Berichten: 48
Topics: 19
Lid sinds: May 2011
Dag allen,
Ik zou graag weten wat het aannamemoment van de drijfstangschaalkappen is? Gaat om een volvo 142 met B20a uit 75.
Iemand enig idee?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 September 2011, 18:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 September 2011, 19:16 door Marc1970.)
Ja, dat staat in het werkplaatshandboek, big-end bearings: 5.2-5.8 Kgm oftewel 38-42 Lb.Ft
Het hele boek kan je vinden op
http://www.volvoamazonpictures.se
Wel met een echte oude momentsleutel aandraaien natuurlijk, anders komen ze na 100 km gegarandeerd weer los:
http://www.ebay.com/itm/Vintage-Wright-T...0632113580
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 48
Topics: 19
Lid sinds: May 2011
Dank voor de reactie, maar enig idee wat dat in Newton is?
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Van Kgm (of mkg) naar Nm is maal 10 (eigenlijk 9,8 want dat is de versnelling van het Aardse zwaartekrachtveld). Veel makkelijker dus om de oude momentsleutel erbij te hebben.
Let me Google that for you, goeie!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Oh ja, beetje uitleg erbij was natuurlijk wel zo didactisch verantwoord geweest :$
lmgtfy is een beetje de vriendelijke variant van
deze
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mijn tik, ik heb geregeld last van pedagogische neigingen. Nu ik er aan denk, een B20A uit 1975 kon wel eens iets andere drijfstangen hebben ('modernere') met andere bouten en moeren. Herkenbaar aan de metrische bouten die her en der gebruikt zijn, vooral de bouten vd 5 krukas(hoofd)lagers.
In de B21 (die dezelfde stijl 'big end' heeft als de laatste versie B20) gaan ze tot 63 Nm (gelukkig, moderne eenheden) voor oude bouten en 70 Nm voor nieuwe.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969