Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
164 automaat schakelt niet meer naar drie
Wim bottinga in Barneveld. Oftewel Wimbo Volvo classics
Antwoord
Dag Marc

Bedankt voor je reactie.
Begrijp ik het goed dat je; 10 11 13 onder de auto doen (regulateur schoonmaken, kleppenhuis (valve body) schoonmaken, voorste remband nakijken) 8 is de voorste servo nakijken op lekken, achter de 'platte' plaat onder de automaat zitten?
En zie je dan wat op die Duitse pagina zichtbaar is? Dan zal ik daar eerst eens naar kijken.
Verder vind ik je idee over het vervangen naar een vierbak ook wel uitvoerbaar klinken. Ik heb vorig jaar een 164 van 1970 gesloopt , die gele op mijn avatar hier links op deze pagina, en heb alle genoemde te vervangen onderdelen nog. Echter mijn huidige is van 1974. Mag ik aannemen dat dat geen probleem is? De kilometerteller zal dan denk ik niet meer de juiste snelheid aangeven. De 1970 rolteller past niet in het dashboard. Maar daarvoor zal ik dan op zoek gaan naar een schakel 1974 teller.
Maar eerst maar kijken of ik iets aan die automaat kan repareren. Die remband zo meen ik te lezen valt te stellen. Is dat een kwestie van strakker zetten ongeveer zoals bij sommige auto's bij een distributieriem kan, maar hier dan met een schroef? En verder weet ik niet hoe je kunt herkenne dat die servo niet lekt. Want ik neem aan dat ik eerst alle olie af moet tappen en dan, zonder olie , niets meer van lekken kan herkennen.
Antwoord
Precies, onder de auto de oliepan verwijderen en dan zie je wat op de Duitse site te zien is. Ik weet niet hoe een lekke servo eruitziet of hoe je rembanden afstelt, op die Duitse site staat een wiki afdeling misschien dat die het uitlegt. Voor de regulateur moet je het staartstuk eraf halen, deze zit op de uitgaande as.

BW35 manual: http://volvo1800pictures.com/document/BW...l/bw35.pdf

Een 164 van 1970 heeft een iets andere wielbasis/cardanaslengte als die van 1974, verder kan ik niks afwijkends bedenken behalve de tellerbak.

Wheelbase
1969-1970 2700 mm
1971-1975 2720 mm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Wow
Mooi dat je me de link naar de manual wijst! Eens kijken wat ik daar allemaal vind.
Bedankt, ik ga ermee aan de gang.
Antwoord
Dag

Vandaag de pan onder de auto uitgehaald.
Wat opviel was dat bij het 'rear servo' (zie afbeelding, zwarte pijl) een rond afdekplaatje dat een veer tegenhoudt, los bungelt, terwijl deze volgens mij in de bus hoort te zitten.
De pijl (twee richtingen) geeft aan dat de afdekplaat in een bus op en neer kan bewegen. Echter hij hangt er los bungelend uit, terwijl deze denk ik tegen een veer zou moeten drukken. Er ligt geen klemveer of zo in de pandeksel dus hoe dit afdekplaatje op zijn plaats moet blijven zitten is me niet duidelijk.
Verder zit in de schakelstang enorm veel speling op beide uiteinden van de stang bij de bak. Horen in beide ogen van de stang geen opvulringen of rubbers? Er zit niets. De speling is dan ook zeker een halve centimeter per oog. In Haynes zie ik op de afbeeldingen hierover geen details staan. Vandaag probeer ik te achterhalen waarom die afdekplaat los hangt. Verder, er zou een tweede afstelbout voor de tweede aandrijfband boven op de bak moeten zitten. Iemand een tip waar die ongeveer moet zitten?

Groet.
Antwoord
Goed begin! ALs je nog even tijd hebt, hier iemand die een BW35 reviseert met 100.000 foto's: http://roverp5.proboards.com/thread/6931...d-pictures
Antwoord
Wow die durft. Eens kijken of ik hier zaken kan afleiden . Helemaal uit elkaar wordt revisie, dat is wel een hele klus. Dan bouw ik een vierbak in. Bedankt voor de verwijzing naar deze pagina.
Antwoord
De schakelstang, heeft die weerskanten van die kommetjes? Daar horen nylon voeringen in. Het is zeker de moeite waard om de schakelstangen zo direct mogelijk te laten werken.

Volvo no. 666143 is de voering
Antwoord
Marc1970 schreef:De schakelstang, heeft die weerskanten van die kommetjes? Daar horen nylon voeringen in. Het is zeker de moeite waard om de schakelstangen zo direct mogelijk te laten werken.

Volvo no. 666143 is de voering

Okà bedankt.
Morgen kijk ik waarom die schotel van die veer, want dat is bedenk ik de juiste naam, hangt te bungelen.

Groet.
Antwoord
Tjee, blijkt dat de veer met schotel verkeerd ingebouwd zaten. Deze horen onder de achterrembandzuiger. Ze bungelden ervoor. In de voorbeelden van de Engelse pagina komt de schotel met veer overigens niet voor.
Verder was het rubber van de cilinderrand gaar, gelijk het voorbeeld op de Engelse pagina.
Het afstellen van de achterremband; daar staat dat dit bijna nooit nodig is (?)
De afstelling voorbandcilinder: deze zou 1.59 mm onder de cilinder moeten uitsteken. Echter stak deze wel zo'n 5 mm eronder uit. Ik ga maar uit van de foto in de bijlage, maar weet niet of dit, na op 5 mm gestaan te hebben, voor problemen gaat zorgen.
Verder heb ik de schakelstang van ringen voorzien, zodat de speling nu weg is Wink Morgen verder. Zonder die 1000 en 1 voorbeeldplaatjes had ik hier niet aan durven beginnen.......
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  164 wil niet starten MacVolvo 9 8.537 23 July 2019, 10:28
Laatste bericht: MacVolvo
  Ombouw automaat naar hand bak. Madman 1 5.275 20 September 2015, 13:13
Laatste bericht: Dopski
  Stangenstelsel Stromberg B20 automaat fvz144 9 11.170 24 May 2015, 20:07
Laatste bericht: Marc1970
  van automaat naar schakelbak Rin 11 18.333 15 September 2014, 22:23
  Volvo rijd niet op benzine volvo142 10 8.020 7 July 2012, 16:22
Laatste bericht: Jeroen V
  naar zweden.. patrick2wd 1 3.164 23 September 2011, 09:32
Laatste bericht: volvosvenska
  Volvo P 13194 (Amazon) start niet meer altijd breadfan866 5 6.514 5 June 2011, 12:12
Laatste bericht: VolvoDick
  Ombouw automaat -> handbak keter 21 15.794 24 May 2011, 10:59
Laatste bericht: oudevolvo
  Plotseling remmen 142 automaat Jorrit 3 3.805 22 January 2011, 22:12
Laatste bericht: Jorrit
  Carterontluchtingslangen naar extern potje? Boele 12 10.789 20 October 2010, 12:06

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)