Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
In je eerste melding vermeld je een B21 FT motor ??? die motor is nooit gemonteerd geweest in een 240 BJ 1982. Volgens mijn kennis werd de 240 turbo geleverd met een B21 ET, en in sommige landen met een B19 ET. Zou het niet kunnen zijn dat je 240 een samenraapsel is met een motor uit een 740 en een versnellingsbak van een 240?
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2015
Het is echt een b21ft, is geleverd in de VS van 1981 t/m 1984. Ik heb een 1982 model met m46 en overdrive.
Dus de auto is origineel zo.
De koppelingset, lijkt me ook origineel te zijn. Ik kan alleen niet meer de juiste Sachs nummers vinden die overeenkomen met wat er onderuit is gekomen.
Morgen ga ik alles er weer onderuit halen, dan eens kijken naar het vliegwiel.
Ik heb geprobeerd om foto's te plaatsen van de drukgroep die er onderuit kwam. Maar dat is niet gelukt.
Het weekend nog maar eens proberen.
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2015
Nogmaals een poging om een foto te plaatsen van de drukgroep en koppelingsplaat die er onderuit kwam.
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2015
Koppelingsplaat:
Volvo 1377669 P01
Sachs 15 1861 849 106
Drukgroep:
Type MF215
Sachs 3082 113 032
Ik kan ze niet vinden om ergens te beatellen, iemand een idee?
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2015
Vind net het volgende in een Sachs part list:
Voor een 244
K70030-04 (fr. 9/84) turbo
K70030-03 (to 8/84) turbo
KF242-04 Non-Turbo
Voor een 242
KF242-04 (81-84) turbo
K70030-03 Turbo w/ Intercooler
De koppelingsplaat uit K70030-03 ziet er van plaatje hetzelde uit als de oude.
De drukgroep is moeilijk in te schatten, of de hoogte hetzelde is.
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2015
Deze vond ik ook nog.
Sachs W0133 1660065 als drukgroep.
Zou voor een 240 b21 turbo zijn zonder Intercooler of met dealer geinstalleerde Intercooler.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 January 2016, 15:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 January 2016, 16:01 door Marc1970.)
Die drukgroep 3082 113 032 is de standaard 215 mm drukgroep vanaf de Amazon volgens de webcat, alleen heet-ie nu 3082 185 231. En hij zit met een 22 splines plaat in set 271266.
271266 zal toch wel de goede set zijn. Misschien ligt het aan het druklager, als je de nieuwe plaat en drukgroep installeert met het oude druklager, krijg je hem dan ontkoppelt?
Volvo 1377669 is een koppelingskabel volgens google? En Sachs 15 1861 849 106 is nergens te vinden, al helemaal niet in combinatie met Volvo. Dat is een bijzondere plaat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2015
Mijn fout, doe het via telefoon. Gaat het typen nogal eens fout. Sachs 15 1861 849 106 heeft ook Volvo nummer 1377559. Dat Volvo nummer is te vinden bij Sachs 1861 849 034. En die lijkt weer erg op de oude koppelingsplaat.
Dan blijft alleen de drukgroep een raadsel. De hoogte/diepte van 3082 185 231 is niet gelijk aan 3082 113 032...
Vanmiddag ga ik alles er weer onderuit halen, eens het nummer vergelijken op de drukgroep met de doos.
Berichten: 19
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2015
Succes, alles er onderuit gehaald en naast elkaar gelegd. Drukgroepen waren wel anders, maar na meten geen hoogte verschil. Diafragma (vinger veren?) compenseren de hoogte. De nieuwe koppeling schakelt lichter.
Na, meten besloten om alles weer in te bouwen...
Toen kwamen we er achter dat we aan de vork onderdelen miste. Vorige eigenaar heeft aan het einde van de vork rubber en ring eraf gehaald zodat hij nog langer door kon rijden. En er bleek een klemmetje te missen in het scharnier punt waar de vork vast zit aan de versnellingsbak.
Nadat we dat vandaag ten dele hersteld hebben en alles weer geïnstalleerd, werkte de koppeling!!!
Bedankt allen voor het meedenken, ondanks dat ik ervan overtuigd was dat het de hoogte van de oude drukgroep was...
Ik zal binnenkort proberen wat foto's van mijn 244 te plaatsen.