermogen. De uitlaat is een stuk staal en geeft er niks om wat je hoopt, als je wilt weten hoe ermee gesteld is, zal je hem moeten controleren. Net als de compressie, klepspeling, CO, oliepeil, etc. De B20A in topvorm was 82 DIN pk @ 4700rpm, daar gaat zeg 10% af voor de LPG, wordt 74, nog 15% eraf voor RWD aandrijfverliezen, hou je theoretisch 63 pk over bij de wielen. In praktijk haalt mijn 144 iets van 140, een hoop kabaal, maar ruim genoeg op de snelweg.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
14 February 2016, 01:19
Jerry schreef:Je kunt beginnen met de klepspeling controleren...en de openinghoogte van de nokkenas.. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|