Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
Zo, hedenavond effe gemeten en de waarde van de 2-polige sensor is in orde bij zo'n 45 graden, gemeten op de stekker van de sensor en de stekker er weer op geklikt met elektronikavet d'r op en prima proefrit gemaakt - verder meten kwam er niet van omdat 't gas blijft hangen op de vers gemonteerde veerpootbrug / stabilisator ?!
Lekker, weer wat om uit te zoeken/aan te passen. Ook nog even verdiepen in de wielstanden van de voorste veerpootjes, deze staan als gevolg van montage van diezelfde veerpootbrug anders als voorheen - geen idee of dit de wielstand negatief beïnvloed - zo te zien veranderd mijn wielvlucht.
Maar goed, to be continued....
Onbetwist bandenspecialist.
Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
Goed,
De steun voor de gasklepbediening (het zwarte kunststof wieltje op het inlaatspruitstuk) is uit de buurt van de stabilisatorstang, dus d'r kan weer normaal gereden worden.
Ook meteen maar eens de LH2.4 uitgelezen, knippercode 2-1-2 krijg ik. Omdat er eerder ook problemen met de katalysator waren dan maar een lamdasonde besteld. Deze keer origineel, slechte ervaring met imitatiesondes...
Ik houd jullie op de hoogte.
Onbetwist bandenspecialist.
Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
Update: Gisteren opnieuw storingen uitgelezen; dit levert steevast de storing met betrekking tot het lambda-signaal op. Nu is het zo, dat de auto alleen met koude motor bij lage toerentallen stottert, verder is de enige storing dat het brandstofverbruik abnormaal is (zowel op LPG als benzine).
Mijn idee is dat de lamda-storing niet bij de sonde zelf ligt, maar een gevolg is van iets wat de mengselbereiding in de war gooit. Maar wat? Ik heb de sensor-en actuatortest gedaan zoals omschreven in de link in 1 van de eerste antwoorden en de knippercode-tests uitgevoerd (zelftest van 't systeem) en alles geeft de juiste waardes. Luchtmassameter, lambdasonde en ontsteking zijn uitgewisseld dan wel vervangen.
Gisteren was de motor op een gegeven moment te warm om de stotter-storing nog te voelen, dus ben ik maar gestopt. We komen steeds dichter bij de oplossing, maar ik zie hem nog niet. Mocht er al iemand een idee hebben....
Onbetwist bandenspecialist.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ergens valse lucht? Een lek in het vacuüm systeem?
Als je rookt, trek even een vacuumslang los(met koude stilstaande motor) en blaas een beste rookwolk door de slang. Als je een vacuüm lek hebt, dan komt daar de rook uit.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
voor de 2e keer brandstofdruk al gemeten?
Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
@Boedr: Brandstofdruk meten op LPG? Voor de benzine probeer ik vandaag te doen.
En ik rook niet, maar haal er wel een sigaar bij voor de vacuumslangentest! Best een goed idee
Onbetwist bandenspecialist.
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
he huh ik dacht dat het een benzine is?
"Het gaat om een Volvo 740 2.3 GL op benzine, uit 1990"
Op beide brandstoffen hetzelfde probleem? wat voor lpg ligt erin g1, g2 of g3?
Berichten: 107
Topics: 23
Lid sinds: Feb 2010
@Boedr: Oeps, paar draadjes door elkaar gehaald denk ik

Ik ben niet de topicstarter heh, rijd zelf een 245 van 1993. Er zit geen g3 in, wat g1 of g2 inhoud mag je me uitleggen. In elk geval een grote ouderwetse verdamper met een venturi voor het gasklephuis.
Het probleem lijkt nog het meest op teveel brandstof krijgen en uit zich in een hoog verbruik en stotteren op lpg, en neiging tot verzuipen op benzine vooral in de koude fase. Eenmaal warm loopt ie op beide brandstoffen prima op het hoge verbruik na dan.
Ik heb zelfs al de katalysator leeggemaakt, de inhoud bleek gesmolten! Ik denk dan ook dat dit een gevolg is van de te grote hoeveelheden lpg die er doorheen gingen.
Onbetwist bandenspecialist.