Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeer slechte koude start 144 B20A
Zit al een tijd met het volgende probleem:

Als ik mijn 144 met een koude motor wil starten dan krijg ik hem met geen mogelijkheid op LPG aan, daarvoor moet ik meerdere malen het contact uitzetten en opnieuw beginnen met starten. Op Benzine is het vergelijkbaar. Ontsteking heb ik naar aanleiding daarvan opnieuw afsgesteld, alsmede de kleppen gesteld, maar dat had totaal geen effect. De contacthoek is weliswaar niet goed maar daar kan ik weinig aan veranderen, contactpunten zijn niet super meer en worden vervangen maar ik vermoed dat daar het probleem ook niet ligt.

Ik probeer hem op allerlei manieren te starten, met en zonder choke, maar hij slaat niet aan. Uiteindelijk na vele malen contact uit en aan slaat hij in een keer aan en loopt hij goed, prestaties zijn ook goed.

Iemand die mij hiermee kan helpen? Begin het een beetje zat te worden namelijk. De auto heeft overigens wel prima gestart en het probleem is eigenlijk pas een maand irritant aanwezig.
Antwoord
En heb je nog iets veranderd de afgelopen maand? Is er iets afgevallen, losgewaaid, verroest of wat dan ook?

Contactpunten zijn essentieel met hoofdletters (ESSENTIEEL dus) voor prettig starten en vermogen. Je kan ze afstellen door de maximale opening te meten, deze mag 0.4 tot 0.5 mm zijn. Voor LPG zou ik de lage waarde nemen, dat geeft de bobine meer tijd om vonkenergie op te laden.
Deze speling is direct evenredig aan de contacthoek, maar misschien iets minder nauwkeurig. Voor mij werkt het prima in elk geval.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Contactpunten staan goed, dat versta ik onder onsteking afstellen :Smile Alleen zijn ze een beetje ingebrand, daarom gooi ik er morgen nieuwe in (want na 13000km is dat wel "nodig" zegmaar)
Antwoord
Op zich zouden ze langer mee moeten gaan. Kijk eens naar de elektrode (moet hoekig zijn) en -afstand v.d. bougies, en soms helpt een nieuwe condensator.
Antwoord
Alles is in prima staat of vervangen. Graag even beter lezen, onder onsteking afstellen bedoel ik alles (dus bougies, contactpunten etc). Dus ja, de bougies zijn ook goed.
Antwoord
Graag even nauwkeurig probleem omschrijven. Doei.
Antwoord
Prima joh. Doei.
Antwoord
Bandbox schreef:Prima joh. Doei.

hoe is je vonk? Even een bougiekabel lostrekken en kijken of ie een beetje intens vonkt.

Kan maar zo dat de hoofdkabel van bobine naar verdeler gaar is.
Antwoord
kabels vervangen voor een set dat ook weer 20 jr mee kan, heb vandeweek voor 90 euri een electronisch setje in een Bosch ontsteking geschroefd, errug fijn, op tijd zetten, geen omkijken meer naar (bijna) en een sterkere vonk. Zorg ervoor dat de dopjes op de bougies vast zitten, de kabels goed klemmen, probeer ens een andere bobine ivm doorslaan, stiftje bovenin de verdeelkap goed, zitten de contactjes op de bobine nog goed geklonken, massakabel van motor naar auto in orde en die van accubak naar accu, accu kan goed aangegeven maar heeft ie nog voldoende vermogen (stratmotor vraagt 9V en de rest is voor het vonkje), loopt de startmotor rauw = is meer spanning vragen, alle stekkertjes goed aan de draadjes, de oude bedrading heeft minder maar dikkere aders, wil wel ens loswerken...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20a draait slecht Niels240 16 20.065 6 January 2016, 23:55
Laatste bericht: Marc1970
  start problemen volvo142 6 4.399 16 October 2011, 21:19
Laatste bericht: f3rdy
  aannamemoment volvo 142 B20a uit 75 volvo142 7 4.853 12 September 2011, 22:42
  Afslaan motor 142 B20A uit 75. volvo142 9 5.896 13 August 2011, 16:24
Laatste bericht: Jambon
  Volvo P 13194 (Amazon) start niet meer altijd breadfan866 5 6.124 5 June 2011, 12:12
Laatste bericht: VolvoDick
  Koude Start B20E (in 144GL Lpg/Aut 1973) dip 1 2.729 11 October 2008, 21:29

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)