Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Identificatie M90 en welk type is goed?
#1
Iemand enig idee of je aan de buitenkant op de bak ergens het exacte type kunt achterhalen?

Zou graag voor eentje gaan met een iendoverbr. van 0,7 en blijkbaar is de L2 dan de enige optie. H2 zat toch aan de whiteblocks?

Van de eerste types L en H staan er hier een daar geruchten dat de 3 gemakkelijk kapot gaat. Is dat een easy fix? En als de bak dan uitelkaar ligt: Is het dan niet eenvoudig om de laatste trap te veranderen?

Ik hoor het wel,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#2
Volgens mij is dit mooi M90 leesvoer http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=94325
En dit ook http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_M90_transmission
Daar staat:
Citaat:The H2 and L2 versions are stronger than the H and L versions. There is a common disbelief that H is stronger than L, but the only difference between H and L is the gear ratio. In 1997, M90 H2 and M90 L2 were introduced. This revised model of the M90, had an improved design of the 3rd gear synchronous ring; to prevent premature failure of the transmission.
It is possible to modify the synchronous ring of the M90 H and M90 L gearboxes, to eliminate the problem. To do so, one must open up the transmission and weld the synchronous ring in its place.
Hier staat hoe http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=76857

En hier staat http://www.mycarlobby.com/online_auto/ca...vocars.php
Citaat:The redblock versions include M90L. M90H and M90L2. The whiteblock versions include M90H. M90H2 and M90L2. The redblock and whiteblock designed M90 gearboxes are not intercltangeable.

Dat een beetje opgeteld
type 2 (vanaf laat 1997) is het sterkste
laat type 1 (vanaf 1996) is al beter dan de eerste M90's uit 1995 die naast een zwakke 3 ook nog gevoelig waren voor lekkage.
Als je 0,70 wil, zit je dus inderdaad aan de M90L2
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#3
Lars, bedankt voor bovenstaande. Maar hoe zie je aan de buitenkant van een M90 welk type het is?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 9.015 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.712 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  welk snelheidsmetertandwieltje...? gydomatra 5 5.542 9 December 2017, 00:57
Laatste bericht: Marc1970
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 7.038 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje
  Uitwisselen nieuw type vliegwiel > oud type vliegwiel oudevolvo 7 6.403 14 October 2015, 21:46
Laatste bericht: oudevolvo
  Type M47 met elektrische of mechanische teller aandrijving? Erikvolvolvo 22 24.097 24 March 2014, 18:53
Laatste bericht: Dopski
  Alles lijkt goed, maar de overdrive schakelt niet in #Rene# 17 19.220 17 December 2012, 17:39
Laatste bericht: johan laveyne
  J-type Overdrive stopt met functioneren als de motor warm is daanheijn 2 3.502 2 June 2012, 16:07
Laatste bericht: daanheijn
  in welk versnelling kan ik het beste rijden met een caravan pietertoelen 3 3.601 5 May 2012, 13:56
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992
  Welk relais voor AW71L automaat oudevolvo 6 4.911 2 February 2012, 14:43
Laatste bericht: Volvome

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)