Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
164 automaat schakelt niet meer naar drie
leuk dat je het zo aandurft met een automaat (ik zou er mn vingers niet aan durven branden) en dat het nog goed lijkt te komen ook. En ook mooie aanvulling op t forum, want er is nog maar weinig over dit soort problemen geschreven.

Hoop dat ie weer gaat schakelen!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Tja ik vind het ook leuk dat ik het aandurf. Maar wel met lichte vrees Wink
Hij zit weer in elkaar. De winst is dat hij goed strak schakelt, dat de achteruit het weer doet, maar in de drie wilt hij nog steeds niet ;(
Wat ik me afvraag is wat maakt dat de auto in zijn drie schakelt. Wanneer je normaal het gas loslaat gaat hij eerder in zijn drie. Kwestie van drukverandering? De kickdownkabel heeft denk ik sowieso geen invloed want die is bij loslaten gas sowieso ontspannen. Vreemd was dat de auto op de snelweg van het ene op het andere moment bij constante snelheid ineens terugschoot in zijn twee. Is dit plotselinge slip of een mechanisch palletje dat verschiet. Ik ga eens kijken of ik vinden kan of er iets verantwoordelijk is voor het overgaan in de drie en of dit te stellen is. Wie weet waar die specifieke plek zit mag het laten weten Wink
Antwoord
Het opschakelen als je het gas loslaat (bij bepaalde snelheden) is een functie van de gaskabel. In de bak zijn twee onafhankelijk 'sturende' factoren, de governor/regulateur op de uitgaande as, en de zgn. kickdownkabel die we beter 'regelkabel' kunnen noemen.
De regulateur zal meer oliedruk doorlaten als de snelheid oploopt en zo de bak laten opschakelen. Probeer maar eens zonder kickdownkabel te rijden, de bak staat dan ongeveer bij 30 km/h al in de 3, wat je ook doet met gaspedaal. De rijsnelheid bepaalt.
De kabel verlaagt de druk en houdt het opschakelen tegen, als je met het pedaal goed ingedrukt wegrijd gaat-ie bij 90 pas in z'n 3. Alleen het laatste eindje vd kickdownkabel, zeg de laatste centimeter van het gaspedaal, is de kickdown waarbij de bak 1 versnelling afschakelt hoe hard je ook rijdt.

Elke keer dat je het gas loslaat tussen 40 en 90 terwijl de bak nog in 2 staat, zal hij opschakelen naar 3. Wat wel eens lastig is in de bebouwde kom als je een beetje mee wilt rijden met de rest van het nerveuze stop and go verkeer, dan krijg je redelijk wat schakelmomenten per strekkende kilometer. Ik zet de bak dan wel eens handmatig in 2/L.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor je reactie.
Zo ik het goed begrijp is het dan zo dat als ik de kickdown kabel losmaak de bak snel opschakelt naar drie. Doet hij dit niet, dan is die kabel dus niet de belemmerende factor die het opschakelen naar drie tegenhoudt. De vraag is dan hoe ik de governor kan beïnvloeden/afstellen. Heeft de afstelling van de remband (op de foto vijf berichtjes geleden) hier invloed op? Of moet ik de bak verder uit elkaar halen om de governor af te stellen.
Antwoord
Ik denk dat de governor wel OK is in elk geval lees ik daar nooit iets over. De achterste remband is een vierkante bout met een borgmoer eromheen aan de rechterkant vd bak, op pag. 10 van de ijverige Brit. En deze:

https://www.brickboard.com/RWD/index.htm?id=746122
No problem. After checking my '75 240 service manual at home, the automatic 3-speed Borg Warner 35 was equipped on the 1975 Volvo 240 along with the B20 engine (both were a carry over from the 144 vehicles). Just in case someone does stumble across this post and is looking for information on adjusting their BW35, here's the procedure. (Anybody reading this who has a BW55 or an AW70/71 can disregard this post since your transmission does not have bands.)

From inside the car, remove the mats (carpet) from the transmission tunnel and also the air duct (that runs over top of the hole to access the band adjustment). Remove the rubber plug to gain access through the floor board of the vehicle to the Rear Brake Band Adjustment on top of the BW35 transmission. Using Volvo tool 999-5042, loosen the locking nut (outside nut of the adjustment interface). Torque the inner screw of the adjustment interface to 10 ft-lbs (aka 14 Nm), then back off the adjusting screw one complete turn. Tighten the outer lock nut to secure the screw in it's position and replace all the components you removed to gain access. Volvo advises performing this service / adjustment on the BW 35 transmission every 30,000 miles.

