Berichten: 34
Topics: 12
Lid sinds: Jan 2011
Beste,
Onlangs hebben wij een volvo 144 gekocht.
Heel blij met deze aankoop maar de motor loopt precies niet mooi rond.
Motor is moeilijk aan te krijgen, carbu (weber) moet wel eens opnieuw afgesteld worden.
Het probleem ligt hem in de eerste 2 cilinders:
- alle cilinders hebben een vonk
- alle cilinders hebben compressie van ongeveer 9 bar
- bougie 1 en 2 worden niet nat, geen brandstof???
- wanneer je bougiekabel 1 en 2 losmaakt wanneer de motor draait merk je geen verschil, precies of hij draait maar alleen op cilinder 3 en 4.
Bougies, bougiekabels, rotor, verdeler zijn reeds vervangen. Carbu krijgt brandstof, vlotter zit niet vast. Pakking van het in en uitlaat spruitstuk zijn reeds vervangen ( waren helemaal gescheurd). Kleppen zijn afgesteld.
Iemand tips?
240 GL ~ B200f ~ 1991
144 ~ B20a ~ 1970
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
31 December 2015, 18:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 December 2015, 18:26 door Jambon.)
Check eens of de kleppen wel open gaan.. Puntjes (als ze er in zitten) gaan open..? Speling op de rotoras..? Slang van de rembekrachtiger niet lek..?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat voor Weber? De verticale met een spruitstuk met 4 armen, of de dubbele horizontale met 2x2 inlaatbuizen? In het geval van de laatste zal het probleem bij de voorste carburateur liggen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 34
Topics: 12
Lid sinds: Jan 2011
Het is een verticale weber met een spruitstuk met 4 armen
240 GL ~ B200f ~ 1991
144 ~ B20a ~ 1970
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
2 January 2016, 18:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 January 2016, 18:13 door Jambon.)
Niels240 schreef:Het is een verticale weber met een spruitstuk met 4 armen
ah,
zo'n 32/36 exemplaar.. ,dan hoef je daar niet te zoeken want hij functioneert hetzelfde als een andere enkele carburateur, hij heeft alleen een klep extra.. Ik heb er ook zo 1tje gehad.. Dan kijk ik toch naar de ontsteking..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zijn allerlei Weber varianten, sommige openen beide kleppen gelijk, anderen pas bij 2/3. Er zijn kitjes speciaal voor de B20 maar kan me voorstellen dat als er een willekeurige 38/38 opzit met wat verkeerde sproeiers je een vreemde stationair loop krijgt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:Er zijn allerlei Weber varianten, sommige openen beide kleppen gelijk, anderen pas bij 2/3. Er zijn kitjes speciaal voor de B20 maar kan me voorstellen dat als er een willekeurige 38/38 opzit met wat verkeerde sproeiers je een vreemde stationair loop krijgt.
maar dat zal dan toch geen vreemde reacties geven als niet reageren op losgetrokken bougiekabels..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
2 January 2016, 18:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 January 2016, 19:06 door Marc1970.)
Ik dacht, als de benzine bar slecht versproeid wordt en de luchtstroom te langzaam gaat omdat de venturis veel te groot zijn, zal de benzine ongeveer vloeibaar langs de wand lopen.
Verder snap ik niks van de Weber carburateur.
Iets met de ontsteking zeg een scheve rotor of zoiets geks, zal bijvoorbeeld gevolg hebben voor cilinders 1 en 3.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 34
Topics: 12
Lid sinds: Jan 2011
Idd Jambon: zo'n 32/36 exemplaar. Ik snap niet dat de weber de oorzaak zou kunnen zijn, aangezien de weber onmiddelijk op het spruitstuk zit en rechtstreeks naar de 4 cilinders gaat. Mij lijkt het logisch dat, moest het probleem aan de weber liggen, ofwel de 4 cilinders niet goed gaan, ofwel geen enkele. Want als je bougiekabel 3 en 4 loshaald, valt de motor stil. Dus hij draait echt alleen maar op cilinder 3 en 4.
Wanneer ik nog een gaatje vind ga ik de volledige ontsteking nog eens nakijken.
En nogmaals goed nakijken of de 4 bougies wel nat worden.
Kan de condensator de boosdoener zijn?
240 GL ~ B200f ~ 1991
144 ~ B20a ~ 1970
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee, condensator werkt voor alle 4 cilinders gelijk. De hele ontsteking werkt voor alle vier gelijk, daarom denk ik dat je naar de brandstof moet kijken tot je scheel ziet, maar daar zit het. Misschien een vacuumlek ergens? Rembekrachtiger lek?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969