Berichten: 121
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2011
De Dynamo van mijn b18 is stuk; hij laadt niet op . Ik wil deze vervangen door een alternator .
Toevallig heb ik ÃÃn liggen van een 940 6 cyl turbodiesel BOSCH 14V 31/80A.
Kan ik deze plaatsen of is dit een beetje overdreven of niet mogelijk ?
Ik heb geen idee van de gevolgen.
Iemand die raad weet ?
dank je
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Van de redblock 940 past het wel. Wellicht die van de turbodiesel ook. Grootste verschil zit electrisch in de spanningsregelaar die bij de B20 niet in de dynamo zit maar ergens op het binnenscherm geloof ik. Die is dus dan niet meer nodig. Verder plug en play...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
21 March 2013, 20:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 March 2013, 20:40 door Marc1970.)
Met dynamo bedoel je zo'n lang gelijkstroomapparaat? De 940 tdi alternator (wisselstroom) is veel korter en heeft een andere bevestiging. Bovendien zit de alternator bij de 740/940 bijna altijd bovenop het blok en is dus min of meer gespiegeld.
Met zo'n steuntje:
http://www.volvoklassiekerswebshop.nl/dy...vigtmpk6u5 kan je een wisselstroomdynamo monteren, neem er dan 1 van een 140 of 240 die zijn pas of gemakkelijk pas te maken. Van een 240 'dynamo' moet je het bevestigingsoor wat afzagen, deze is er ook met een hol 'oor' (recentere bouwjaren) die lukt dus niet.
Qua amperes kan je monteren wat je wilt. Als het fysiek maar past.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969