Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vlotte motor voor 144
#31
@dopski ik heb werkelijk geen idee welke lucht ik zou moeten controleren.


Volvo 144 1967 b20a
Antwoord
#32
Wat dopski bedoelt is of je uitlaat niet hopeloos verstopt is (met muizennesten, los dempingmateriaal, roestklonten) en de uitlaatgassen er langs andere weg uitgeperst worden. LPG en in het algemeen een 4 takt motor heeft geen enkele tegendruk nodig. Hoe meer doorstroming hoe beter.

Dat is o.a. wat dubbele carburateurs doen. En grotere motoren. En turbo's. Hoe meer mengsel je van de inlaatkant van je motor naar de uitlaatkant kan duwen/trekken, hoe meer vermogen in het kort. De enige manier om meer power te maken, is meer benzine verbranden per tijdseenheid.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#33
De uitlaat is een jaar oud dus ik mag hopen dat deze nog goed is dubbele carburateurs zorgen dus niet voor een extreem brandstofverbruik?


Volvo 144 1967 b20a
Antwoord
#34
Dubbele carburateurs (waar komt dat idee vandaan?) kunnen best veel benzine of LPG verplaatsen, daar zijn ze voor bedoeld. Zuinig rijden ermee is lastig(er).

De enkele carburateur van de B20A is een redelijk geslaagd compromis tussen verbruik, gebruiksgemak en vermogen.

De uitlaat is een stuk staal en geeft er niks om wat je hoopt, als je wilt weten hoe ermee gesteld is, zal je hem moeten controleren. Net als de compressie, klepspeling, CO, oliepeil, etc.

De B20A in topvorm was 82 DIN pk @ 4700rpm, daar gaat zeg 10% af voor de LPG, wordt 74, nog 15% eraf voor RWD aandrijfverliezen, hou je theoretisch 63 pk over bij de wielen. In praktijk haalt mijn 144 iets van 140, een hoop kabaal, maar ruim genoeg op de snelweg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#35
Jerry schreef:Je kunt beginnen met de klepspeling controleren.
Daarna compressie meten.
Dan weet je of het motortje echt op is of niet.
..en de openinghoogte van de nokkenas..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Betere radiator voor 145 Jerry 14 16.828 13 June 2016, 13:56
Laatste bericht: Jerry
  Gezocht; passende remklauwen voor rem upgrade volvo 144 paulenschede 2 6.457 14 January 2016, 23:30
Laatste bericht: Boele
  Startproblemen nadat de motor warm is gedraaid Margot144 10 13.500 8 May 2015, 16:16
Laatste bericht: Margot144
  Moderne motor in Volvo 144 fvz144 2 6.386 11 March 2015, 21:26
Laatste bericht: Amazon 16v
  Vulling voor leren zittingen. Madman 1 3.626 21 February 2015, 00:27
Laatste bericht: Jambon
  145 met B20 motor, neemt veel olie op "overrun" ? -wj- 16 31.006 6 July 2014, 23:52
Laatste bericht: Dopski
  Schroefdraad bovenste remslang voor henqui 10 10.492 19 March 2014, 10:23
Laatste bericht: Jambon
  volvo 140 alu grill vervangen voor plastic grill Knuif 8 5.124 14 August 2013, 23:29
Laatste bericht: Jambon
  andere motor geplaatst, gek probleem met koppeling? -wj- 9 5.775 23 April 2013, 11:56
Laatste bericht: -wj-
  alternator: vraagje voor de specialisten ovlov2 2 2.827 21 March 2013, 20:30
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)