Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
van automaat naar schakelbak
Dag.

De automaat van mijn 164F 1974 is kapot. Nu wilde ik er een schakelbak van een 1970 (carb) achter zetten, maar blijkt dat het vliegwiel totaal anders is.
Omwisselen van schakelbak vliegwiel op injectie 1974 motor gaat niet. Op de motor (van de automaat) zitten acht boutgaten om het vliegwiel op te draaien en het vliegwiel van de schakelbak heeft er maar zes. Dus het vliegwiel is niet aan het blok van de automaat te bevestigen. Bestaan er 'schakelvliegwielen' 164 met acht boutgaten?

Zo niet wil ik de complete carb. motor plus bak overzetten in de 164F 1974.
Ik zie al dat de uitlaat niet past Sad
De aandrijfas van de schakelbak en de pedalen heb ik nog.
- Heb ik het goed dat ik dan enkel nog de oliedruk, temp. en stroom voor de ontsteking nodig heb?
- Zou ik de hele electonicabedrading en computerkastje van de inspuiting kunnen laten zitten?
- Kan ik er een trigger ontsteking op zetten. Of werkt deze alleen via het computerkastkje met een injectiemotor?
- Kan ik de benzine via de electrische pomp naar de carb. sturen of moet ik deze mechanisch laten pompen met die op 't carb. motorblok?
- Zit er ook een electr. pomp in de tank of alleen onder bij het linker achterwiel?

Wat een vragen hè, ik ben maar een amateur Wink
Ik zal laten weten wat er allemaal wel en niet lukt.

Groet.
Antwoord
Tot nu toe:

De schakelbak past niet (zes boutgaten) op het vliegwiel van de automaat (acht boutgaten)
De flensen van de injectiemotoruitlaat (twee) passen niet op de flens van de carburateur (een).
Zo iemand wil ruilen: de complete uitlaat voor de injectiemotor (vrijwel nieuw) tegen een goede carb. uitlaat, hoor ik dat wel.
Ik plaats nu dus een carb. motor met schakelbak in de plaats van een injectie motor met automaat.
Zo iemand een schakel met overdrive heeft houd ik me daar natuurlijk voor aanbevolen.
Naar ik aanneem is de achteras van de automaat niet hetzelfde als die van een 'schakelas'. Ik probeer eerst wat er gebeurt als ik de 'automaatas' laat zitten.
Verder lijkt me dat de km. teller een ander snelheid aangeeft (zo de kabel al op de schakelbak past).
Zoals eerder aangegeven vraag ik me af of de electrische pomp ook geschikt is om de carb. te voorzien van benzine. Maar mogelijk geeft die te veel druk(?).

Ik sleutel verder.......
Antwoord
Het 8 bouts B30 bestaat van ca. 1973 tot 1975, net als de B20, waarschijnlijk te herkennen aan het gebruik van metrische bouten her en der op het motorblok, m.n. die van de krukaspoelie is het makkelijkst te zien.
Ook Penta varianten van de B30 hebben de 8 gaats vliegwielen, die hebben de boorgaten voor een autokoppeling etc. Hoedanook een vrij zeldzaam item. Zie ook: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=62010

Hier een exemplaar: http://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-AQ-1...7675.l2557 en nog een: http://www.ebay.com/itm/461325-430057-Fl...6f&vxp=mtr
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor je reactie.
Het is het makkelijkst een bak met motor te combineren die hetzelfde aantal gaten hebben.
Ik ben nu een schakel met met carb motor 30A in mijn 164 aan het inbouwen waar een automaat met injectie 30F in zit/zat.
Het behoeft nog al wat aanpassingen. Bijna niets zit op dezelfde plaats en je moet alle bijbehorende steundelen en klein materiaal hebben om het project mogelijk te maken. Gelukkig heb ik die.
De hele electronica eruit geeft toch een wat bevrijdend gevoel Wink Je heb daarna enkel nog wat draadjes voor olie, temperatuur en ontsteking voor het blok nodig. En natuurlijk de dynamo en startmotor.

De opmerking over de Jaguar Mark II van Inspector Morse waarvan de garagehouder zegt dat van die oude bak de bekabeling niet meer goed is, wordt door Morse gepareerd met de opmerking:
'This car has no wires',
is straks ook van toepassing op mijn 164 Wink

Aangezien ik op gas rijd maakt het ook niet uit of je een A of F rijdt. Zowel carb. als inspuit staan 'stil' als je op gas rijdt.

