Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitwisselen nieuw type vliegwiel > oud type vliegwiel
#1
In modeljaar 1985 is Volvo overgestapt van een plat vliegwiel (zeg maar de 8-gats versie van de platte zoals als 6-gats in de B20 etc zit) naar het verdiepte vliegwiel.
De daarvoor benodigde koppelingswet is dan ook niet uitwisselbaar.
Voor zover ik weet zijn de koppelingshuizen en bakken in alle modeljaren uitwisselbaar.
Het druklager lijkt ook gelijk te zijn.
Voor zo ver ik kan zien zitten die met een verdiept vliegwiel en bijbehorende drukgroep dichter op de bak dan die met een plat vliegwiel.

Hoe loste Volvo het hoogteverschil van het aanlegvlak van de veren van de drukgroep dan op?
Is dat dan met de hoppelingsarm / hevel?

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk geformuleerd.
Anders geformuleerd: Situatie is dat ik een plat vliegwiel wil gebruiken daar waar eerst een verdiept vliegwiel zat, wat is er nodig?

Of zijn alleen de drukgroepen verschillend en liggen de vingers van de drukgroep (om ze zo maar even te noemen) even hoog?
Dus is de hoogte van de verdiepte drukgroep op een nieuw type vliegwiel qua aanlegvlak voor het druklager gelijk aan een drukgroep op ene vlak vliegwiel?

Dank alvast!
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#2
Er zijn nogal wat variabelen, splines (10/22), diameter (215/228) en drukgroep (erop/erin), de druklagers zijn er zeker 3 en koppelingsarmen ook 3 (lang/kort). Er zijn maar 4 koppelingsets, 271263, 271266, 271267 en 271268, dat is heel knap van Volvo.

Voor het platte vliegwiel zit je in elk geval vast aan de 215 mm plaat en een drukgroep erop.

Hier staat een aardig overzicht: http://www.swedishautoparts.com/240/Volv...parts.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Thanks, nog steeds een hoog "mix and match" gehalte.
Splines = 22
En dus inderdaad diameter = 215
Rest dus nog de vraag:
- Welke koppelingsplaat?
- Welke drukgroep?
- Welk druklager?
- Welke gaffel?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#4
Dan ga je zoeken op https://webcat.zf.com/ bij erweiterte suche kan je Volvo nummers intikken en dan krijg je Sachs sets die weer uit allerlei lossen delen bestaan. De Sachs 3000121003 set bijvoorbeeld, is 215 mm drukgroep en plaat, 22 splines, en een druklager van 'kengrootte' KZIS-0 (haha).

De gaffel zal je er later bij moeten zoeken, die hoort ws. bij de hoogte van het druklager. Of andersom, als je een handje druklagers hebt liggen.

(Aha, ik zie het verschil. Er zijn gaffels die het druklager voor en achteruit duwen (dus de beweging helemaal controleren), en de andere versie duwt alleen maar en laat hem z'n eigen weg vinden bij lossen.) Laat maar dat laatste.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Heb je een diep vliegwiel liggen? Kan de platte wel eens opmeten voor je dan.
Ik denk namelijk dat het niet veel scheelt. De drukgroep van een dogdish is veel platter.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Maakt geen verschil .
Ik heb 't ook aan de hand gehad (van plat naar "dogdisch" ) en de afstand is gelijk .
Hoefde zelfs de koppeling niet te stellen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
Thanks Edwin! Dat is een hele geruststelling
Zit nog even naar de plaatjes te kijken (geleend van Volvo Klassiekers)

Voor dogdish:
[Afbeelding: IMG_0429.jpg]
En voor plat:
[Afbeelding: IMG_0428.jpg]

En voor zover het op de foto's te zien is, lijkt de "behuizing" het diepteverschil inderdaad volledig op te lossen.
En als van plat naar "dogdish" zondermeer gaat, dan zal omgekeerd dus ook wel willen.
Dan is het dus alleen een kwestie van een koppelingsplaat met het juiste aantal splines en as diameter erbij zoeken. Scheelt weer.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Dan ga je zoeken op https://webcat.zf.com/ bij erweiterte suche kan je Volvo nummers intikken en dan krijg je Sachs sets die weer uit allerlei lossen delen bestaan. De Sachs 3000121003 set bijvoorbeeld, is 215 mm drukgroep en plaat, 22 splines, en een druklager van 'kengrootte' KZIS-0 (haha).
Dat zal hem dan zijn, dank!
Het Internet heeft voor jou echt geen enkel geheim hÃ, zelfs in de spelonken van we webcat knoop je alles weer aan elkaar, respect!
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 9.015 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.712 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 7.038 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje
  tips gevraagd vliegwiel henqui 10 16.011 28 July 2014, 23:04
Laatste bericht: Jambon
  vliegwiel 8v verschilt van 16v ? Laurens Zondag 1 2.890 27 April 2014, 10:52
Laatste bericht: Jw240
  Type M47 met elektrische of mechanische teller aandrijving? Erikvolvolvo 22 24.097 24 March 2014, 18:53
Laatste bericht: Dopski
  Identificatie M90 en welk type is goed? skidje 2 3.489 18 January 2013, 08:42
Laatste bericht: skidje
  J-type Overdrive stopt met functioneren als de motor warm is daanheijn 2 3.502 2 June 2012, 16:07
Laatste bericht: daanheijn
  Ford Type 9 5-bak in volvo 142 B20 Marvin89 25 15.989 15 November 2011, 14:44
Laatste bericht: twaintje
  M410 & J type OD lekkage achterstekeerring volvodutchy 3 2.943 22 October 2011, 09:55
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)