Berichten: 29
Topics: 10
Lid sinds: May 2014
Hallo allemaal,
Heeft iemand duidelijke foto's van het stangenstelsel van hoe de carburateur (enkele stromberg).
Ik heb wel het idee hoe de choke kabel wordt aangesloten, maar die van carburateur om ik echt niet uit. Heb wel een Haynes manual, maar die heeft geen duidelijke oplossing
Iemand tips of adviezen
mvg
Frans
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zoiets in 1970, bij het schutbord zie je een stangetje omhoog komen, wat aangesloten is op de horizontale draaistang die uiteindelijk de gasklep bedient:
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De kickdownkabel hangt ook aan het schutbord, en wordt bedient door de horizontale stang. De horizontale stang heeft in de automaatversie nl. een extra armpje, dat aan de kickdownkabel trekt. Mijn automaat staat in de opslag anders zou ik er best eens een heldere foto van kunnen maken.
Op bovenstaande foto zie je wel dat de horizontale stang een draaipunt heeft in het schutbord. Dit draaipunt is onmisbaar, ik denk dat je dit eerst na moet maken, en de rest vd kabels daar naartoe improviseert. Het draaipunt is een gat met daarin een rubber vulbusje. Het gat is door en door, tot in de cabine, zodat de gasstang voor en achteruit kan bewegen als de motor beweegt
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 29
Topics: 10
Lid sinds: May 2014
aha duidelijk,
Moet even kijken of ik in het schutboard een gat heb zitten voor die stang, en het vervolgenstangetje dat op de carb komt moet dus richting het blok wijzen, ik vond al dat het verbindingsstangetje erg lang was.
Ik heb een stang incl kickdown kabel, maar hoe worden die kabels vast gezet, of werken die ook met stangetjes
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
19 May 2015, 09:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 May 2015, 09:27 door Marc1970.)
De kickdownkabel in mijn 144 (1969) hangt aan het schutbord en zit met een 'vorkje' op het kickdownarmpje van de horizontale draaistang. Dat is deze kabel:
http://www.cvi-automotive.se/sv/articles...5-az180140
Zo te zien hebben alle 140's, Amazons en 1800's dezelfde kickdownkabel.
Als je nou wat foto's plaatst van wat je aan stangen en kabels hebt verzameld tot nu, kunnen we zien hoe het zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 29
Topics: 10
Lid sinds: May 2014
Ik heb diverse stangetjes, waarvan 1 denk ik zelf gefabriceerd, en 1 die is een stuk langer, heb nu bij de ene foto gekeken, en dat gedeelte kan ik nu voor elkaar krijgen.
De kabels (gas en kickdown) zitten nog aan het systeem van het injectie. ik zal morgen even een inventarisatie maken met wat ik heb, en de kabels
Berichten: 29
Topics: 10
Lid sinds: May 2014
ben alvast aan het proefdraaien van de b20
https://www.youtube.com/watch?v=XLBW6uDr1MI
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ah kijk het horizontale stangetje heeft twee armpjes. Op de kant met twee gaatjes hoort in 1 vd 2 zo'n bolletje, waar de stang vanaf het gaspedaal op klikt. Aan de andere kant gaat de kickdownkabel.
Proefdraaien heb ik zo wel gedaan, met een stukje uitlaat eraan gaat het beter. En het ontstekingstijdstip klopt niet, dat levert leuke vlammen op. Zonder water zou ik het zo hooguit 10 seconde laten draaien, alles wordt loeiheet.
Heb je al naar de krukasbouten gekeken?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 29
Topics: 10
Lid sinds: May 2014
ik zal die armpjes eens beter bekijken.
Moet even kijken of ik een stuk uitlaat kan vinden.
Qua koeling zou ik er een gesloten systeem van kunnen maken door slangen aan elkaar aan te sluiten en vullen met water. Er zit nu een ontsteking op met een centrifugale vervroeging.
Wat ka er mis zijn met de krukasbouten?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Precies, slangen kortsluiten en dan kan-ie stukken langer draaien. Maar zo te zien heeft-ie compressie genoeg, alles draait etc, dus het heeft weinig toegevoegde waarde om zo proef te draaien (behalve dat het leuk is). Hij doet het toch wel.
Krukassen zijn er in 2 varianten, met 6 en met 8 vliegwielbouten, dat is wel handig om te weten van te voren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969