If you happen to have Volvo Tool 5042, the process is quite easy. The tool has provisions at the top (and through the shaft of the tool) for a torque wrench and thus allows tightening the adjustment screw while the outside of the tool holds the locknut from turning until it's time to secure it. If you don't have access to the 5042 tool (works the inner adjustment screw and the outer lock nut at the same time), the Volvo special socket SVO 2535 is the proper socket for your torque wrench to mate to the adjustment screw (for working the inner adjustment screw by itself).
Antwoord
Dag

Dan zal ik eens onder de mat gaan zoeken. De beschijving had ik eerder gelezen. Echter word mij niet duidelijk of die afstelling leidt tot het weer functioneren van de derde versnelling. Dit zou namelijk betekenen dat die afstelling alleen bedoeld is voor versnelling drie en dat lees ik nergens. Dat wordt mij overigens ook niet duidelijk bij de beschrijving van de voorste remband die ik volgens het boekje heb afgesteld en geen invloed heeft gehad op het schakelen.
Ik laat horen wat het resultaat wordt.
Antwoord
Dat gedeelte onder de mat is volgens mij pas bij de 240 gekomen. Bij de 164 zal je weer onder de auto mogen kruipen.
Antwoord
Bij de 164 zit ook al een uitsparing onder de mat. Na beide rembanden op 10 ft-lbs (aka 14 Nm) te hebben afgesteld 'staat de auto op de rem'. alleen met stevig gas wil hij een beetje vooruit, maar dat heb ik natuurlijk meteen gestaakt om schade te voorkomen.
Hij wil niet voor of achteruit ook niet in de vrij. Ik ga er vanuit dat de rembanden met 14 Nm te strak staan. Ik weet niet of het werkt als ik de stelbouten terugdraai totdat de wielen weer net willen draaien en zo misschien de afstelling okà is.
Verder begrijp ik de benaming aka 14 Nm niet. Zou dit aka iets anders betekenen? Sleutelen is leuk, vooral als het uiteindelijk werkt Wink
Antwoord
Handig zo'n serviceluik. Maar de 14 Nm is een soort tussenstation, daarna staat er dat je de stelmoer een complete slag moet lossen: "then back off the adjusting screw one complete turn."

Aka betekent 'also known as'.
Antwoord
Bedankt weer wat geleerd over de engelse afko. taal Wink De rembanden heb ik iets verder teruggesteld dan een slag.
De auto wil nu vooruit, maar niet achteruit. Zou het kunnen zijn dat elke remband een verschillende functie heeft. Een voor vóór en een voor achteruit? Ik durf niet veel verder terug te draaien, bang dat daardoor een duwklipje dat tegen de band drukt los gaart zitten.

Groet.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  164 wil niet starten MacVolvo 9 8.537 23 July 2019, 10:28
Laatste bericht: MacVolvo
  Ombouw automaat naar hand bak. Madman 1 5.275 20 September 2015, 13:13
Laatste bericht: Dopski
  Stangenstelsel Stromberg B20 automaat fvz144 9 11.171 24 May 2015, 20:07
Laatste bericht: Marc1970
  van automaat naar schakelbak Rin 11 18.333 15 September 2014, 22:23
  Volvo rijd niet op benzine volvo142 10 8.023 7 July 2012, 16:22
Laatste bericht: Jeroen V
  naar zweden.. patrick2wd 1 3.164 23 September 2011, 09:32
Laatste bericht: volvosvenska
  Volvo P 13194 (Amazon) start niet meer altijd breadfan866 5 6.514 5 June 2011, 12:12
Laatste bericht: VolvoDick
  Ombouw automaat -> handbak keter 21 15.794 24 May 2011, 10:59
Laatste bericht: oudevolvo
  Plotseling remmen 142 automaat Jorrit 3 3.805 22 January 2011, 22:12
Laatste bericht: Jorrit
  Carterontluchtingslangen naar extern potje? Boele 12 10.789 20 October 2010, 12:06

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)