Ik ben benieuwd; de achteras van de automaat laat ik in eerste instantie zitten. Kijken hoe dat rijdt. Als ik het goed begrijp wordt de overbrenging op de achteras dan naar verhouding lager. De hamvraag is of hij dan in de eerste versnelling wel goed wegkomt. In zijn vier zou hij dan als een overdrive met lage toeren moeten lopen Wink Of vergis ik me en is het andersom en zit elke versnelling dan hoger in de toeren?
Ik laat weten hoe de bevindingen zijn.
Antwoord
Dag

Sleutelwerk tot nu toe:
- automaat en injectiemotor door schakelbak en carburateurmotor vervangen (schakelbak rubbersteun en draagbalk verschillen van automaat).
- snelheidsmeterkabel past maar zal andere snelheid aangeven.
- injection electronica verwijderd, wat overblijft zijn voldoende componenten voor de carb. motor.
- uitlaatpijp van injectie (dubbel) vervangen door carb. pijp (enkel) en een van de (eerste) demper gaten (injectie) dicht gelast.
want een carb. demper past niet.
- luchtfilter van injectie vervangen door luchtfilter carb.
- pedalen van automaat vervangen door pedalen schakelbak. Pedaalframe kan blijven zitten
- gaspedaal injectie (kabel) vervangen door gasplank carb.(stangen)
- choke aangesloten
- gasinstallatie injectie vervangen door carb. gasinstallatie met aansturing voor valstroom carb. (vacuum unit)
verdamper kan blijven zitten.
- cardanas automaat vervangen door cardanas schakel.
- achteras laat ik even zitten.
- rubber schakelpookhoes vervang ik misschien door die van een 240, deze laat minder geluid door, maar is niet retro ;(
- electrische benzinepomp verwijderd en benzineslang op mechanische pomp op blok aangesloten, retourleiding afgeplugged.
- koelradiateur automaat (geïntegreerde oliekoeling automaat) door gewone radiateur vervangen.
- motor laten lopen is de volgende stap Wink
Antwoord
Heb wat problemen met het gaspedaal. De 164 van 1974 werkt met een kabel en pedaal, de carb. versie 1970 met stangetjes en gasplankje. Ligt dit gasplankje los op de vloer en scharniert aan de bovenrand, of andersom? Ik zie bij het model 1974 geen bevestigingen hiervoor.
Verder; zit de aansluitingsslang koelwater, die van voor bij de pomp via een metalen pijp naar achter loopt op de onderste aansluiting voor de kachelradiator en de knie achter uit het motorblok op de bovenste aansluiting?
Weet iemand raad?

Groet.
Antwoord
Het gaspedaal heeft een rubber scharnier a/d onderkant en zit met hetzelfde rubber op twee metalen uitsteeksels op de bodem vastgeplopt.

Warm water gaat direct vanuit de kop naar de kachelradiateur, die langs het blok is de retourpijp.
Antwoord
Okà bedankt voor de reactie, is de warmwater naar de kachel dan de onderste aansluiting op t schutbord?

Groet.
Antwoord
Bij mijn 144's zitten ze naast elkaar ipv boven elkaar. De ingang is in elk geval die met de thermostaatkraan eraan.

Oh nee, ook onder en boven zie ik nu pas, ouwe vage foto. De warme zit onder.
Antwoord
Mercie bien!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ombouw automaat naar hand bak. Madman 1 5.259 20 September 2015, 13:13
Laatste bericht: Dopski
  Stangenstelsel Stromberg B20 automaat fvz144 9 11.144 24 May 2015, 20:07
Laatste bericht: Marc1970
  164 automaat schakelt niet meer naar drie Rin 32 48.547 12 August 2014, 11:25
Laatste bericht: Rin
  naar zweden.. patrick2wd 1 3.150 23 September 2011, 09:32
Laatste bericht: volvosvenska
  Ombouw automaat -> handbak keter 21 15.681 24 May 2011, 10:59
Laatste bericht: oudevolvo
  Plotseling remmen 142 automaat Jorrit 3 3.782 22 January 2011, 22:12
Laatste bericht: Jorrit
  Carterontluchtingslangen naar extern potje? Boele 12 10.706 20 October 2010, 12:06
Laatste bericht: Marc1970
  Motor automaat overzetten naar schakel, complicaties? leerling142 12 9.460 18 April 2010, 00:10
Laatste bericht: leerling142
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 11.324 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)