Berichten: 29
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2014
Beste forumleden,
In mijn wagen ligt een prachtig b20 motortje. Ik denk dat deze motor aan de wielen op lpg max 50 pk afgeeft en dat is naar mijn idee net wat te weinig voor een auto van 1300kg. Om de wagen iets uitdagender te maken wil ik in de toekomst een andere motor plaatsen. Ik vroeg mij af welke motor ik het best kan plaatsen en welke versnellingsbak ik daar achter moet hangen. Ik wil graag een motor die zonder al te veel aanpassingen (lees laswerk) aan de auto geplaatst kan worden maar wel het nodige vermogen kan leveren. Ik ben geen groot fan van turbo's maar als het echt niet anders kan wil ik hier wel over na denken. Betrouwbaarheid staat bij mij hoog in het vaandel dus leek het mij verstandig een wat nieuwere motor te plaatsen (ook al weet ik niet of dit ook daadwerkelijk betrouwbaarder is dan een wat oudere motor). Mij leek een b230 met handgeschakelde 5 bak de meest vlotte, betrouwbare en snelle combinatie maar ik kan er natuurlijk grandioos naast zitten.
Graag jullie kijk op dit verhaal.
Lukas
Volvo 144 1967 b20a
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
er zijn inmiddels al wat leuke projecten hier gaande, een turbo kun je gewoon weglaten, dan moet je het zoeken in een nokkenas en betere 'ademhaling' of injectie..
Berichten: 566
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Belangrijk is ook wat je wil uitgeven, een B230 injectie uit een APK afkeur halen voor een paar honderd euro? of een originele B23 door Volvo met dubbele 48-er solex-en uitgeruste splinternieuwe motor voor een Rally geprepareerde Volvo van 25.000 Euro, daar zit veel tussen...
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik heb net een B230 met m47 in mijn 145 geplaatst.
Een stuk stiller en sneller.
Wel wat laswerk aan het subframe en veel uitzoekwerk.
Denk aan subframe verlagen, versnellingsbak tunnel groter maken, gaskabel maken, uitlaat, baksteun, koelslangen, koelfan, en nog wat klein spul.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
10 February 2016, 09:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 February 2016, 11:04 door Marc1970.)
Hoezo langzaam? Je moet gewoon meer gas geven en boven alles in elke versnelling door trekken tot de ruiten rammelen. Als ik rij is dat in de fijnbeschaafde Randstad en ik heb nog nooit moeite gehad met invoegen, wegrijden of van baan veranderen op rotondes. Blazen met dat ding, en bij twijfel krijgt de oudste auto voorrang.
2x 144 B20A op LPG waarvan 1 automaat, daarmee zie ik iedere keer het eind van de invoegstrook.
Ik vind ook dat rijden in een iets underpowerde auto een uitdaging. Net als het rijden met een overpowerde trekker met handgas: https://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM
Ergens staat een rijtje B20 schakelmomenten van John Mc, een rallyrijder, die 4500 rpm 'rustig' vindt, dan ga je 40, 65 en 95 km/h met standaard as, bak en banden, en doortrekken tot 5500 rpm 'vlot'. Maar je kan ook 123 voor de 40 afraffelen en verder rijden als automaat. De B20 is echt een makkelijke, vlotte motor. De B18 misschien nog iets makkelijker, soepeler in de toeren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Jerry schreef:Ik heb net een B230 met m47 in mijn 145 geplaatst.
Een stuk stiller en sneller.
Wel wat laswerk aan het subframe en veel uitzoekwerk.
Denk aan subframe verlagen, versnellingsbak tunnel groter maken, gaskabel maken, uitlaat, baksteun, koelslangen, koelfan, en nog wat klein spul. dan heb jij ws een lange pook auto..? want de M46 hangt er bij mij zonder problemen onder..
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Als je een upgrade wilt zonder lassen, dan zou ik het bij een B20 of B18 houden. Een modernere motor is niet per definitie betrouwbaarder dan een oudere. Hoe meer erop zit, hoe meer er stuk kan. Ik zou dan dus ook voor een optie zonder turbo gaan.
Meer PK's gaan ook sneller stuk. Maar volgens mij ben je ook niet op zoek naar max. PK's. Ik denk dat een iets gekietelde en frisse motor al een groot verschil maakt. 50 PK is inderdaad aan de lage kant (en de motor zal dan ook wel wat versleten zijn).
Op de B20E kop na is de B20 in mijn Amazon vrij standaard en daar kwam op de rollenbank 74 PK uit.
Zie blogpost Volvo Amazon op de rollenbank : 74 PK gemeten
Met een aangepaste kop, nokkenas en dubbele SU haal je uit een B18 (of uit een B20) al wel 120 PK.
Zie ook blogpost Getunde B18 motor met 120PK opgehaald bij Olaf Pothoven
Dat is al duidelijk merkbaar vlotter en nog niet eens extreem (duur).
Daarboven is ook van alles mogelijk.
HÃ t adres voor onderdelen of revisie/levering van een kant en klaar getuned blok is denk ik Ben Flierman van Tinustuning.
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
gewoon je b20 upgraden, er zijn gekke zweden die er atmosferisch 267pk uit weten te persen!
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 February 2016, 09:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 February 2016, 09:28 door Marc1970.)
En dat kan al door er een B20B koppakking, kosten 40 euro, tussen te douwen. Deze is dunner waardoor de compressieverhouding omhoog gaat van een middeleeuwse 8,7:1 naar de hippere 9,5:1, 5 pk erbij en LPG kan dat makkelijk hebben. En haal de stelschroef uit de drooggasslang, die remt de LPG toevoer bij hoge toeren en dat wil je juist voorkomen.
De versnellingsbak, dat kan alleen maar de M40 zijn. Schakelt beter dan alle 240 bakken bij elkaar. Tot 4, altijd in het optimale toerengebied op de snelweg. Met je raam open vlak langs de linkervangrail scheuren, daar wordt je auto ook een stuk sneller van.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Een B20B heeft 9,3 maar dat is 0,4 door koppakking en 0,5 door de kophoogte. Je zult dus niet helemaal naar de 9,3 gaan, maar alle kleine beetjes helpen (behalve als het onderblok of de kop enorm compressieverlies heeft en je daardoor nog maar 50 PK over hebt).
|