Topics: 9
De kans is erg klein dat ik er LPG in gooi want ik doe maar 5000kms met de oldtimer. Maar ik wou het gewoon aanbrengen als mogelijkheid.
Verwarmd uitlaatspruitstuk? laat type inlaatspruitstuk? Geef hier eens wat meer uitleg over. Is er veel vermogenswinst?
Topics: 47
Het inlaat spruitstuk van de b230k is verwarmd via twee koel kanalen.
Op lpg helemaal niet nodig en een koud mengsel is beter voor het vermogen/rendement ook.
Een spruitstuk met injectie heeft alleen een gasklep en de doorlaat is groter dan die van de carburateur dus dat is ook winst.
Daar een mengstuk op met grotere doorlaat is ook weer winst.
De centrifugaal vervroeger wil ik ook aanpassen op lpg aangezien het hele benzine verhaal in de schuur ligt nu.
Misschien nog een andere nokkenstok daarna maar ik wil niet veel inleveren aan koppel bij lage toeren.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Topics: 39
Ik heb jarenlang gereden met een bmw 2ltr. m10 blok met dubbele webers (40dcoe). Dat deed het vermogen stijgen van 100 naar ~120pk en was prima te doen. Nauwelijks een hoger verbruik bij normaal rijgedrag, en prima stationair. Er zijn in die tijd ook genoeg bmw's, lancia's, alfa's etc. op de markt gebracht met een beschaafde dubbele carburateur motor. Het wordt pas grillig als je voor de jacht op de pk's opent d.m.v. de bekende hoge compressie-zuigers, scherpe nokkenas(sen), en allerlei lichtgewicht motorcomponenten.
Ik heb geen ervaring met b230's op dubbele carburateurs, maar qua vermogenswinst zou ik bij een standaard blok dus niet al teveel verwachten. Gebaseerd op bovenstaande 15-20%. Maar dat is wat mij betreft ook niet het punt. Dat is het oppakken van de motor en vooral ook het geluid. :nod:
Topics: 52
Tja, als je de juiste maat neemt zal het inderdaad misschien meevallen. Op een opgeboorde B20 DCOE 44's was niet zo'n succes vond ik. Als het ging dikke pret, maar het ging zo moeilijk.
Volvo 142 B23 schreef:Tja, als je de juiste maat neemt zal het inderdaad misschien meevallen. Op een opgeboorde B20 DCOE 44's was niet zo'n succes vond ik. Als het ging dikke pret, maar het ging zo moeilijk.
Juiste maat carburateurs is belangrijk inderdaad, net als venturi's en sproeiers. Het is niet zo dat een 45 of 48 dcoe meer vermogen geeft dan een 40 dcoe, als je motor er niet op toegerust is qua volume of compressie/nokkenstok. De lengte van de aanzuigkelken zijn ook van belang voor de prestatie.
Ben testrit gaan doen met deze:
http://www.2ememain.be/autos/volvo/240/v...dium=email
Viel lelijk tegen! Power pas in de hoge toeren, op lage toeren niet meer dan de Pierburg. Had er meer van verwacht.
Maar die kerel zei dat hij de wagen 3j terug van een ouwe rakker gekocht had, dus waarschijnlijk braafjes lui gereden. Dan maar Webers opgezet.....Maar dat lijkt me een pleister op een houten been..
PeterDeM schreef:Ben testrit gaan doen met deze: http://www.2ememain.be/autos/volvo/240/v...dium=email
Viel lelijk tegen! Power pas in de hoge toeren, op lage toeren niet meer dan de Pierburg. Had er meer van verwacht.
Maar die kerel zei dat hij de wagen 3j terug van een ouwe rakker gekocht had, dus waarschijnlijk braafjes lui gereden. Dan maar Webers opgezet.....Maar dat lijkt me een pleister op een houten been..
Nog even los van of de motor goed afgesteld was of niet, wat dubbele carburateurs doen is dat ze de motor beter laten ademen. Meer lucht = meer brandstof = meer energie = meer vermogen. Dit doen ze echter pas hoger in de toeren, als de motor meer lucht aan gaat zuigen. Pas dan begint de enkele carb een flessenhals te worden. Dus wat dat betreft zijn je bevindingen niet vreemd. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook als je een 16V kop op je 8V blok zet en verder niets zou wijzigen (voor zover dit mogelijk is, maar dit is een theoretisch voorbeeld). Onderin de toeren kan het blok dan zelfs trager zijn, i.v.m. de extra energie die het kwijt is om de tweede nokkenas rond te laten draaien, maar eenmaal boven een bepaald toerental zal de motor veel verder doortrekken.
In ieder geval, Webers zijn leuk, maar geen wondermiddel en slechts een van de vele variabelen waar je mee kan spelen om meer vermogen te krijgen.
Arn02 schreef:Ik heb jarenlang gereden met een bmw 2ltr. m10 blok met dubbele webers (40dcoe). Dat deed het vermogen stijgen van 100 naar ~120pk en was prima te doen. Nauwelijks een hoger verbruik bij normaal rijgedrag, en prima stationair. Er zijn in die tijd ook genoeg bmw's, lancia's, alfa's etc. op de markt gebracht met een beschaafde dubbele carburateur motor. Het wordt pas grillig als je voor de jacht op de pk's opent d.m.v. de bekende hoge compressie-zuigers, scherpe nokkenas(sen), en allerlei lichtgewicht motorcomponenten.
Ik heb geen ervaring met b230's op dubbele carburateurs, maar qua vermogenswinst zou ik bij een standaard blok dus niet al teveel verwachten. Gebaseerd op bovenstaande 15-20%. Maar dat is wat mij betreft ook niet het punt. Dat is het oppakken van de motor en vooral ook het geluid. :nod:
Da's raar. Ik weet van Tinustuning dat een DGV-kit (enkele carb) 15 pk meer levert. Zouden 4 carbs dan maar 20pk meer leveren?
Dat ligt aan hoe astmatisch de oorspronkelijke carburateur is, onder andere. Ik ben geen roodblok expert, daarvoor moet je bij volvolvo goeroe Marc1970 wezen. In algemeen wordt er nogal eens overdreven met vermogenstoenames bij bepaalde tuningswijzigingen.
Topics: 82
7 January 2016, 17:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 January 2016, 17:21 door Marc1970.)
Huh, ik weet niks van tuning. Ik denk wel dat het 1 op 4 spruitstuk en de 175CD carb en de A nokkenas elkaar aardig passen op de B230A, 110 pk max. De gasklep staat netjes open bij normale snelheden en dat is de efficientste manier (niet dat het er meteen een zuinige motor van wordt natuurlijk). De Penta AQ145 is zeg maar de opgevoerde versie met dubbele carb (verticaal) en V nokkenas en levert 138 pk. Dat is zeker 20% meer.
De V nokkenas is vergeleken bij tuning assen heel conservatief
http://www.turbobricks.com/resources.php...nt=camspec Maar daarboven zal waarschijnlijk de doorstroming in de kop weer de beperkende factor worden, of de uitlaat, en zo ga je van de ene beperking naar de volgende.
Als je heel veel herrie wilt maken met Webers etc moet je Zweeds leren en de sites van de Folkracers gaan lezen, die zijn er dol op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969